بورس تهران معاملات این هفته خود را با رشد ۸.۱۲ درصدی شاخص کل به پایان رساند و در ارتفاع جدید ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد ایستاد.

رکوردهای چندگانه در هفته ۸ درصدی بورس تهران

قدس آنلاین؛ شاخص کل بورس تهران معاملات  هفته منتهی به ۲۷ فروردین ماه را  با رشد ۸.۱۲ درصدی به پایان رساند و در قله جدید ۶۴۵ هزار و ۷۶۲ واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن اما بعد از ۸ هفته متوالی از شاخص کل عقب افتاد. به این ترتیب شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، در این هفته به رشد ۵.۵ درصدی بسنده کرد. در این هفته شاهد ثبت رکوردهای مختلف از ارزش معاملات خرد گرفته تا بزرگترین عرضه اولیه بورسی و بیشترین میزان مشارکت در آن بودیم. همچنین در این هفته میانگین روزانه ۶۸۷۸ میلیارد تومان نقدینگی میان فعالان بازار ردوبدل شد.

سبقت کل از هم‌وزن

همانطور که اشاره شد در حالی که شاخص کل در هفته مورد بررسی با رشد بیش از ۸ درصدی همراه شد شاخص هم‌وزن اما که اثری یکسان از تمام نمادهای معاملاتی می‌پذیرد، تنها ۵.۵ درصد رشد کرد و پس از ۸ هفته متوالی از شاخص کل عقب افتاد. موضوعی که نشان می‌دهد نمادهای بزرگ و با ارزش بازاری بالای بورس تهران که عمدتا در زمره نمادهای زیرمجموعه گروه‌های کامودیتی‌محور بازار سهام شامل گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی خلاصه می‌شوند، در رشد قیمت از دیگر سهام بورسی سبقت گرفته‌اند. این نمادها که سهمی بیش از ۶۰ درصدی از ارزش بازار کل بورس را در اختیار دارند، بیشترین تاثیر را از روند قیمت کالاها در بازار جهانی می‌پذیرند. در این هفته هر چند نفت مسیری نزولی را طی کرد اما فلزات اساسی شامل مس، سرب، روی و آلومینیوم با رشد قیمت همراه شدند. از این رو بیشترین رشد شاخص صنعت در میان ۴ گروه مزبور با افزایش ۱۳.۸ درصدی از آن گروه کانه‌های فلزی یا همان معدنی‌های بورس تهران شد. پس از آن نیز زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی شامل شوینده‌ها و پتروشیمی‌ها با رشد ۱۰.۹ درصدی همراه شدند. گروه فلزات اساسی نیز در هفته مورد بررسی شاهد افزایش ۹.۴ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بود. پالایشگاه‌ها اما که بیشترین تاثیر را به درست یا اشتباه از نوسان قیمت نفت می‌پذیرند، هفته گذشته به رشد ۲.۷ درصدی بسنده کردند.

عرضه‌ای تاریخی در کارنامه بازار سهام

یکی از مهمترین تحولات رخ داده در معاملات بازار سهام طی هفته منتهی به ۲۷ فروردین ماه اما به سرانجام رسیدن بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس بود. از این رو در آخرین روز کاری بورس تهران، ۸ میلیارد سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در سقف قیمتی هر سهم ۸۶۰ تومان به سهامداران واگذار شد. البته از این رقم ۷/ ۶ میلیارد سهم روز چهارشنبه به سهامداران خرد واگذار شد و مابقی روز شنبه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد. بر اساس آمارهای در دست، در مجموع شستا توانسته ۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان از بورس تامین مالی انجام دهد. رقمی رویایی که در تاریخ بازار سرمایه کشورمان سابقه نداشته است و معادل ۱۸ شرکتی است که پیش از «شستا» به گردونه معاملات بازار سهام پیوسته‌اند. اما این پایان کار نبود. «شستا» علاوه بر اینکه رکورد بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس را شکست، رکورد میزان مشارکت‌ در عرضه‌های اولیه را نیز شکست. در این رویداد بورسی شاهد مشارکت افزون بر ۲ میلیون و ۶۱ هزار کد معاملاتی بودیم که در تاریخ بازار سهام بی‌نظیر بود.

در این بین علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران به عرضه‌های آتی شستا اشاره و گفته است شستا متعهد به عرضه ۱۲ درصد سهام است که در آینده با توجه به شرایط بازار و با هماهنگی با بورس تهران و شرایط سازمان تامین اجتماعی بقیه سهام عرضه می‌شود.

معاملات هفتگی از ذره‌بین صنایع بورسی

در خصوص صنایع کالامحور بورس تهران در هفته گذشته صحبت شد. اما دیگر گروه‌های بورسی چه وضعیتی را تجربه کردند؟ در حال حاضر بنگاه‌های فعال بورسی در ۳۹ گروه مورد دادوستد قرار می‌گیرند. در این هفته اما تنها ۳ صنعت با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند. این گروه‌ها شامل گروه محصولات دارویی، منسوجات و اداره بازارهای مالی می‌شدند. در مقابل اما ۳۵ گروه شاهد رشد شاخص صنعت خود بودند. گروه‌های تک سهم بیشترین سهم از رشد قیمت‌ را داشتند. از این رو در این هفته بیشترین رشد به میزان ۲۳ درصد از آن گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» شد. گروه سایر معادن نیز که از تک سهم «کماسه» ایجاد شده است نیز معاملات هفته منتهی به ۲۷ فروردین‌ماه را با رشد ۲۲ درصدی قیمت پشت سر گذاشت.

رصد فعالیت دو گروه معامله‌گر

در هفته منتهی به ۲۷ فروردین ماه، در مجموع ۲۵۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام سهامداران خرد افزوده شد. در میان صنایع ۳۹ گانه بورسی نیز ۲۴ گروه با ثبت خالص خرید مثبت از سوی معامله‌گران حقیقی همراه شدند. بیشترین خالص خرید حقیقی اما با جابه‌جایی ۵۲۲ میلیارد تومانی از آن گروه فرآورده‌های نفتی شد. غذایی‌ها نیز در این هفته شاهد جابه‌جایی ۴۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. پس از آن زیرمجموعه‌های گروه رایانه شاهد انتقال ۴۶۴ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان از پرتفوی حقوقی به سبد سهام حقیقی بودند. در آن سوی بازار اما ۱۴ گروه بیشترین خالص فروش از سوی معامله‌گران خرد را تجربه کرد. در این میان گروه فنی و مهندسی شاهد جابه‌جایی ۴۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. در میان شرکت‌های بورسی نیز سهام شرکت خدمات انفورماتیک با خالص خرید ۴۵۹ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومانی توسط حقیقی‌ها همراه شد. در آنسوی بازار اما بیشترین خالص فروش حقیقی گریبان سهام بانک تجارت را گرفت تا این بانک بورسی شاهد جابه‌جایی ۹۳ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها