طرح "سلول درمانی" از طریق کاربرد شیوه نوین از سلول‌های بنیادی در درمان بیماران کرونایی توسط متخصصان پزشکی مولکولی و سلول درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجراست.

اجرای طرح درمان بیماران کرونایی از طریق سلول درمانی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این اقدام برای نخستین بار از طریق تزریق سلولهای بنیادی بر روی  پزشکی که  در حین خدمت مبتلا به کرونا شده، در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در حال اجراست.

پزشک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: مشغول انجام یک مدل درمانی جدید در آسیب‌های ریوی ناشی از کرونا  در قالب طرح تحقیقاتی در دانشگاه هستیم.

دکتر امیر ادهمی مقدم افرود: این روش روی یکی از اعضای کادر درمانی و پزشکی که در حین درمان بیماران، دچار سندرم حاد تنفسی و مبتلای به ویروس کرونا شده در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این روش سلول‌های بنیادی از مغز  استخوان یک فرد دیگر جدا شده و طی مراحلی کشت داده شده و آماده تزریق به بیمار می‌شود.

او اضافه کرد: روش انجام به این صورت است که این سلول‌ها که خاصیت ضد التهابی دارد در دو نوبت ۲۴ تا ۴۸ ساعته به بیمار تزریق شده است.

مسوول بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز گفت: این پزشک بیمار که درگیری‌های شدید ریوی و تنفسی داشته است هم اکنون با روش سلول درمانی  تحت نظارت ویژه قرار دارد.

دکتر علیرضا صداقت افزود: با توجه به درگیری شدید ریوی بیمار، رژیم آنتی‌بیوتیک تقویت گشت و رژیم آنتی‌وایرال نیز تغییر داده شد که خوشبختانه نتایج خوب بالینی مشاهده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که روش سلول درمانی بر روی بیماران کرونایی که با کار علمی معاونت‌های آموزش، درمان و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد حاصل شده بتواند گام بلندی در عرصه درمان بیماران کرونایی شد و به عنوان الگو در کشور مطرح شود.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک پزشکی و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این زمینه گفت: کاری که در بخش ICU کرونایی‌های بیمارستان امام رضا(ع) انجام شد تزریق ۲۰ میلیون سلول بنیادی از طریق ورید گردن به یکی از اعضای کادر درمانی کرونایی‌ها بود که  امیدواریم آسیب ریه را به حداقل برساند.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: سلول‌درمانی یکی از مسیرهای پزشکی نوین بوده که برای انواع بیماری‌ها اجرا می‌شود که بیماری بیماران کرونایی‌ دچار سندرم حاد تنفسی ریوی یکی از این بیماریهاست.

وی اضافه کرد: سلول درمانی به پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر با هدف بازسازی بافت بدن گفته می‌شود، سلول‌ها کارخانه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند اثرات درمانی را از طریق روش‌های متعددی اعمال کنند و سلول‌های جدید می‌توانند در محل آسیب، جایگزین سلول‌ها و بافت آسیب دیده شوند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها