احتمالاً دلِ شما هم کم و بیش از عملکرد بعضی از فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف بازرگانی در سوءاستفاده از کرونا پر است. چه آن فروشگاه‌هایی که کرونا را بهانه کرده‌اند برای افزایش فروششان و چه آن‌هایی که مشکلات اقتصادی مردم در این روزها را دستاویزی برای سودجویی بیشتر قرار داده‌اند.

بنی آدم اعضای یک پیکرند به جز چینی‌ها!

قدس آنلاین: احتمالاً دلِ شما هم کم و بیش از عملکرد بعضی از فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف بازرگانی در سوءاستفاده از کرونا پر است. چه آن فروشگاه‌هایی که کرونا را بهانه کرده‌اند برای افزایش فروششان و چه آن‌هایی که مشکلات اقتصادی مردم در این روزها را دستاویزی برای سودجویی بیشتر قرار داده‌اند. بد نیست اما بدانید که سوءاستفاده از کرونا به همین موارد جزئی محدود نمی‌شود و برخی از دولت‌ها و حتی سازمان‌های جهانی هم تور را آماده کرده‌اند تا در این اوضاع کرونایی، تا جایی که می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. نمونه‌اش برخی از کشورهای غربی که به همت رسانه‌هایشان، از مدت‌ها پیش قلابشان را بندِ چین کرده‌اند و در عین متهم کردن این کشور به پنهان‌کاری درباره شیوع اولیه کرونا، امکان خارج شدن ویروس جدید کرونا از یک آزمایشگاه ویروس‌شناسی چینی را مطرح می‌کنند.

پای یک اندیشکده بریتانیایی در میان است

بحث شکایت و دریافت غرامت از چین، اوایل ماه آوریل، یعنی حدود دو هفته پیش به طور جدی مطرح شد. آن زمان یک اندیشکده بریتانیایی در گزارشی مفصل، علاوه بر تشریح زمینه‌های حقوقی شکایت از چین برای دریافت غرامت، مبلغ این غرامت را هم مشخص کرد.

البته پیش از این هم، زمانی که بحران کرونا به‌تازگی در نقاط مختلف جهان به خصوص اروپا بالا گرفته بود محافل اطلاعاتی و رسانه‌ای غربی ادعا می‌کردند اوضاع وخیم فعلی، نتیجه اهمال‌ و پنهان‌کاری دولت چین بوده و بنابراین، مسئول پیامدهای گوناگون این بیماری است.

ماجرا از چه قرار است؟

بر اساس گزارشی که سایت «فرارو» منتشر کرده، اندیشکده «انجمن هنری جکسون» که آغازکننده جریان جهانی متهم کردن چین بود، در گزارش ۴۴ صفحه‌ای خود، دولت چین را به نقض مقررات سلامت بین‌المللی در جریان مدیریت بیماری کووید۱۹ متهم کرده و راه‌های دریافت غرامت را مورد بررسی قرار داده است.

اگر قرار باشد کمی جدی‌تر و حقوقی‌تر به ماجرا نگاه کرد، باید گفت این اندیکشده بریتانیایی، در گزارشش مدعی شده مدیریت اولیه بحران کرونا توسط چین و ناکامی این کشور در ارائه اطلاعات کافی به سازمان بهداشت جهانی، بندهای ششم و هفتم پیمان مقررات سلامت بین‌المللی را نقض می‌کنند. چین این پیمان را امضا کرده و به لحاظ حقوقی موظف به پایبندی به آن است. در ادامه ادعاهای این اندیشکده آمده است نقض این دو ماده، موجب شیوع سریع ویروس جدید کرونا خارج از شهر ووهان شده است.

محققان انجمن هنری جکسون در ادامه به این نتیجه رسیده‌اند که دولت چین اطلاعات مربوط به انتقال بیماری از انسان به انسان را سه هفته پس از اطلاع از آن، اعلام نکرده است. موضوعی که مواد ششم و هفتم پیمان مزبور را نقض می‌کند.

علاوه بر این، به ادعای این محققان، چین افزون بر ارائه اطلاعات اشتباه درباره تعداد مبتلایان به کرونا بین دوم تا یازدهم ژانویه، به ۵ میلیون نفر از مردم اجازه داد از شهر ووهان خارج شوند. این در حالی است که چین آن زمان از انتقال کرونا از انسان به انسان آگاه بود.

جهت‌دهی به افکار عمومی

اگرچه ادعاهای این اندیشکده بریتانیایی هنوز مورد تأیید مراجع حقوقی رسمی قرار نگرفته اما رسانه‌های غربی حالا دست به کار شده‌اند تا افکار عمومی جهان را به سمتی سوق دهند که مردم جهان، چین را مقصر اصلی شیوع کرونا در جهان بدانند. البته در این مسیر، بهانه این رسانه‌ها برای اتهام‌زنی به چینی‌ها فقط همان ماجرای پنهان کاری و نقض پیمان مقررات سلامت بین‌المللی نیست.

این رسانه‌ها که از مدت‌ها پیش شایعه‌ آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا را راه انداخته بودند، حالا پر قدرت‌تر از پیش بر طبل این شایعه می‌کوبند و این‌بار ادعا می‌کنند ویروس کرونا به صورت «ناخواسته» از آزمایشگاهی در کشور چین، در جهان منتشر شده است.

رسانه‌ها وارد می‌شوند

بازی رسانه‌ای جدید غربی‌ها با گزارش واشنگتن پست آغاز شد. این رسانه آمریکایی در گزارش پرحاشیه‌اش، ایمنی و مدیریت آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان را زیر سؤال می‌برد و مدعی می‌شود در مکاتبات دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۸، درباره ایمنی و مدیریت انستیتوی ویروس شناسی ووهان ابراز نگرانی شده است.

پس از آن هم شبکه سی ان ان، از قول نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ملی آمریکا اعلام کرد دولت این کشور در حال بررسی امکان شیوع کرونا از یک آزمایشگاه چینی در ووهان است. علاوه بر این، شبکه فاکس نیوز، به نقل از منابع آمریکایی مدعی شد ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در ووهان خارج شده است. آن‌طور که فاکس نیوز مدعی شده، کرونا احتمالاً از آزمایشگاهی در ووهان خارج شده است. این رسانه‌ البته این‌بار حواسش بود و برای آنکه یک‌بار دیگر توسط محققان به داشتن توهم توطئه متهم نشود، احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا را رد کرد و مدعی شد انتشار کرونا، بخشی از تلاش چین برای نشان دادن این نکته بوده که چین هم می‌تواند مانند آمریکا، ویروس‌ها را شناسایی و با آن‌ها مقابله کند که تبدیل به یک گافِ جهانی شده است!

همه چیز از آزمایشگاه «ووهان» آغاز شد!؟

«فاکس نیوز» پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شده یکی از کارکنان آزمایشگاه ووهان که مشغول کار روی ویروس کرونا بوده، به این ویروس آلوده شده و پس از آن، ویروس را در شهر ووهان گسترش داده است!

موضوعی که حتی واکنش مقام‌های رسمی آمریکایی را هم به دنبال داشت. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این موضوع گفت: «آنچه می‌دانیم این است که ویروس (کرونا) در ووهان چین ریشه داشت. می‌دانیم که آنجا انستیتوی ویروس شناسی ووهان وجود دارد که فقط چند مایل با بازار حیوانات زنده آنجا فاصله دارد. چیزهای زیادی برای دانستن داریم. بدانید دولت آمریکا به شدت کار می‌کند تا مسئله را موشکافی کند».

ترامپ هم درباره این ادعای فاکس نیوز گفته بود: «ما درباره این خبر بیشتر و بیشتر می‌شنویم... ما داریم درباره این وضعیت هولناک تحقیق بسیار جامعی انجام می‌دهیم».

زمان اتهام‌زنی خواهد رسید!

البته فقط رسانه‌ها نیستند که برای جهت‌دهی به افکار عمومی، وارد میدان شده‌اند. چهره‌های شاخص سیاسی و مسئولان کشورهای مختلف هم با اشاره‌های پنهان و آشکارشان به این موضوع، سعی می‌کنند روز به روز چین را بیشتر از پیش زیر فشار قرار دهند.

مثل پمپئو که در گفت‌وگویی با روزنامه آلمانی بیلد، به‌صراحت احتمال شکایت از چین را مطرح کرده است. وزیر امور خارجه ایالات متحده از پنهان‌کاری چینی‌ها حسابی شکایت کرده و از رسانه‌ها خواسته چین را همچنان متهم ردیف اول انتشار کرونا در جهان نگه دارند! وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا چین باید برای خسارت‌های ناشی از کرونا غرامت دهد هم اعلام کرده که در حال حاضر باید بر بازگشایی اقتصاد آمریکا و جهان تمرکز کرد، اما زمان اتهام زنی فراخواهد رسید!

همه با هم علیه چین

حالا که به قول آقای پمپئو زمان اتهام زنی رسیده، سؤال اصلی این است که غرامت مدنظر غربی‌ها چقدر است؟ انجمن هنری جکسون می‌گوید غرامت‌های چین به خاطر کرونا فقط به کشورهای عضو گروه هفت، ممکن است به ۴ تریلیون دلار برسد. البته در مورد اینکه چین چقدر باید غرامت دهد، هنوز هیچ برآورد رسمی وجود ندارد. اما برآوردهای غیررسمی مثل برآورد انجمن هنری جکسون، حاکی از این است که این غرامت ممکن است متضمن پرداخت تریلیون‌ها دلار باشد.

پس از بالا گرفتن تب شکایت از چین اما علاوه بر کشورهای عضو گروه هفت، کشورهای دیگر هم یکی پس از دیگری در صف غرامت گیری از چین قرار گرفته اند! مثلاً یک وکیل مصری به‌تازگی از دولت چین خواسته است بابت خسارت‌های کرونا، ۱۰ تریلیون دلار به مصر غرامت پرداخت کند. محمد طلعت، وکیل معروف مصری که معتقد است کرونا یک سلاح بیولوژیک است، از رئیس جمهور کشورش خواسته این پرونده را پیگیری کند.

علاوه بر این، تعدادی دیگر از شرکت‌های حقوقی در آمریکا هم از دولت چین شکایت کرده و خواستار دریافت غرامت شده‌اند. بر اساس گزارش سایت فرارو، یکی از این شرکت‌ها در فلوریداست که علیه نهادهای متعدد چینی از جمله دولت محلی ووهان شکایت کرده و آن‌ها را به اهمال‌کاری و پنهان‌کاری در مقابله با کرونا متهم می‌کند. همچنین، چهار شاکی در کالیفرنیا، از چین شکایت کرده و خواستار دریافت تریلیون‌ها دلار غرامت شده‌اند.

موج درخواست غرامت از چین اما از سوی رسانه‌های چینی بی پاسخ نماند. پس از بالا گرفتن موج انتقادها از چین، بالاخره رسانه‌های چین به این درخواست‌ها واکنش نشان دادند. روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین، یکی از همین رسانه‌ها بود که در یادداشتی آمریکا را متهم کرد که از چند وکلیل خواسته از دولت چین شکایت کنند.

گذشته از این حواشی، چیزی که حسابی توی ذوق می‌زند، حرکت رسانه‌های بزرگ دنیا به سمت متهم جلوه دادن چین، در این روزهای بحرانی است. انگار سیاستمدارهایی که در گوشه و کنار جهان انگشت اتهامشان را به سوی چینی‌ها گرفته‌اند، فراموش کرده‌اند که تا همین چند وقت پیش دائم مردم را به دور ریختن کدورت‌ها و همدلی دعوت می‌کردند. این سیاستمدارهای محترم که خیلی‌هایشان بارها اشعار مختلف در وصف همبستگی جهانی مردم، از جمله شعر معروف سعدی را برای مردمشان خواندند انگار خودشان یادشان رفته که بنی آدم اعضای یک پیکرند.

برچسب‌ها