قدس آنلاین- طی دو روز گذشته تصاویر دل‌خراشی در فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم جوجه‌های یک‌روزه داخل کیسه‌های زباله و در حال خفگی در یک کامیون بارگیری می‌شوند لذا این موضوع موجب شد تا صدای اعتراض بسیاری از کاربران بلند شود.

جوجه را  آخر بهار می شمارند!
معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه اقدامی عادی یا غیر عادی؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است به دنبال انتشار تصاویر تخلیه جوجه های یک روزه در کیسه های زباله هم‌چنین تصاویر دیگری نیز منتشر و در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که تعداد بسیاری از جوجه‌های یک‌روزه به‌صورت زنده در حال دفن شدن زیر خروارها خاک هستند.

اگرچه انتشار این تصاویر موجی از اعتراضات دوستداران محیط‌زیست را به همراه داشته و احساسات کاربران فضای مجازی را برانگیخته است اما بنا بر اظهارات مسئولان انجمن صنفی تولید جوجه‌های یک‌روزه این اقدام تازگی نداشته و امری عادی است اما این روزها حجم معدوم‌سازی بسیار بالا و زیاد است!

در این رابطه رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور به پرسش اذهان عمومی که چرا این جوجه‌ها به این شکل زنده‌به‌گور می‌شوند پاسخ داده است.

جوجه بازار ندارد

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور می‌گوید: به دلیل تصمیم‌های غیر کارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید با مشکل روبروست به‌طوری‌که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه روبرو بودیم.

غلامعلی فاروغی بابیان اینکه از اسفندماه ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یک‌روزه برداشته‌شده است، افزود: بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر است که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول ازدست‌رفته است.

به گفته فاروغی، برای صادرات گوشت مرغ نیز عوارض صادرات پنج‌هزارتومانی تعیین‌شده بود که موجب شد تولیدکنندگان حتی نتوانند یک کیلوگرم مرغ صادر کنند و حدود یک هفته است که عوارض را به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند.

معدوم‌سازی دور از ذهن نیست

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با تأکید بر اینکه خسارت واردشده به تولیدکنندگان ماهانه بیش از ۱.۲ میلیارد تومان است، گفت: علت اصلی معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مربوط به کمبود نهاده‌های طیور سویا و ذرت است.

 فارغی افزود: اکنون تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه حدود دو ماه است که با شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف و تقاضا دچار و ضرر و زیان هستند اما بحث معدوم‌سازی ارتباطی به ضرر تولیدکنندگان ندارد.

وی با اشاره به اینکه معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه گاهی و به میزان اندک اتفاق می‌افتد و در صنعت و مسائل اقتصادی موضوعی دور از ذهن نیست، اضافه کرد: اما این بار حجم معدوم‌سازی بالاست و این اقدام توسط واحدهای تولیدکننده جوجه یک‌روزه و به‌منظور کاهش خسارت‌های آتی صنعت مرغداری صورت گرفته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور بابیان اینکه هیچ تولیدکننده جوجه یک‌روزه و مرغداری اقدام به نابودی تولید و سرمایه خود نمی‌کند، اظهار داشت: علاوه بر کمبود نهاده‌های طیور باقیمت‌های مناسب، به دلیل وجود مرغ گوشتی در سالن‌های پرورش، امکان فروش جوجه یک‌روزه وجود ندارد.

به گفته وی، درواقع تولیدکنندگان مرغ گوشتی هر کیلوگرم مرغ زنده را ۶ هزار تومان می‌فروشند درحالی‌که باید این محصول را حداقل کیلویی ۱۰ هزار تومان بفروشند تا بتوانند نهاده‌های موردنیاز را تأمین کنند.

فاروغی تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های موجود به دلیل کاهش تقاضا، مرغ گوشتی روی دست تولیدکنندگان باقیمانده است بنابراین تا زمانی که سالن‌های پرورش خالی نشود تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با مشکل روبرو هستند.

هیچ راهی نداریم

وی بیان کرد: قبل از عید ستاد تنظیم بازار عددی را برای تولید جوجه یک‌روزه در نظر گرفت تا مردم شب عید مردم بتوانند از این پروتئین ارزان‌قیمت استفاده کنند لذا همان زمان در ستاد تنظیم بازار گفتیم این تعداد زیاد است و بیش از ۱۳۰ میلیون جوجه نباید تولید شود، اما همکاران اصرار کردند و این تعداد را تولید کردند.

وی گفت: از طرفی شرایط تامین دان با مشکل مواجه شده و مرغداران برای تامین ذرت و سویا دچار مشکل شدند که انگیزه را برای جوجه‌ریزی کاهش می‌دهد در نتیجه جوجه‌ها جذب نمی‌شود و در جوجه کشی می‌مانند.

فاروغی افزود: از آنجا که جوجه‌های یک روزه بیش از ۲۴ ساعت نمی‌توانند در جوجه‌کشی بمانند و جوجه‌کشی باید برای جوجه‌های روز بعد آماده باشد همکاران ما ناچار شدند جوجه‌های مازاد را روانه کوره‌ها و چاه‌های تلفات کنند که صحنه‌های دلخراشی است

اما وقتی مشتری وجود ندارد و جوجه‌ها جذب نمی‌شوند و مشتری وجود ندارد، چه کار می توان کرد؟

کمبود نهاده‌های طیور

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور اظهار داشت: پیش‌ازاین تولیدکنندگان با مشکل قیمت نامناسب نهاده‌های طیور روبرو بودند اما اکنون این نهاده‌ها در بازار سیاه نیز یافت نمی‌شود.

وی بابیان اینکه هزینه دعوای بین وزارتخانه‌ها را تولیدکنندگان صنعت طیور می‌پردازند، ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های آنی یکی از چالش‌های جدی صنعت طیور است.

فاروغی درباره وضعیت بازار مرغ در ماه‌های آتی گفت: به دلیل انباشت جوجه یک‌روزه در سالن‌ها برای ماه‌های آینده کمبودی در تأمین مرغ گوشتی نداریم اما دولت باید تدبیری برای نجات این صنعت بیندیشد.

برچسب‌ها