آیا ایجاد حفره و شکاف در حصار امنیتی مشترک با لبنان این رعب و وحشت را در صفوف نیروهای اسرائیلی به پا کرده و فرماندهان عالی رتبه را به اعلام وضعیت فوق‌العاده واداشته و فرایندهای تحقیقاتی متعدد را گشوده است؟ اگر این عناصری که این شکاف‌ها را در حصار امنیتی ایجاد کرده‌اند موفق شده باشند به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کرده و بر شهرک‌های مرزی تسلط یابند اوضاع چگونه خواهد شد؟

تحلیل روزنامه رأی الیوم درباره اقدام حزب‌الله در ایجاد شکاف در حصار امنیتی با اسرائیل

قدس آنلاین: روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم در سرمقاله‌ای نوشت: چهار احتمال دلیل ایجاد سه شکاف در حصار مرزی با فلسطین اشغالی را توضیح می‌دهد...، آنها چه هستند؟ مهمترین پیام پشت این شکاف امنیتی خطرناک چیست؟ آیا نتانیاهو و فرماندهان نظامی منطقه شمالی مضمون این اتفاق را دریافت کرده‌اند؟

این امر بر این تاکید دارد که رهبری حزب‌الله در پشت این نفوذ امنیتی خطرناک و بی‌سابقه در ماه‌های اخیر است، چرا که هیچ پرنده‌ای نمی‌تواند بدون اطلاع و اجازه رژیم صهیونیستی به مرزها نزدیک شود، چه برسد به اینکه در دیوار مرزی شکاف‌هایی ایجاد کند و پیش‌بینی می‌شود که اقدامات امنیتی تشدید یافته است و گشتی‌های نظامی اسرائیل ۲۴ ساعته منطقه مرزی را تحت کنترل خود دارند و آن را متوقف نمی‌کنند.

سوالی که به شدت در محافل فرماندهی نظامی اسرائیل در شمال اراضی اشغالی و در نشست‌های اضطراری با محوریت این مسأله شوک‌آور مطرح می‌شود، درخصوص دلایلی است که رهبری حزب‌الله را به اتخاذ چنین اقدامی واداشته آن هم در زمانی که اسرائیل با شیوع ویروس کرونا و بحران سیاسی وخیم که درگیر آن است، دست و پنجه نرم می‌کند.
 

چهار نکته وجود دارد که می‌تواند برخی جواب‌ها را در این خصوص پاسخ دهد:

• نکته اول این‌که این عملیات حزب‌الله در واکنش به تلاش برای ترور نافرجام چهار تن از فرماندهان میدانی حزب‌الله نزدیک مرزهای سوریه و لبنان است که دو روز پیش توسط یک پهپاد اسرائیلی انجام شد اما تمامی سرنشینان خودرو از این ترور نجات یافتند.

•  نکته دوم این است که رهبری حزب‌الله با این اقدام خود به اسرائیلی‌ها تاکید کرد که به ادعای خودشان نابودی تونل‌های زیرزمینی قدیمی و متروکه در مرز لبنان با فلسطین اشغالی که با تبلیغات گسترده رسانه‌های اسرائیلی همراه بود، بدین معنا نیست که آنها (عضای مقاومت) نمی‌توانند هر زمان که بخواهند به مرزها نفوذ یابند یا به اهداف‌شان برسند؟

• نکته سوم این است که ایجاد شکاف‌ها در سه نقطه مختلف مرزی و موفقیت مجریان آن در بازگشت به عمق لبنان بدون این‌که شخصی متوجه آن شود، عملیاتی است که به صورت نمادین هم خطرناک بوده است و نشانه وجود شکاف اطلاعاتی در صفوف اسرائیلی‌هاست و شایستگی و توانایی بالای عملیات عاملان این مسأله را نشان می‌دهد.

• نکته چهارم این است که حزب الله این پیام غیرمستقیم را به رهبران اسرائیل مخابره کرد که می‌گوید که گروه‌های حزب الله برای هرگونه احتمالی آماده هستند و مهمترین آن پاسخ به هر عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی در آینده است که پاسخ به آن می‌تواند با یورش به "الجلیل" و گروگان‌گیری شهرک نشینان باشد. اگر طرح باقی ماندن در آنجا و آزادسازی این شهرک نباشد، یعنی هر عملیات انتقام‌جویانه در آینده با موشک و پهپاد و حتی تنها با تونل‌ها نخواهد بود، بلکه از طریق ایجاد شکاف در حصار امنیتی بسیار محافظت‌شده اسرائیلی‌هاست.

• سکوت رهبری حزب‌الله در خصوص این اتفاق از لحاظ روانی نشان می‌دهد که حزب الله با وجود مشغله خود بابت بحران داخلی اقتصادی و سیاسی لبنان و همچنین موضوع شیوع کرونا و نیز مشغله جنگ ادلب اما همواره مقابله با صهیونیست‌ها و آمادگی در برابر هرگونه رویارویی، اولویت استراتژیک حزب الله است.

رهبری حزب‌الله در حوزه‌های سیاسی و نظامی هرگز نمی‌خوابد و اگر بخوابد مانند گرگی است که یک چشمش بسته و یک چشمش باز است و به سمت مرزهای جنوبی لبنان خیره شده است و این گفته‌ها وحشت اسرائیل را توضیح می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها