اردبیل- دانش‌آموزانی که تا دیروز در بسیاری از روستاهای محروم در حسرت تأمین کاغذ و دفتر بودند حال به دلیل آموزش مجازی باید دغدغه خرید بسته اینترنتی و تلویزیون داشته باشند غافل از اینکه در بسیاری از روستاهای صعب العبور اردبیل به دلیل نبود امواج رادیویی حتی تلویزیون هم کاربردی ندارد!

«شبکه شاد»برای دانش آموزان روستایی شاد کننده نیست

قدس آنلاین-گروه استان‌ها:طبق آخرین آمار رسمی و اعلام‌شده تعداد یک هزار و ۴۰۰ روستای استان اردبیل دارای ضریب محرومیت هستند و درحالی‌که برخی از روستاهای محروم در استان اردبیل حتی سقفی به نام کلاس درس بر بالای سر دانش آموزان ندارد اما حالا قرار است که همین دانش آموزان سوار بر امواج اینترنت آموزش مجازی فرا بگیرند!.

  گفتنی است تعداد  ۱۹۴ روستای استان اردبیل در مناطق صعب‌العبور قرارگرفته است که به دلیل شرایط خاص این مناطق به دلیل عواملی مانند دوری از شهر و شرایط خاص جوی مثل سردی هوا و بارش سنگین برف و کولاک کمک‌رسانی و یا ارائه خدمات آموزشی در آن‌ها بسیاری مواقع غیرممکن است.

متأسفانه به دلیل صعب‌العبور بودن و نبود امکانات امواج اینترنتی و شبکه‌های داخلی راهی برای رسیدن به این مناطق تاکنون پیدا نکرده است و لذا دانش آموزان این مناطق دل‌خوشی از وجود شبکه شاد برای جبران عقب‌ماندگی از درس ندارند.

اگر سری به روستاهای اوجغازسفلی، بلوکانلو یا روستاهای نولی بلاغی، گرسن گروسن، کره ناب و اکبر کندی بزنید می توانید محرومیت‌های برجای‌مانده در برخی روستاهای این استان از توابع خلخال یا مشکین‌شهر را از نزدیک مشاهده کنید.

محرومیت مشکل‌ساز

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل در همین رابطه با قبول تلویحی مشکلات آموزشی در مناطق صعب‌العبور و محروم استان اظهار می‌کند: محدودیت‌های آموزشی که مبتنی بر اینترنت و فضای مجازی است به‌ویژه در مناطق روستایی  و محروم استان  مشکل‌ساز شده است.

احمد ناصری می‌گوید: متأسفانه برخی مناطق از پوشش اینترنت و حتی فرکانس‌های تلویزیونی محروم هستند و یا فقر و محرومیت امکان استفاده از اینترنت و موبایل  را برای آن‌ها ناممکن کرده است.

 مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل بیان می‌کند: این اداره کل برای پوشش برنامه‌های شبکه آموزشی شاد در برخی مناطق روستایی استان با مشکلاتی روبروست.

وی اذعان می‌کند: نبود پوشش اینترنتی در مناطق صعب‌العبور ، بالابود هزینه اینترنت و همچنین نبود امکان مالی برخی از خانواده‌ها در تهیه گوشی‌های هوشمند ازجمله مشکلاتی است که آموزش‌وپرورش در پوشش حداکثری دانش‌آموزان استان با آن‌ها روبروست و لذا پیش‌قدم شدن خیران در این راستا می‌تواند کارساز باشد.

عشق خدمت

وی با اشاره به مشکلات و محدودیت‌هایی ازاین‌دست در استان می‌گوید: باوجوداینکه برخی از روستاها از شبکه شاد و یا برنامه‌های تلویزیونی محروم هستند اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که معلمان حاضر در این روستاها نسبت به اتمام دروس، جبران عقب‌ماندگی درسی و آموزش دانش آموزان بهروش‌های مختلف و با رعایت توصیه‌های بهداشتی اقدام کردند تا هیچ دانش‌آموزی دچار عقب‌ماندگی در درس نشود.

وی بیان می‌کند: در بیشتر مدارس استان معلمان با بهره‌گیری از فضای مجازی اقدام به تدریس، رفع اشکال و تکلیف دهی به دانش‌آموزان می‌کنند و در مناطق کمتر توسعه‌یافته، روستاهای دور و مناطق عشایری نیز معلمان با حضور خانه به خانه با رعایت نکات بهداشتی و بااحساس مسئولیتی دوچندان به ادای وظیفه اجتماعی خود پرداخته و صحنه‌های زیبایی را رقم می‌زنند.

برچسب‌ها