رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در فروردین امسال با توجه به بروز بلایای طبیعی از جمله بارندگی شدید، سیل، سرمازدگی و تگرگ ۲۷ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد.

۲۷ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال خسارت هدیه بلایای طبیعی به کشاورزان خراسان رضوی در فروردین / اقدامات جهاد کشاورزی برای جبران خسارت ها

مهندس حسین خاکی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد بارندگی های بسیار مناسبی بوده ایم. اما این بارندگی ها علاوه بر نعمات زیاد، خسارات فراوانی را نیز به بخش کشاورزی در خراسان رضوی وارد آورد.

وی افزود: بروز بارندگی های شدید که در برخی از مناطق به سیلاب تبدیل شد و همچنین سرمازدگی و تگرگ در بعضی از مناطق استان، باعث گردید که ۲۷ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی در استان وارد آید.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان خسارت مربوط به بارندگی های شدید و سیل بوده است. این عامل به تنهایی باعث بروز ۱۱۹۰۱ میلیارد ریال به کشاورزان ضرر و زیان وارد کرده است. سرمازدگی نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل بوده است که میزان خسارت وارده آن  ۱۱۷۶۴ میلیارد ریال است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی از ناحیه بارش تگرگ ۳۴۲۸ میلیارد ریال و سایر خسارات برآورد شده ۴۹میلیارد ریال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: باغات خراسان رضوی در فروردین گذشته در مجموع ۲۳۴۹۳ میلیارد ریال از بلایای طبیعی خسارت دیده اند. همچنین در بخش زراعت ۱۹۶۲ میلیارد ریال خسارت وارد شده و در قسمت دام، طیور، آبزیان و واحدهای دامداری نیز میزان ۳۵۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

مهندس حسین خاکی اضافه کرد: باقی خسارات به زیرساخت های کشاورزی از قبیل قنوات، جاده های بین مزارع، کانالهای انتقال آب و... وارد شده است.

وی یادآور شد: بیشترین خسارات وارده به شهرستان های استان متعلق به  شهرستانهای جغتای، نیشابور، کاشمر بوده و این شهرستانها در بارندگی های اخیر متحمل بیشترین آسیب شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی خراسان رضوی چه اقداماتی را برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده انجام خواهد داد، گفت: تمام اطلاعات مربوط به خسارات وارده به بخش کشاورزی به مدیریت بحران استانداری و همچنین دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی وزارت و در نهایت به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال گردیده است.

وی در ادامه ابراز داشت: همچنین پیگیریهای لازم توسط وزارت متبوع و همچنین استانداری خراسان رضوی به منظور مساعدت جهت اختصاص کمک های بلاعوض، تسهیلات قرض الحسنه و همچنین اعتبار لازم برای بازسازی زیرساخت های کشاورزی از سوی دولت صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها