۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 701848

یزد - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت : حفاظت ازمنابع آب یزد با تنگناهایی روبه رو است که حل آن مستلزم نقش آفرینی همگانی است.

حفاظت ازمنابع آب یزد  با تنگنا روبه رو است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه  ای یزد ،«جواد منصوری» با بیان این خبر، اظهار داشت: همه افراد در افت سفره های آب زیرزمینی استان نقش داشته و اکنون باید در راستای بهبود آن همکاری کنند و حفاظت ازمنابع آب با تنگناهایی روبه رو است که حل آن مستلزم نقش آفرینی همگانی است

وی، با اشاره به این که سفره های آب زیرزمینی یزد از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، افزود: از آنجا که همه افراد با تاثیرگذاری متفاوت در افت سفره های آب زیرزمینی نقش داشتند،  باید مسئولیت بهبود آن را نیز برعهده گیرند.

منصوری با بیان این که نحوه برخورد و رفتار ذینفعان و بهره برداران آب با چالش کم آبی متفاوت است ، اظهار داشت: در مناطقی که ضخامت ابخوان ها مناسب است و تاثیر آنی خشکسالی روی منابع آب احساس نمی شود با نوعی عدم واکنش مواجه هستیم زیرا این افراد آگاهی ملموس از وضعیت منابع آب ندارند.

این مسئول تصریح کرد: رقابت در برداشت از منابع آب چالش دیگر این بخش است که باعث شکل گیری رفتار نادرست در بهره برداران شده به گونه ای که تصور می شود اگر از منابع آب برداشت نکنند، دیگران برداشت خواهند کرد، لازم به ذکر است که این چالش با جلوگیری از اضافه برداشت و نصب کنتور هوشمند تا حدودی حل شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به نقش قنوات در استان یزد، گفت: طراحی و اجرای قنات در استان یزد، الگوی موفقی را به جهانیان نشان داد و باعث شد علی رغم کم آبی های استان، در هیچ دوره ای از تاریخ شاهد جنگ برسر آب نباشیم.

منصوری با بیان این که در دوره حاضر منازعات برسر آب افزایش پیدا کرده ، تصریح کرد: ما در استان نیازمند اجماع بر اولویت های آبی نظیر جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، برخورد قاطع با چاه های غیرمجاز موجود، جلوگیری از اضافه برداشت ها، نصب کنتور هوشمند، اجرای طرح مدیریت مشارکتی، بهره برداری از حداکثر ظرفیت های اجتماعی و آگاهی بخشی، هستیم و حفاظت از منابع آب مستلزم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی ای است که منجر به تغییر در رفتار و بهره برداری بهینه از منابع آب شود.

برچسب‌ها