زاهدان-با شرایط اقتصادی پیش‌آمده و افزایش قیمت‌ها برخی از مواد غذایی ازجمله گوشت قرمز، مرغ، ماهی و حتی لبنیات از سفره‌های مردم برچیده شده است و بیم آن می‌رود که روند افزایشی قیمت‌ها به بحران سوء‌تغذیه به‌ویژه در بین کودکان دامن بزند.

«سوء تغذیه» کودکان سیستان و بلوچستان را تهدید می کند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه در بسیاری از مناطق محروم ازجمله استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود آگاهی غذایی و از همه مهم‌تر فقر شدید به‌واسطه تورم بالا، بسیاری از خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان از خوردن یک وعده درست و صحیح غذایی در اغلب اوقات بی‌بهره هستند.

سوءتغذیه کودکان

تاکنون گزارش‌های متعددی از میزان فقر شدید خانواده‌ها توأمان با فقر غذایی که آن‌ها را به افرادی خاص بدل کرده در مناطق مختلفی از استان سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود که وضعیت خطرناکی را برای نسل آینده کشور که عمده دربرگیرنده آن‌ها کودکان در سنین رشد هستند، ایجاد خواهد کرد.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده توسط در حال حاضر رقمی نزدیک به سیزده‌ هزار کودک سیستانی و بلوچستانی ثبت‌شده به‌طور قطعی سوء‌تغذیه دارند و میزان غذای کامل نه‌تنها در برنامه غذایی روزانه آن‌ها وجود ندارد، بلکه کمترین میزان مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز در همین زنجیره غذایی کم و ناچیز آن‌ها وجود دارد.

این فقط آمار چند ماه قبل کودکان ثبت‌شده است و بسیاری دیگر از کودکان و حتی بزرگ‌سالان هستند که وضعیت تغذیه آن‌ها بسیار مبهم است و سوءتغذیه هم دارند، اما نظام سلامت کشور از وجود آن‌ها مطلع نمی‌شود.

کوتاه‌قدی ارمغان تغذیه نامناسب

در همین راستا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان می‌گوید: حدود یک‌پنجم کودکان زیر پنج سال سیستان و بلوچستان از مشکل لاغری، کم‌وزنی و کوتاه‌قدی رنج می‌برند.

دکتر سید مهدی طباطبایی می‌افزاید: مشکل سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان به دلیل کمتر توسعه‌یافتگی نسبت به سایر مناطق و شرایط خاص اقلیمی از دیرباز، شایع بوده است به‌طوری‌که بر اساس مطالعات کشوری، ۲۰ درصد از کودکان این استان دچار سوءتغذیه هستند که این سوءتغذیه به شکل‌های کم‌وزنی، لاغری و کوتاه‌قدی خود را در بین افراد بروز می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس مطالعاتی که وزارت بهداشت در این موارد انجام داده، متأسفانه سیستان و بلوچستان جزو سه استان کشور است که در شرایط بسیار ناامن غذایی قرار دارد به‌طوری‌که مردم در زمینه دسترسی به مواد غذایی ازنظر کمی و کیفی دارای مشکلاتی هستند.

وی می‌افزاید: کمبود ریزمغذی‌ها نیز در کودکان سیستان و بلوچستان مشاهده‌شده به‌طوری‌که کمبود روی و آهن دو برابر میانگین کشور در این استان گزارش‌شده است.

وزارت بهداشت به‌تنهایی قادر به رفع سوءتغذیه نیست

به عقیده دکتر طباطبایی کنترل و حذف سوءتغذیه نیازمند یک رویکرد و حمایت بین بخشی است و وزارت بهداشت به‌تنهایی نمی‌تواند در جهت رفع این معضل گام بردارد.
دکتر طباطبایی بیان می‌کند: خوشبختانه از سال گذشته، در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کارگروهی با حضور استانداران ۷ استانی که ازلحاظ ناامنی غذایی در شرایط بحرانی قرار دارند تشکیل و مقرر شد تا مداخلاتی در راستای کاهش ناامنی غذایی استان‌ها طراحی شود.

وی بابیان اینکه کارگروه سلامت در این نشست‌ها به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان محول شد ادامه می‌دهد: مداخلاتی با همکاری استاندار در خصوص شناسایی و درمان مادران صورت گرفته اما این کارها فقط می‌تواند بخشی از مشکل کم‌خونی و سوءتغذیه در استان را رفع کند.

وی بابیان اینکه البته سازمان جهاد کشاورزی هم در راستای شعار « ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» کارهایی را انجام داده اما بازهم این قبیل موارد نتوانسته در کاهش آمار سوءتغذیه در استان تأثیرگذار و پاسخگوی رفع این مشکلات در سیستان و بلوچستان باشد.

ضرورت ایجاد توسعه پایدار

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تأکید می‌کند: سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان نتیجه توسعه‌نیافتگی و یا کمتر توسعه‌یافتگی است و ما زمانی می‌توانیم این مشکل را از استان خود ریشه‌کن کنیم که توسعه پایدار را در این استان داشته باشیم و این هم نیازمند عزم و منابع ملی و هماهنگی منسجم است زیرا توان این استان به‌تنهایی برای رفع معضل سوءتغذیه کافی نیست.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از ظرفیت ملی ازجمله بنیاد علوی یکی از برنامه‌های این دانشگاه برای رفع سوءتغذیه است به‌طوری‌که در قالب کمک‌های این بنیاد سبد مواد غذایی برای مادران باردار، شیرده و کودکان مدنظر قرار داده‌شده است.

دکتر طباطبایی بابیان اینکه نیاز سیستان و بلوچستان برای رفع سوءتغذیه باوجود تمام تلاش‌های صورت گرفته بیشتر از حد در نظر گرفته‌شده است تصریح می‌کند: این دانشگاه برای تحقق بیشتر دسترسی به مواد غذایی در کنار سایر اقدامات صورت گرفته همکاری با بهزیستی را مدنظر قرار داده که در قالب این سازمان کودکان روستاها جذب روستا مهد شده و از یک وعده غذایی مناسب بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان  می‌کند: باوجود تلاش‌های صورت گرفته برای ریشه‌کنی سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان ما نیازمند یک برنامه جامع و درازمدت با تأمین منابع مالی و نیروی انسانی هستیم.

برچسب‌ها