سمنان- اگرچه آمارهای منتشره از سوی مسئولان در خصوص ایجاد اشتغال و مقابله با بیکاری در استان سمنان نویدبخش است اما برخی از کارشناسان در این راستا اعتقاددارند که باید در نحوه ارائه آمار تجدیدنظر کرد.

اشتغال در سمنان به روایت مسئولان/طرح های اشتغالزایی نیاز به رصد دارد

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: آمار اشتغال‌زایی در استان سمنان همیشه از یک سود با آمارهای امیدبخش و از طرف دیگر با جهت‌گیری نمایندگان مردم این استان همراه بوده است.

اشتغال به روایت آمار

سال ۹۸ با توجه به شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور و سمنان و در راستای حمایت از تولید و تثبیت اشتغال بنا بر آمار مسئولان مبلغ ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۰۹ واحد تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی این استان در قالب رونق تولید و برنامه اشتغال پرداخت شد که ۱۶۲ واحد به ارزش هفت هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید و ۱۴۷ واحد به ارزش ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال مربوط به بند الف تبصره ۱۸ برنامه تولید و اشتغال بود.

گفتنی است تعداد ۶۰۷ واحد تولیدی نیز برای دریافت تسهیلات رونق تولید برای دریافت تسهیلات به ارزش حدود ۲۳ هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شد تا گره‌ها و مشکلات اقتصادی و مالی این واحدها کاهش یابد و اشتغال در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان با اعطای تسهیلات رونق تولید تثبیت شود.

در همین حال مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بابیان اینکه در ۹ ماهه اول سال ۹۸ پنج هزار و ۵۶ فرصت شغلی در استان ایجادشده است، گفت: ۵۶ درصد تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی محقق شد.

اسماعیل غنیان بابیان اینکه در مشاغل خانگی تاکنون ۳۷۸ طرح با مبلغ ۴۹ میلیون ریال به بانک‌ها ارسال‌شده است، افزود: این طرح‌ها زمینه اشتغال ۴۳۴ نفر را فراهم کرده است.

وی بابیان اینکه تاکنون یک هزار و ۷۲۳ طرح با اشتغال سه هزار و ۶۴۸ نفر به بانک‌ها ارسال‌شده است، ابراز داشت: در بخش اشتغال روستایی و عشایری نیز تاکنون یک هزار و ۴۰ طرح در بانک‌ها مصوب شده که زمینه اشتغال دو هزار و ۵۲۹ نفر را فراهم کرده است.

غنیان بابیان اینکه سهم استان سمنان از محل تسهیلات روستایی دو هزار و ۵۰ میلیارد ریال عنوان شد که تاکنون یک هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال پرداخت‌شده است، در ادامه تصریح کرد: ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی پرداخت‌شده است.

گفتنی است در همین حال معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان سمنان  نیز از ایجاد ۲ هزار و ۳۲ فرصت شغلی پایدار بااعتبار ۷۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در قالب تسهیلات اشتغال‌زایی برای مددجویان در سال ۹۸ خبر می‌دهد  و ادعا می‌کند: ۶۶ درصد ایجاد فرصت شغلی پایدار معادل یک هزار و ۱۴۳ طرح در مناطق روستایی و محروم استان سمنان ایجادشده است.

طرح‌ها نیاز به رصد دارد

در همین راستا کارشناسان حوزه اقتصادی بر این باور هستند که اعطای تسهیلات به شخص نباید مبنای آمار اشتغال قرار گیرد.

علی صاحبی یکی از فعالان حوزه اقتصادی در این رابطه به ما می‌گوید: به‌محض اینکه مبلغ وام به متقاضیان پرداخت می‌شود ظاهراً این فرد در زمره افراد شاغل درمی‌آید درحالی‌که مسئولان به‌خوبی آگاه هستند که برخی از این وام‌گیرندگان به‌ویژه در حوزه مشاغل خانگی با ارائه اوراق صوری نسبت به دریافت تسهیلات اقدام  می‌کنند.

وی ابراز می‌کند: برای بسیاری از کارشناسان مسجل است که با مبلغ ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان وام آن‌هم در شهرهای بزرگ امکان ایجاد اشتغال پایدار وجود ندارد و لذا بسیاری از اشتغال‌های ایجادشده دارای انحراف و یا پس از مدتی جمع‌آوری می‌شود اما هم چنان این کارگاه‌های تعطیل‌شده در آمار اشتغال استان به مدت یک سال جولان می‌دهند.

وی بابیان اینکه می‌بایست کارگروهی تشکیل و مشاغل ایجادشده را راهنمایی، رصد و همراهی کند می‌افزاید: در اغلب اوقات ما شاهد رهاشدگی مشاغل ایجادشده هستیم و لذا طبیعی است فردی که تجربه چندانی ندارد ضربه‌پذیری آن‌هم در بحران اقتصادی و بازار بیشتر است.

وی بابیان اینکه باید در تعاریفی هم چون شغل بازنگری کرد می‌افزاید: طبق قانون هر شخصی هفته‌ای یک ساعت هم کار کند شاغل است و لذا این تعریف کاملی از اشتغال و شغل نیست.

آمار واقعی اعلام نمی‌شود

موضوعات مطروحه صدای حسینی شاهرودی نماینده شاهرود و میامی در مجلس را نیز درآورده است چنانچه که او در شورای اداری شاهرود گفت: افرادی داریم شبانه‌روز کار می‌کنند ولی نمی‌توانند زندگی را بچرخانند چه طور یک نفر با دو ساعت کار در هفته، از سوی دولتی‌ها شاغل محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: دولت هر شخصی که دو ساعت در هفته کار می‌کند را نیز شاغل محسوب می‌کند پس می‌توان گفت عدد واقعی بیکاری در شهری مانند شاهرود بیش از این آمار ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه آمار واقعی اشتغال و بیکاری در شاهرود اعلام نمی‌شود، ابراز کرد: امروز متأسفانه در یک دور تسلسل باطل در حوزه اشتغال گیرکرده‌ایم!

با طرح‌هایی که دولتی‌ها در استان سمنان ارائه کرده‌اند می‌توان به آینده ایجاد مشاغل خوش‌بین اما درباره تداومشان هنوز نمی‌توان نظری داد چراکه زیرساخت‌های تأمین چرخه تولید تا عرضه هنوز کامل نیست به نظر می‌رسد ساخت بازارچه‌های عرضه محصولات تولیدی روستاها در تهران و سمنان و شاهرود یکی از راه‌کارهای عرضه محصولات تولیدی باشد.

برچسب‌ها