گنجینه مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیش از ۴ هزار نسخه از تألیفات و نسخه‌های وقفی شیخ بهایی را نگهداری می کند.

وجود نسخه‌های وقفی شیخ بهایی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، «مشرق‌الشمسین و اکسیرالسعادتین»، اثر تألیفی شیخ، کتاب فقه استدلالی امامیه است و چهار منهج در عبادات، عقود، ایقاعات و احکام زبان عربی را در بردارد.
شیخ بهایی در این اثر، هر مسئله را به آیات و احادیث کتب اربعه استناد کرده و سپس به تفسیر و بررسی اجمالی هر یک از آن‌ها پرداخته است.
 این اثر در سال ۱۰۱۷ هجری قمری به دست بهاءالدین علی حسینی توسی به نسخ کتابت شده و در سال ۱۰۲۱ هجری قمری توسط شیخ بهایی وقف آستان قدس رضوی شده است.
«شرح الاعمال الهندسیه» دیگر اثری است که در اصل از ابوالوفاء محمدبن محمدبن یحیی‌بن‌اسماعیل‌بن‌عباس مهندس بوزجانی بوده و در علم حساب و هندسه و به زبان عربی نگاشته شده است.
این اثر را کمال‌الدین ابوالفتح موسی‌بن محمدبن‌منعه بن مالک عقیلی (۵۵۱-۶۳۹ هجری قمری) شرح کرده و به نام ملک ناصر صلاح‌الدین ابوالمظفر یوسف‌بن‌ایوب (۵۶۴-۵۸۹ هجری قمری) نوشته است.
نسخه مذکور در سال ۶۸۰ هجری قمری به دست حسین‌بن‌عمربن ‌احمد ماردینی به خط نسخ غیر منقوط کتابت شده است.
 این اثر نیز که از نفایس گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی می‌باشد، به دست شیخ بهایی و با خط، امضا و مهر او وقف آستان حضرت رضا(ع) شده است.
گفتنی است سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین گنجینه‌های فرهنگی جهان اسلام دارای کتب و مصاحف خطی بسیار ارزشمندی از جنبه‌های قدمت، خطوط علما و خوشنویسان، تذهیب و آرایه‌های هنری در موضوع‌های مختلف است.
در حال حاضر در گنجینه رضوی، بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری نگهداری ‌می‌شود.
این گنجینه همواره رسالت خود را بر مبنای جذب و گردآوری نفایس خطی، اسناد تاریخی و اشیای موزه ای و ارائه خدمات مطلوب به پژوهشگران و محققان و احیای آثار و تراث مکتوب شیعه استوار ساخته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها