علیرضا نبی کارآفرین نمونه گفت: تجربه نشان داده هر جا کار به دست جوان های جهادی و خلاق داده شده نتیجه بخش بوده است. چرا این رویه ادامه پیدا نمی کند؟ ما به خلاقیت جوان ها نیاز داریم پس فرمان باید دست جوانان باشد و مسن ها را مشاورین آن ها قرار دهیم.

برای رسیدن به جهش تولید به خلاقیت جوانان نیاز داریم

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: علیرضا نبی تولید کننده و کار آفرین نمونه مشهدی در توضیح چگونگی تحقق شعار سال و راه های رسیدن به جهش تولید گفت: به نظرم پاسخ این سئوال در دو بخش باید داده شود بخش اول اینکه آیا ما پتانسیل لازم را برای جهش تولید داریم؟ آیا ایران زمین منابع لازم برای استخراج و تبدیل آنها به کالاهای متقاضی دنیا را دارد که ما از استخراج نفت خلاصی پیدا کنیم؟ جواب سوال این است، بله ما همه منابع لازم را در اختیار داریم. در واقع ما در کنار در اختیار داشتن یک درصد از جمعیت دنیا هشت درصد از منابع جهان را در اختیار داریم. پس طبیعتا دربخش های اب و خاک، کشاورزی، معادن، نیروی جوان خلاق، نیروی کار مقاوم، هوا، اقلیم، دریا، جاده و...هیچ مشکلی نداریم  و این از الطاف خداوند است.

وی ادامه داد: ولی چرا با این همه نعمت و پتانسیل و منابع وضعیت اشتغال ما این است؟ چرا بزرگ ترین هلدینگ های ضرر ده ما تا چند سال پیش همه از حضور مدیران سفارشی پر شده بود آدمهایی که توانایی لازم را نداشتند و میانگین سنی آنها ۶۰ سال بود و این هلدینگ ها مرتب و با پول بیت المال ضرر می دادند. به عنوان نمونه یکی از همین هلدینگ ها که سالها ضرر می داد با آمدن یک مدیر جوان جهادی امروزه به یکی از هلدینگ های موفق تبدیل شده است. این فرد پس از یکسال میانگین سنی تمام مدیران این هلدینگ را به  ۳۰ سال ر ساند  و در واقع این مدیران دهه شصتی بودند که آن را نجات دادند.

نبی افزود: برای این می گویم که به نظر من باید میز ها و صندلی ها را از افراد مسن بگیریم و به جوان های با اخلاص، جهادی، مبتکر، با سواد بدهیم. باید سکان هدایت اقتصادی جامعه از بی سواد ها گرفته  و به با سوادها داده شود.

وی در توضیح نقش دولت در تحقق شعار سال گفت: دولت نقش بسیار مهمی در این میان دارد. انتخابات برای این اینقدر مهم است که می گویند مردم باید به انتخاب خود دقت کنند. به نظر من کسی که در خانه  ۲۵ میلیارد تومانی نشسته است قطعا نمی تواند برای کسی که در خیابان قلعه ساختمان زندگی می کند و لنگ ۵۰۰ هزار تومان است تصمیم بگیرد. وقتی وزرای یک کابینه که نشات گرفته از افکار یک رئیس جمهور هستند از گروه میلیارد های یک جامعه باشند نمی توانند حس گرسنگان یک جامعه را درک کنند. ما باید جامعه را به روش سردار سلیمانی مدیریت کنیم. چه کسی یک عکس دارد که سردار سلیمانی از پرواز از پاویون بیرون رفته است.

این کار آفرین نمونه بیان کرد: من می گویم ما باید درسی را در دانشگاه بگذاریم به نام مدیریت به روش سپهبد سلیمانی و بیاییم و محبوبیت این فرد را در بین مردم دنیا بررسی کنیم. به نظرم ما برای جهش تولید با مدیران مسن دراین مسابقه ماراتن موفق نمی شویم چون این ها دیگر نفسشان بالا نمی آید اینها دیگر انگیزه ای برای کار ندارند و خیلی پیر هستند. چرا بعد از اینکه این همه که از سن انقلاب اسلامی می گذرد هنوز که میخواهیم وزیر صنعت انتخاب کنیم به سراغ نعمت زاده می رویم؟ مگر خانم نخبه دیگری در کشور نداریم که برای انتخاب وزیر محیط زیست فقط سراغ خانم ابتکار می روند؟

وی افزود: تجربه نشان داده هر جا کار به دست جوان های جهادی و خلاق داده شده نتیجه بخش بوده است ولی چرا این رویه ادامه پیدا نمی کند؟ شاید چون نفعی برای آقایان ندارد. ما به خلاقیت جوان ها نیاز داریم پس فرمان باید دست جوانان باشد و مسن ها را مشاورین آن ها قرار دهیم. در جوان ها به سراغ خانم ها برویم چون تجربه نشان داده شرکت هایی که مدیران آنها خانم هستند سود دهی اش از شرکت هایی که مدیر عامل آقا دارند بیشتر است. زن ها موجودات باهوشی هستند. ما در بین خانمها نخبگانی داریم که باید از ظرفیت آنها استفاده شود. اگر از این افراد استفاده نکنیم قطعا به مملکت خیانت کرده ایم. باید در حوزه های مهارتی، آموزشی، خدماتی، پرستاری، پزشکی، پیراپزشکی و مدیریت های کلان از بانوان استفاده شود.

نبی افزود: کابینه دولت به حداقل ۱۰ درصد از بانوان نیاز دارد اما کدام بانوان؟ ما برای رسیدن به جهش تولید به اهالی قلم بسیار نیاز داریم. اهالی قلم بسیار مهم هستند آنها رهبران فکری جامعه هستند باید به آنها عزت و اعتبار  داد و تکریم کرد. قشر جوان می تواند جهش تولید را عملیاتی کند. زنان، می توانند جهش تولید را عملیاتی کنند، اهالی قلم یعنی خبرنگاران، فعالین فضای مجازی، معلمین می توانند جهش تولید را عملیاتی کنند.

این تولید کننده در ادامه به اصلاح قوانین در جهت رسیدن به جهش تولید اشاره کرد و گفت: آیا ما برای جهش تولید نیاز به اصلاح قوانین داریم؟ بله ولی خیلی زیاد مهم نیست. چرا؟ چون قوانین قبلی اجرا نشد. نمونه اش همین قانون بهبود فضای کسب و کار. من از شما می پرسم؛ چرا این قانون اجرایی نشد؟ من همین جا و به عنوان یک فعال اقتصادی از دولت خواهشی دارم. قانون بهبود فضای کسب و کار را اجرایی کنید کفایت می کند. در مجموع می گویم که ما برای رسیدن به جهش تولید به این سه  گروه جوانان جهادی و خلاق، بانوان تحصیلکرده و نخبه و اهالی قلم نیاز داریم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها