مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در جامعه، در ماه مبارک امسال مبلغین روحانی به روستاها و مناطق دورافتاده اعزام نشده اند و شعائر دینی با استفاده از امکانات فضای مجازی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

اعزام مبلغین به روستاها با استفاده از فضای مجازی / مواسات محور اصلی تمام برنامه های تبلیغی است

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: ما در این سازمان با در نظر گرفتن شرایط روز بویژه اینکه یکی از راههای پیشگیری از کرونا، عدم جابه جایی و حضور افراد در مناطق و اماکن گوناگون است تصمیم گرفته ایم که برخلاف سالهای قبل که روحانیون برای تبلیغ احکام و شعائر دینی به روستاهای دورافتاده اعزام می شدند، امسال از امکانات فضای مجازی استفاده کرده و در این فضا فعالیت نماییم.

وی اظهار کرد: چند پروژه و طرح برای فعالیت روحانیون در فضای مجازی تعریف و طراحی شده و در ماه مبارک رمضان انجام خواهد گرفت. از جمله این طرح ها می توان به پرسش و پاسخ ها، برگزاری مسابقات مختلف مذهبی، نظارت بر جلسات تفسیر قرآن، احکام قرآن و تولیدات مذهبی و بارگذاری تولیدات مذهبی در گروه های مجازی اشاره کرد. این پروژه ها توسط مبلغینی که طرحی در فضای مجازی داشته و به این سازمان اعلام کرده باشند یا روحانیون مستقر و بومی روستاها صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که این احتمال وجود دارد در روستاهای دورافتاده و محروم امکان استفاده از فضای مجازی میسر نباشد و چه چاره اندیشی هایی صورت گرفته است گفت: در این موارد از ظرفیت روحانیون بومی آن مناطق استفاده خواهیم کرد. معمولا روحانیون زیادی از روستاها به شهرهای مذهبی از جمله قم و مشهد مراجعه و در حوزه های آن تحصیل کرده و در ایام ماه مبارک رمضان به روستای خود باز می گردند.

وی ادامه داد: این افراد را شناسایی و به آنها آگاهی داده ایم که با هماهنگی شورای روستا یا دهیار در برخی از ساعات روز که مزاحمتی برای روستاییان نداشته باشد به مسجد مراجعه کرده و با روشن کردن بلندگوهای روستا به تبلیغ دین و بیان احکام بپردازند. در این حالت هیچ اجتماعی صورت نگرفته است اما روحانی می تواند صدای خود را به گوش تمام اهالی روستا برساند.

وی بیان داشت: مواسات محور اصلی تمامی برنامه های تبلیغی امسال است. این موضوع هم در زمینه تبلیغ و ترغیب مردم برای شرکت و هم در اجرای مواسات در محلات مد نظر و اجرا خواهد شد. اکنون یک بسته مواسات در حال تنظیم است که موارد زیادی در آن دیده شده است.

حجت الاسلام صاحبقرانی با اشاره به برخی از موارد دیده شده در طرح مواسات، بیان داشت: در برخی از این موارد نه صحبتی از پول و انفاق شده است و نه قرار است بسته معیشتی تهیه شود. تنها می توان با همدردی و همدلی، بسیاری از مشکلات روحی و روانی خانواده هایی که از کرونا آسیب دیده اند را برطرف کرد.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه هر سال مبلغین به روستاهای دور و نزدیک رفته و در جمع مردم حاضر می شدند، اما امسال شراط تغییر کرده و این کار امکان پذیر نیست، به مبلغین اعلام کرده ایم که ارتباط خود را با مردمی که سال پیش در محل آنها حضور داشته اند بوسیله تلفن یا پیامک یا فضای مجازی و یا هر ظرفیت موجود دیگر حفظ  کرده و از احوال آنها باخبر باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که جلسه ترتیل قرآن به صورت مجازی برگزار شده و کلام خدا به این وسیله در خانه های مردم پخش شود.

وی یادآور  شد: یکی از محاسن استفاده از فضای مجازی گستره بیشتر آن نسبت به اعزام های حضوری است. به طور مثال در گذشته یک روحانی که به منبر می رفته است کمتر یا بیشتر از صد نفر پای صحبت های او حاضر می شده اند. اما فضای مجازی این امکان را به ما می دهد که تعداد بسیار بیشتری از این افراد را گرد آوریم.

وی افزود: همچنین در گذشته امکان داشته است به دلیل پیش آمدن پاره ای از مشکلات یا گرفتاری یا خستگی و... برخی از مردم نتوانند در ساعت خاصی خود را در جلسه حاضر کنند. اما اکنون می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و از فایل های ذخیره شده، استفاده کرده و مباحث را دنبال کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها