همدان- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی ساخت سد «خرمرود» تویسرکان گفت: این سد در سال ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم تأمین می‌کند.

پیشرفت ۳۰ درصدی عملیات اجرایی سد «خرمرود» تویسرکان

به گزارش قدس آنلاین ، به نقل ازروابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان همدان، منصورستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار کرد: پروژه سد خرمرود به طور کامل و ۱۰۰ درصد با سرمایه گذاری خصوصی در دست ساخت است و بر اساس مدل مالی که تعریف شده طی ۳ سال سد به بهره برداری می‌رسد و پس از اتمام دولت آورده پیمانکار را با سودی معقول و مناسب به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.

ستوده با بیان اینکه هزینه ساخت این سد افزون بر ۳۱۶ میلیارد تومان است، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود هزینه ساخت این سد تا ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برسد که این مبلغ جمع آورده سرمایه گذار و سود بانکی در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶ در وزارت نیرو بعد از ۶ ماه از تکمیل ساخت، دولت در مدت ۳ سال هزینه و سود سرمایه گذاری را به طور کامل به پیمانکار پرداخت می‌کند.

وی گفت: این سد که از نوع خاکی همگن با هسته رسی است، با پیشرفت ۳۰ درصدی بر روی رودخانه خرمرود با آورد سالیانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: حجم مخزن این سد هشت میلیون و ۲۷۰ هزار متر مکعب است، که ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب از حجم مخزن سد مفید است و علاوه بر تأمین آب شرب ۴۰ روستا، در بخش کشاورزی و صنعت نیز مورد مصرف دارد.

ستوده افزود: این سد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب قابل تنظیم در سال تأمین می‌کند، و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آن در بخش شرب و صنعت، ۵ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی و یک میلیون و ۴۰ هزار متر مکعب به بخش محیط زیست اختصاص می‌یابد.

وی گفت: این سد ۷۰۰ متر طول تاج دارد،وارتفاع این سد از پی ۵۴ متر و ارتفاع از کف آن ۴۶ متر است.

ستوده ادامه داد: با بهره‌برداری از سد خرمرود علاوه بر ماندگاری جمعیت فعلی، شاهد مهاجرت معکوس به این منطقه خواهیم بود و عمده هدف ما از ساخت این سد ایجاد رونق و آبادانی در این منطقه و همچنین هدف گزاری برای جذب گردشگر ورونق صنعت گردشگری است و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی تنظیم‌شده که هر دو طرف موظف به بررسی و معرفی جاذبه‌ها و عوامل و مناطق گردشگری در محدوده‌های تعیین شده هستند تا از طریق مزایده و واگذاری این اماکن به سرمایه‌گذاران خصوصی خدمات مطلوب‌تری به گردشگران ارائه دهیم

برچسب‌ها