رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بر ضرورت ارائه بسته‌های حمایتی به تهرانی‌های زیر خط فقر و ساکنان شهرک‌های اطراف تهران تأکید کرد.

نیاز فوری تهرانی‌های زیر خط فقر به بسته‌های حمایتی

قدس آنلاین: «محمد جواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به نقش کمرنگ مدیریت شهری در تصمیمات ستاد کرونا به رغم حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت گفت: از رویکرد دولت و دولتی‌ها در این حوزه گله‌مند هستیم و از شهردار تهران نیز حتما می‌خواهیم در این حوزه به این خواسته توجه کند و همراهی داشته باشد و اگر جائی کوتاهی شود، قطعا از آن نمی‌گذریم و انتظار ما این است که در این حوزه همراهی بیشتری را با کارشناسان به ویژه در حوزه بهداشت داشته باشیم.

حق‌شناس تصریح کرد:‌ ما در مورد اصناف معتقد بودیم باید به کمک دولت، اصناف خرد تا جایی که امکان دارد ضرر و زیان‌های آنها با اختصاص بسته‌های حمایتی جبران شود و مجبور نباشند، برای امرار معاش در معرض انتقال بیماری قرار گیرند. همچنین معتقدیم که تعطیلی ادارات،‌ مدارس و دانشگاه‌ها باید ادامه داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که شهرداری در رسیدگی به وضعیت معیشت شهروندانی که در این مدت متضرر شده‌اند و توزیع کمک هزینه‌هایی که بنیاد مستضعفان برای آنها درنظر گرفته است، مسئولیت خود را به درستی انجام نداده است، گفت: شهرداری امکان این را ندارد که معیشت مردم را مستقیما تامین کند. شهرداری سازمان درآمد و هزینه است و وظیفه اداره شهر را برعهده دارد و معیشت مردم برعهده دولت است. اعدادی که برای کمک در نظر گرفته شده است، کوچک است و ۵ هزار مورد به نسبت جمعیت تهران عدد کوچکی است.

وی با اشاره به اینکه در تهران تنها ۵ هزار نفر کارتن خواب وجود دارد، گفت: همچنین تهرانی‌هایی که زیر خط فقر هستند که براساس آمار حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد این جمعیت به ویژه شهرک‌های اطراف تهران که بالغ بر چند میلیون نفر می‌شوند، نیازمند مساعدت و دریافت بسته‌های حمایتی هستند و جز اینکه دولت از امکانات و منابعی که دارد در این امر حمایت کند، اقدام دیگری امکان‌پذیر نیست.

حق‌شناس گفت: شهرداری با کاهش درآمد در اسفند و فروردین و حتی اردیبهشت وخرداد مواجه است و ممکن است در پرداخت حقوق هم با مشکل روبرو شویم و لذا انتظار به حق بر عهده دولت و نهادهای حاکمیتی است که به مردم کمک کنند، اما در رابطه با فضای شهری نیز قطعا با شما همراه هستم.

او در ادامه با اشاره به اقداماتی که مدیریت شهری در پی شیوع کرونا انجام داد، گفت: شورای شهر اسفندماه  و همزمان با شیوع کرونا شهرداری را موظف کرد، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام دهد و به شهرداری اجازه داد تا بودجه مورد نیاز خود را از بودجه اضطراری بردارد و ستاد بحران را فعال کند.

حق شناس گفت: همزمان در شورای شهر نیز کمیسیون مبارزه با کرونا تشکیل شد که سه عضو از کمیسیون محیط زیست و سلامت و از هر کمیسیون دیگر نیز سه عضو به آن اضافه شدند تا مباحث مربوط به کرونا را رصد کنند.

او ادامه داد: براساس اظهارات مسئولان ستاد کرونای کشوری و تهران از رویکرد و هماهنگی و همکاری شواری شهر و شهرداری در این مدت اظهار رضایت کردند.

حق شناس با بیان اینکه شهرداری تهران و شورای شهر در تمام این مدت تلاش خود را برای کاهش آثار این بیماری به کار بسته‌اند، گفت: در شهرهای بزرگ جهان شهرداری‌ها به عنوان نقطه کانونی تصمیم‌گیری در مدیریت بحران شناخته می‌شوند، اما در کشور ما متاسفانه ساختار تعریف شده این موقعیت و اختیار را به شورای شهر داده نمی‌شود.

حق‌شناس با بیان اینکه ما در مدیریت شهری تلاش کردیم آنچه به خودمان مربوط می‌شود را اجرائی کنیم، گفت: در همین راستا دورکاری کارمندان در دستور کار قرار گرفت و ضدعفونی محیط‌های شهری  و فضاهای عمومی از جمله مترو،‌ اتوبوس و تاکسی‌ها را به اجرا گذاشتند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همچنین به تعطیلی فضاهای ورزشی، فرهنگسراها،‌ خانه‌های فرهنگ و کلیه اماکن متعلق به مجموعه فرهنگی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تعطیلی این اماکن زودتر از زمان اعلامی انجام شد که اقدام بسیار اثرگذاری بود. از طرفی فضاهای درمانی شهرداری تهران از جمله شرکت شهر سالم با حداکثر توان در خدمت نیروهای کاری شهرداری و همچنین شهروندان قرار گرفت.

او در خصوص اقدامات فرهنگی که مدیریت شهری در این مدت انجام داد، گفت: با استفاده از فضای مجازی و فضای تلویزیون باید این اقدام انجام می‌شد تا اوقات خوشی برای مردمی که در خانه بودند ایجاد کنیم. شهرداری تلاش کرد تا با همکاری شبکه ۵ برنامه‌هایی را برای نگه داشتنن شهروندان در خانه‌ها تدارک ببنید و همچنین از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش به مردم و ایجاد فضای سرگرم کننده استفاده کرد که در همین راستا برگزاری کنسرت های آنلاین با صندلی‌های خالی اجرا شد که با یک رکورد بی سابقه روبرو شد و در یک  شب اجراس کنسرت آقای زندوکیلی ۶ میلیون نفر از درگاه‌های مختلف آن را تماشا کردند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها