بررسی‌های میدانی قدس در حالی از یک اقدام خطرآفرین  و رهاسازی زباله‌های عفونی در حاشیه خیابان  توسط برخی از متولیان کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی در حاشیه خیابان پرده برداشت که متأسفانه مسئولان بهداشتی چشم به روی این موضوع در روزگار کرونایی بسته‌اند!

رهاسازی زباله‌های عفونی در پیاده‌رو!

عقیل رحمانی/

بررسی‌های میدانی قدس در حالی از یک اقدام خطرآفرین  و رهاسازی زباله‌های عفونی در حاشیه خیابان  توسط برخی از متولیان کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی در حاشیه خیابان پرده برداشت که متأسفانه مسئولان بهداشتی چشم به روی این موضوع در روزگار کرونایی بسته‌اند!

**بررسی شبانه یک گزارش غیرقابل تصور!

هفته گذشته بود که اطلاعاتی به تحریریه روزنامه قدس منعکس شد که در پی آن یکی از ساکنان خیابان پرستار اعلام کرد با توجه به وجود تعداد زیادی مطب، کلینیک‌های خصوصی و... در آن منطقه، آخر شب تعدادی از مکان‌های مورد اشاره زباله‌های عفونی و آلوده خود را به حاشیه خیابان منتقل و آنجا رها می‌کنند.

با توجه به اینکه این موضوع کمی برای ما عجیب و غیرقابل تصور بود و شفاف‌تر بگویم با وجود قوانین ویژه بهداشتی اصلاً قابل‌ باور نبود این اقدام در این شرایط شیوع کرونا توسط متولیان امر صورت گرفته باشد، همراه با تیم خبری برای مشاهده موضوع حدود ساعت ۲۱:۳۰ یکی از روزهای پایانی هفته گذشته راهی خیابان پرستار می‌شویم.

لحظاتی بعد ابتدای خیابان پرستار و گوشه‌ای از خیابان که توجه کسی جلب نشود، منتظر می‌مانم تا ببینم ماجرا از چه قرار است. از دور مقابل برخی مطب‌ها، کلینیک‌ها و... را نگاهی می‌اندازم و چند بسته پلاستیک مشکی و آبی‌رنگ به چشم می‌خورد. همان‌طور که همه‌چیز را زیر نظر گرفته‌ام، رفته‌رفته روشنایی برخی از مطب‌ها و دیگر مکان‌های ارائه خدمات‌درمانی خاموش می‌شود و فعالیت آن روزشان هم تمام و باقی‌مانده افراد هم محل را ترک می‌کنند.

**ماسک و سرنگ استفاده شده کف خیابان!

وقتی همه‌چیز امن می‌شود به سراغ اولین پلاستیک رها شده در پیاده‌رو می‌روم و در کمال تعجب می‌بینم داخل آن با تعداد زیادی البسه بیمارستانی مخصوص انجام جراحی‌های سرپایی و آزمایش‌های مختلف پر شده است، سرگرم  بررسی ماجرا بودم که یک زباله‌گرد به سمت پلاستیک می‌آید و آن را پاره می‌کند. قسمتی از محتویات داخل پلاستیک(سرنگ‌ آلوده، پنبه‌های آغشته به بتادین و...) روی زمین و داخل همان باغچه می‌ریزد، انگار زباله‌ها مورد پسند او واقع نشده و از آنجا دور می‌شود و به سمت پلاستیک‌های دیگر رها شده کنار خیابان می‌رود و تمامی آن‌ها را وارسی می‌کند!

دوباره مشغول می‌شوم، تعداد زیادی ماسک یکبار مصرف هم از داخل پلاستیک به همراه رسیدهای پرداخت وجه داخلی کلینیک روی زمین ریخته است. از روی اطلاعات درج شده روی رسیدها به دنبال آدرس کلینیک می‌گردم و کمی بعد درمی‌یابم که کلینیک مذکور چند واحد پایین‌تر و حتی آن سوی خیابان است، اما زباله‌های عفونی متعلق به آنجا دورتر از محل فعالیت کلینیک انداخته شده، نمی‌دانم این کار برای ردگم‌کنی بوده یا چیز دیگر!

**جولان پنبه‌های خون‌آلود و گچ در خیابان پرستار

به طرف پلاستیکی دیگر می‌روم که چند متر دورتر و آن سوی خیابان قرار دارد، آنجا هم نیمی از محتویات پلاستیک در نزدیکی پیاده‌رو و کنار یک درخت ریخته شده، اینجا انگار اوضاع از مورد اول حادتر است، چراکه به جز انواع ماسک، دستمال کاغذی و لباس‌های یکبار مصرف بیمارستانی، پنبه‌های خون‌آلود و یک سرنگ آلوده هم در محل رها شده است.

در ادامه این گزارش میدانی بازهم چند پلاستیک دیگر را که در سرتاسر خیابان پرستار به همین شکل رها شده  را بررسی می‌کنم، این‌ها هم دست کمی از موارد قبل ندارند و حتی موارد جدیدی هم مانند گچ بریده شده از پای یک شهروند و... به صورت کاملاً غیربهداشتی در آن مکان‌ها ریخته و به حال خود رها شده است.

این اقدام در حالی در شرایط شیوع  ویروس کرونا از سوی این مراکز درمانی صورت می‌گرفت که حتماً می‌تواند در صورت استمرار و بی‌توجهی نهادهای متولی سلامت، جامعه را با چالشی جدی روبه‌رو کند.

در حالی صحت اطلاعات داده شده به روزنامه قدس مشخص شد که این چرخه غیربهداشتی می‌تواند حین جمع‌آوری زباله‌ها توسط عوامل شهرداری، سلامت آن‌ها را هم مورد تهدید انواع بیماری‌ها قرار دهد.

** دادستانی: دفع غیرقانونی زباله‌های عفونی جرم است

با توجه به اهمیت ماجرا موضوع به همراه اسناد به دست آمده به دادستانی منتقل می‌شود و قاضی فرزاد بهشتی‌توندری، دادیار معاونت پیشگیری وقوع جرم دادسرای مرکز خراسان‌رضوی پس از اطلاع از موضوع  و در واکنش به این اقدام به قدس گفت: با توجه به اینکه براساس قانون مدیریت پسماند مصوب ١٣٨٣ و آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور، تولیدکنندگان پسماندهای عفونی وظیفه مدیریت پسماند خود را برعهده دارند و در این زمینه برخلاف پسماند عادی، شهرداری وظیفه‌مند نیست.

این مقام‌قضایی تصریح کرد: از سال قبل تاکنون بیش از یک‌هزارو ۵۰۰ مطب، ۹۴ کلینیک و ۹۰ آزمایشگاه با انعقاد قرارداد مدیریت پسماند خود، وارد فاز اجرایی شدند و ماهانه حدود ۵۰ تن پسماند عفونی تولید شده توسط مراکز یاد شده با شیوه‌ای بهداشتی جمع‌آوری و بی‌خطرسازی می‌شود.

قاضی بهشتی عنوان کرد: تداوم مدیریت پسماندهای عفونی و پزشکی جزو  برنامه‌ها و مطالبات اساسی حوزه حقوق‌عامه دادستانی مرکز استان بوده و در صورت عدم‌رعایت وفق ماده ١۶ قانون مدیریت پسماند، فرد حقیقی یا حقوقی مرتکب جرم شده و براساس قانون مورد اشاره به جرم وی رسیدگی خواهد شد.

پس با توجه به تذکرات داده شده در این زمینه، هیچ مسامحه‌ای در کار نیست، زیرا سلامت شهروندان از همیت بالایی برای ما برخوردار است.  

** پیش از ورود دادستانی، محیط زیست و علوم‌پزشکی اقدام کنند

دادیار حوزه پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان بیان کرد: مطالبه جدی بنده  از مدیرکل محیط زیست به عنوان ضابط  خاص قانون مدیریت پسماند این است که نظارت کافی را در این حوزه اعمال و گزارش وقوع جرایم را برای رسیدگی به دادسرا اعلام نمایند.

همچنین از دانشگاه علوم‌پزشکی به عنوان نهاد ناظر بر کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها و... هم به عنوان نهاد ناظر بر اقدام‌های پزشکی مطالبه جدی دارم  قبل از اقدام دادسرا علیه متخلفان تحت نظارت آن‌ها، نظارت و تذکرات لازمه را ارائه دهند و خود را در این زمینه وظیفه‌مند بدانند.

وی در پایان هشداری هم به متخلفانی داد که اسناد تخلف آن‌ها توسط رسانه به دادسرا ارائه شده بود و در این زمینه گفت: این افراد باید بدانند که هویت برخی از مکان‌ها برای ما روشن شده و در صورت استمرار این اقدام که سلامت عمومی را با مخاطره روبه‌رو می‌کند، علیه آن‌ها اعلام جرم و پرونده آن‌ها به صورت ویژه‌ای در دادسرا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، پس بهتر آن است که رویه غیرقانونی اصلاح شود.

برچسب‌ها