از آغاز فعالیت شبکه آموزشی دانش‌آموزان یا همان «شاد» بیش از هشت روز می‌گذرد. شبکه‌ای که به گفته مهدی شرفی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش حالا شمار کاربرانش به ۱۰ میلیون نفر رسیده و یک میلیون و ۷۰۰‌هزار کلاس آنلاین در آن برگزار شده است.

بی نظمی‌های «شاد» پایان می‌یابد

قدس آنلاین: از آغاز فعالیت شبکه آموزشی دانش‌آموزان یا همان «شاد» بیش از هشت روز می‌گذرد. شبکه‌ای که به گفته مهدی شرفی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش حالا شمار کاربرانش به ۱۰ میلیون نفر رسیده و یک میلیون و ۷۰۰‌هزار کلاس آنلاین در آن برگزار شده است. ارقام قابل توجهی که نشان می‌دهد اگر این پیام‌رسان به‌درستی از سوی وزارتخانه یاد شده به عنوان مالک اختصاصی آن مدیریت شود، چشم‌انداز خوبی در انتظار آموزش از راه دور دانش‌آموزان در روزهای کرونایی و حتی پسا کرونایی خواهد بود. اما این سکه، روی دیگری هم دارد که می‌توان رگه‌هایی از موضوعات نگران‌کننده را هم در آن جست.

برای مثال اگر تا چندی پیش کُندی و قطع و وصل‌های پی درپی اینترنت برای پیوستن به شبکه شاد و آموزش مجازی تنها دغدغه معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان بوده، حالا موضوعاتی همچون بالا بودن حجم مصرف اینترنت، هزینه‌بر بودن آموزش مجازی، نامشخص بودن زمان آموزش، عدم دسترسی بعضی از دانش‌آموزان و حتی گاه دانلود نشدن بعضی از پیام‌های صوتی در سامانه شاد هم به آن اضافه شده است.

دردسرهای شاد

سجادی، یکی از والدین دانش‌آموزان با انتقاد از سلیقه‌ای عمل کردن معلمان و مدیران مدارس در آموزش از طریق شبکه شاد به قدس می‌گوید: معلم پسرم از صبح تا ۱۰ شب آنلاین است و درس و تکالیفی که به دانش‌آموزان می‌دهد بسیار زیاد است به‌طوری که تقریباً نه تنها فرزندم بلکه من و همسرم نیز درگیر آموزش و تمرین‌های ارائه شده هستیم. از طرف دیگر برای هر کلاس یک گروه تشکیل داده‌اند که در آن گروه هم معلم تدریس می‌کند و هم دانش‌آموزان تکالیفشان را قرار می‌دهند؛ بنابراین در مدت کمی تعداد پیام‌هایی که در گروه گذاشته می‌شود آن‌قدر زیاد می‌شود که تا دانش‌آموز بتواند درس معلمش را پیدا کند زمانش تلف می‌شود؛ ضمن اینکه یک معلم کلاس آنلاین برگزار و سؤال می‌کند و بچه‌ها باید همزمان جواب دهند که خود دردسر دیگری است.

آیدا رسولی، یکی از دانش‌آموزان پایه دوم متوسطه هم که در شهرستان رودهن تحصیل می‌کند با اشاره به اینکه خیلی از دانش‌آموزان مدرسه آن‌ها از قشر ضعیف جامعه هستند و قادر به خرید بسته‌های اینترنتی برای دسترسی به شبکه شاد و دریافت آموزش‌ها نیستند، به قدس می‌گوید: حتی دانش‌آموزانی هم که به شبکه متصل هستند بعضی پیام‌های صوتی آموزشی را که معلمان در گروه قرار می‌دهند، نمی‌توانند دانلود کنند که این مشکل ظاهراً به شبکه شاد برمی‌گردد. یعنی اگر آموزش و پرورش نرم‌افزار مناسبی را در سامانه شاد پیش‌بینی می‌کرد الان این مشکل وجود نداشت یا در حال حاضر دسترسی به صفحه خصوصی بعضی از معلمان در شاد امکان‌پذیر نیست.

شاد مشکل حادی نباشد

این‌ها شاید گوشه‌ای از مسائل و ضعف‌های شبکه شاد باشد. مشکلاتی که البته مسئولان آموزش و پرورش وجود آن‌ها را به دلیل تازه شکل گرفتن آن طبیعی می‌دانند.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره به قدس می‌گوید: پیام‌رسان شاد فضای جدیدی برای معلمان و دانش‌آموزان است و مشکلات این شبکه هم بیشتر به این دلیل است که تازه فعالیتش را آغاز کرده، بنابراین چنین مشکلاتی تا حدی طبیعی است. البته بخشی از مشکلات هم به ناآشنایی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برمی‌گردد؛ به هرحال این پیام‌رسان دچار مشکلات حادی نیست که رفع نشود و فقط کمی زمان می‌خواهد؛ ضمن اینکه تا همین الان بسیار فراتر از انتظار ما ظاهر شده به طوری که در مناطقی که فکر نمی‌کردیم دانش‌آموزان به این آن وصل شده‌اند.

وی سپس به بحث سلیقه‌ای عمل کردن مدارس و معلمان در شبکه شاد می‌پردازد و می‌گوید: این وزارتخانه پروتکل آموزشی تهیه و آن را برای همه مدارس ارسال کرده که برای معلمان و همه کادر آموزشی قابل دسترسی است. در آنجا کاملاً توضیح داده شده که معلم باید مدت زمان آموزش را با مدیر و اولیای دانش‌آموزان هماهنگ کند و کلاس‌ها سر ساعت مشخصی شروع و به پایان برسد. یعنی از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر معلم باید ساعتی را با هماهنگی خانواده و مدیر مدرسه به صورت ثابت برای آموزش مشخص کند. همچنین برای چگونگی یا نحوه فعالیت هم راهنمای عمل مرحله اول برای معلمان ارسال شده و در حال تهیه راهنمای عمل مرحله دوم که اجزای تدریس شامل ارائه آموزش، هویت کلاس، ایجاد انگیزه و ایجاد ارتباط را دربرمی‌گیرد، هستیم.

وی در همین زمینه از برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان در اسرع وقت خبر می‌دهد و می‌گوید: این موضوع مثل هر موضوع دیگری ممکن است در آغاز کار نقایصی داشته باشد، اما اگر خانواده‌ها در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند هرچه زودتر از این موانع و مشکلات موجود عبور و از مزایای شبکه شاد که بر بستر خوب، ایمن و با کاربری آموزشی طراحی و راه‌اندازی شده استفاده می‌کنیم. امیدواریم این شبکه پس از بازگشایی مدارس در کنار تدریس حضوری قرار گیرد و به معلمان در غنی کردن آموزش دانش‌آموزان کمک کند.

حکیم‌زاده درباره چگونگی نظارت آموزش و پرورش بر نحوه فعالیت‌ها بر بستر پیام‌رسان شاد، می‌گوید: در سامانه داشبورد مدیریتی وجود دارد و نظارت بر سطوح مختلف از سوی مدیر مدرسه، رئیس منطقه و مدیرکل استان انجام می‌گیرد، همچنین برای اعضای بخش ستادی هم سطوح دسترسی و نظارتی و مدیریتی تعریف شده است. بنابراین برای ما این امکان وجود دارد که منطقه به منطقه و حتی مدرسه به مدرسه بر نحوه فعالیت در این فضا نظارت کنیم و ببینیم دانش‌آموزان چقدر ثبت‌نام کرده و یا نکردند. یکی دیگر از موضوعات، مدت حضور و انجام فعالیت‌های معلمان و دانش‌آموزان است که همه این‌ها ثبت می‌شود و خانواده‌ها هم می‌توانند بدون نگرانی اجازه دهند بچه‌های آن‌ها در این فضا حضور داشته باشند.

وی آموزش هماهنگ و ایمن دانش‌آموزان بر بستر شبکه ملی اطلاعات را امتیاز خاص پیام‌رسان شاد در قیاس با شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌خواند و  می‌گوید: همه زحماتی که معلمان برای آموزش مجازی دانش‌آموزان کشیده‌اند ارزشمند است، اما مبنای وزارت آموزش و پرورش برای فعالیت معلمان و دانش‌آموزان در فضای مجازی حضور در شبکه شاد است؛ یعنی فقط این شبکه اجتماعی است که از سوی آموزش و پرورش برای آموزش مجازی دانش‌آموزان رسمیت دارد.

شاد، رایگان می‌شود

مهدی شرفی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش هم ایرادهایی را که کاربران به شبکه شاد نسبت می‌دهند، می‌پذیرد و به قدس می‌گوید: این سامانه خیلی سریع و در یک بازه زمانی کوتاه و برای پاسخگوی به افراد زیادی شکل گرفته و هر سیستم نرم‌افزاری هم در ابتدای کار، مسائل و مشکلات خودش را دارد؛ به‌ویژه اگر بخواهیم سیستمی داشته باشیم که همزمان پاسخگوی ۱۴ میلیون دانش‌آموز باشد. البته ما کارشناسانی را مستقر کردیم که به مشکلات دانش‌آموزان و معلمان در این اپلیکیشن رسیدگی کنند. این کارشناسان انتقادها را دریافت می‌کنند و برای رفع آن‌ها به بخش فنی ارجاع می‌دهند. در واقع رصد لحظه به لحظه این سامانه برای رفع مشکلات، سیاست وزارت آموزش و پرورش است.

وی از بررسی مشکل دانلود نشدن بعضی از پیام‌های صوتی در سامانه شاد خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: به محض دریافت گزارشی در خصوص این مشکل، وارد عمل شدیم و در حال بررسی این موضوع و رفع آن هستیم.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص چگونگی نظارت آموزش و پرورش بر سامانه شاد هم می‌گوید: این شبکه فقط برای آموزش طراحی شده، یعنی حتی اگر دانش‌آموز هم بخواهد از طریق این سامانه وارد کانال‌ها و گروه‌های دیگر شود، نمی‌تواند. ضمن اینکه اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود به سرعت بررسی می‌شود و ما هم دانش‌آموزان را چک می‌کنیم.

شرفی ورود به سامانه شاد را طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، رایگان می‌خواند و می‌گوید: بر این اساس وزیر آموزش و پرورش به شدت پیگیر این موضوع است زیرا که این مسئله جزو حقوق اصلی دانش‌آموزان است که باید در این دوره، آموزش رایگان ببینند.

وی همچنین از توسعه تدریجی شبکه شاد خبر می‌دهد و می‌افزاید: شاد یک پلتفرم است و در مرحله نخست، هدف این بود کلاس‌های درس تشکیل شود و دانش‌آموز و معلم در کنار هم قرار گیرند، اما سپس به لحاظ توسعه‌ای مرحله به مرحله تکمیل می‌شود و ابزارهای مختلف الکترونیک، ابزارهای آزمون‌ساز، ابزارهای تشخیصی و برنامه‌های تولید محتوای الکترونیک به آن اضافه خواهد شد. به عبارت دیگر با گذشت زمان به این سامانه ابزارهای بیشتری می‌افزاییم که هیچ پیام‌رسان دیگری آن‌ها را ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که سامانه شاد چه امتیازی نسبت به پیام‌رسان‌های دیگر دارد، می‌گوید: در حال حاضر پیام‌رسان شاد کاملاً اقتصادی و صرفاً برای آموزش آماده شده است و اگر خانواده اجازه استفاده از آن را به فرزندش بدهد کاملاً مطمئن است و در آن جز مباحث آموزشی چیزی وجود ندارد و دانش‌آموز نمی‌تواند به کانال و گروه‌هایی مراجعه کند که ممکن است مسائل غیراخلاقی و یا هرچیزی در آن مطرح شود. یک ویژگی مهم شاد به نسبت پیام‌رسان‌های دیگر این است که امکان افزودن ابزارهای کمک آموزشی به آن متناسب با درخواست دانش‌آموزان و معلمان وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها