یمن روز گذشته صحنه اتفاق‌هایی بود که می‌تواند پیامدهای مهمی داشته و به نزاع میان مزدوران وابسته به عربستان سعودی و امارات در جنوب این کشور که از یکی دو سال پیش آغاز شده، رنگ و بوی جدی‌تری بدهد.

پرده اول از توطئه تجزیه

قدس آنلاین: یمن روز گذشته صحنه اتفاق‌هایی بود که می‌تواند پیامدهای مهمی داشته و به نزاع میان مزدوران وابسته به عربستان سعودی و امارات در جنوب این کشور که از یکی دو سال پیش آغاز شده، رنگ و بوی جدی‌تری بدهد. از زمان تسلط ائتلاف متجاوز سعودی بر شهرها و استان‌های جنوبی یمن، این مناطق به‌شدت ناامن شده و به‌ویژه شهر عدن به صحنه دست به دست شدن و درگیری میان «شورای انتقالی جنوب» (گروه شبه نظامیان تحت حمایت امارات) و دولت مستعفی به ریاست منصور هادی (وابسته به عربستان) تبدیل شده است. در آخرین مورد از گسترش اختلاف میان دارودسته سعودی – اماراتی، شورای انتقالی جنوب در نشست فوق‌العاده خود با ریاست سرلشکر «احمد سعید بن بریک» بامداد روز یکشنبه از اعمال حالت اضطراری و وضعیت خودگردان بر عدن و دیگر استان‌های جنوب یمن خبر داد. دولت منصور هادی این تصمیم شورای انتقالی را محکوم و انصارالله نیز این اقدام را به معنای شکست قطعی «توافق تو خالی» ریاض خوانده‌اند. دولت سعودی در دی سال گذشته (۱۳۹۸) پس از ماه‌ها جنگ و درگیری شدید میان دولت مستعفی منصور هادی و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب، توانست طرفین را در ریاض گرد هم آورد و سران دو طرف را مجبور به امضای توافق ریاض کند. توافقی که از همان روزهای ابتدایی امکان عملی شدن آن مبهم بود و تا کنون نیز عمده بندهای آن اجرا نشده است.

خودمختاری، پله گذار به اعلام استقلال

دکتر رضا میرابیان، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به این نکته که در ۱۹ مرداد سال گذشته نیز عناصر شورای انتقالی جنوب با شورش علیه منصور هادی، قصر ریاست‌جمهوری «المعاشیق» در عدن را به کنترل خود درآوردند، در تحلیل تحولات اخیر یمن گفت: شورای انتقالی جنوب از همان ابتدای شکل‌گیری‌اش (سال ۲۰۱۷) در پازل توطئه امارات برای تجزیه یمن قرار داشت. این دیپلمات سابق کشورمان افزود: این شبه نظامیان حتی پرچم یمن جنوبی (پرچمی که پیش از سال ۱۹۹۰ متداول بود) را استفاده کرده‌اند. اقدام اخیر این گروه نیز مقدمه استقلال جنوب از شمال است؛ اما اینکه چرا آن‌ها به‌صراحت به جای استقلال، خودمختاری اعلام کرده‌اند به یک مسئله بازمی گردد. در صورت اعلام استقال جنوب یمن، این مسئله برای امارات (چه آنکه ابوظبی استقلال یمن جنوبی را به رسمیت بشناسد و چه به رسمیت نشناسد) بار سیاسی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال خواهد داشت. از این رو  ابوظبی با این اقدام تاکتیکی این مرحله را به عنوان پله گذار به دوره بعد انتخاب کرده است. میرابیان در ادامه با بیان آنکه دولت مستعفی عبدالرب منصور هادی دیگر به تاریخ پیوسته تصریح کرد: سعودی اگه چه هنوز هم دولت مستعفی را برای بازی‌های بعدی در صفحه شطرنج تحولات یمن حفظ خواهد کرد اما ریاض هم از استقلال جنوب خشنود خواهد بود. اهداف عربستان و امارات در یمن با وجود برخی اختلافات با هم همپوشانی دارد با این تفاوت که برای ریاض مسئله مهم در همسایه جنوبی، مقابله با انصارالله تعریف شده اما برای امارات تسلط بر بنادر جنوبی یمن.

ریاض و ابوظبی از تجزیه یمن استقبال می‌کنند

سیدرضا صدرالحسینی، دیگر کارشناس مسائل منطقه نیز در تشریح اتفاق‌های اخیر اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر یمن در حوزه میدانی و سیاسی و تغییر رویکرد نیروهای مقاومت از حالت تدافعی به تهاجمی، ژئوپلتیک نبرد در این کشور به نفع مقاومت تغییر کرد. در پی این تحول عربستان و حامیان غربی‌اش دریافته‌اند پیروزی در صحنه میدانی بر مقاومت غیرممکن است، بنابراین در حالی که به‌شدت زیر فشار قرار دارند توطئه دیگر و پلن دوم خود که همان تجزیه یمن است را مد نظر قرار داده‌اند. شکل گیری شورای انتقالی جنوب یمن از سوی امارات هم در راستای همین امر صورت گرفت. صدرالحسینی ادامه داد: در نهایت اینکه ریاض و ابوظبی هر دو از تجزیه یمن استقبال می‌کنند. با وجود این مردم جنوب با آن‌ها همراهی نخواهند داشت، چراکه عناصر موجود را مزدور خارجی تلقی می‌کنند.

برچسب‌ها