مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: یکی از راه‌های بازگشت دوباره جوانان به روستاها توجه به بازسازی قنات‌ها است که زمینه رونق کشاورزی و اشتغال پایدار را در این مناطق فراهم می‌کند.

بازسازی قنات‌های تخریب شده عاملی برای عدم مهاجرت روستاییان

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا هاشم آبادی با اظهار اینکه در بارش‌های اخیر در بازه زمانی دو ساعت، ۱۲۴ میلی متر بارندگی در شهرستان جوین ثبت شده است، گفت: این بارش‌ها باعث سیلابی شدن رودخانه‌ها و همچنین سر ریز شدن سدهای یام و کمایستان و باعث خسارت‌های فراوانی به شهروندان جوینی در بخش کشاورزی، راه و منازل مسکونی شد.

مدیر جهاد کشاورزی جوین با اظهار اینکه با وجود سد یام و کمایستان خوشبختانه سیلاب مهار شد، افزود: باید جهت کاهش خطرات آینده و به منظور افزایش ظرفیت عملیات لایروبی مخازن سد و بندهای خاکی بالا دست هر چه زودتر انجام شود.

از بین رفتن پوشش گیاهی به دلیل ساخت و سازهای بی‌رویه

وی با بیان اینکه سیل به تنهایی بلا نیست بلکه می‌توان گفت بخشی از اثرات تخریبی آن نتیجه عملکرد انسان‌ها است که باعث می‌شود بارش باران و وقوع سیل خسارت‌هایی را به دنبال داشته باشد، افزود: از مهمترین این اقدام‌ها تخریب خاک و پوشش گیاهی است که زمینه ساز ایجاد سیل در مناطق مختلف شده است.

هاشم‌آبادی اضافه کرد: شهرستان جوین اگرچه از نظر پوشش گیاهی و جنگل وضعیت خوبی دارد، اما در سال‌های اخیر این پوشش گیاهی به دلیل ساخت و سازهای بی رویه، تغییرکاربری های غیرمجاز، استفاده از آب‌های زیرزمینی و تخریب خاک و دیگر عوامل انسانی سبب شده تا سطح قابل ملاحظه‌ای از پوشش گیاهی شهرستان تخریب شود و در طی سال‌های اخیر متأسفانه این منابع خدادادی ملی مورد هجوم بی‌رویه بهره‌برداران قرار گرفته است.

وی گفت: این گونه بهره‌برداری‌های غیرمجاز موجب آسیب‌های فراوانی شده است به نحوی که با کوچک‌ترین بارندگی، سیلاب‌ها جاری شد و پوشش گیاهی موجود قدرت جلوگیری از این تخریب را ندارد.

مرمت قنوات با همیاری مردم

وی همچنین در رابطه با مرمت و بازسازی قنات‌های تخریب شده در سیلاب‌های اخیر، ابراز کرد: شهرستان جوین دارای ۷۲ رشته قنات جاری و فعال است و با توجه به اینکه زیربنای اشتغالزایی در این شهرستان با وجود ۱۲ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی در این بخش وابسته به این مایه حیاتی است، متأسفانه روان آب‌های حاصل از باران‌های ابتدای سال جاری خسارات بالایی در تمام بخش‌ها به ویژه در بخش کشاورزی و قنات‌ها وارد کرد.

هاشم آبادی با بیان اینکه یکی از قنات‌های اصلی شهرستان جوین در روستای بیدخور با نام قنات مادر بر اثر سیل ۱۰۰ درصد تخریب شد، افزود: قنات تخریب شده یکی از مهمترین منابع آبی شهرستان جوین با ۸۰ لیتر بر ثانیه آب‌دهی است.

وی اظهار کرد: هزینه تخمین زده شده برای احیای این قنات حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که با توجه به توافق انجام شده با اهالی روستا و ساکنین منطقه ۳۰ درصد هزینه مرمت و بازسازی توسط مردم روستا و ۷۰ درصد بقیه توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین پرداخت شود.

وی با اظهار اینکه قنات‌ها از منابع پایدار آب کشاورزی است، افزود: در سال‌های گذشته به سبب کمی بارندگی و تداوم پدیده خشکسالی دبی آب قنات‌ها به میزان زیادی کاهش یافته و منجر به مهاجرت جوانان از روستاها شد، لذا یکی از راه‌های بازگشت دوباره جوانان به روستاها توجه به بازسازی قنات‌ها است که زمینه رونق کشاورزی و اشتغال پایدار را در این مناطق فراهم می‌کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها