۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 702422

ارزش دلار امروز نیز در برابر بسیاری از ارزها کاهش یافت.

دلار در سراشیبی سقوط

قدس آنلاین: به گزارش رویترز، در جریان معاملات ابتدای هفته، روند نزولی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت صعودی قرار گرفتند.

مجلس سنای آمریکا همان طور که انتظار می‌رفت لایحه نیم تریلیون دلاری پیشنهادی دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در برابر ویروس کرونا را تصویب کرد و این لایحه اکنون برای اخذ تایید نهایی به کنگره ارسال خواهد شد هر چند که احتمالا دولت ترامپ برای به تصویب رساندن این لایحه در کنگره با دردسرهای بیشتری نسبت به مجلس سنا مواجه خواهد شد.

قرار است روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا در خصوص انجام اقدامات حمایتی بیشتر تصمیم بگیرد. این بانک تاکنون حدود ۲.۵ تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اعتبار تخصیص داده است.

شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده است. در حالی که ۱۶.۲ درصد کل نیروی کار آمریکا ادعای بیکار شدن خود را مطرح کرده‌اند انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس این رقم حتی به ۳۰ میلیون نفر نیز افزایش پیدا کند. در این صورت کل دستاورد اشتغال زایی اقتصاد آمریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر باد خواهد رفت.  

سرعت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در آمریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و اسپانیا کاهش داشته است.  در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود از سر گرفته‌اند و نخست وزیر انگلیس نیز پس از پایان دوران نقاهت بیماری اش و بازگشت به کار از احتمال کاهش شدت محدودیت های رفت و آمد کرونایی در این کشور خبر داده است. 

تحت تاثیر کاهش شدید فعالیت های تجاری و بازرگانی، نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله در انگلیس، ژاپن، کانادا و چین به شدت کاهش یافته و نرخ تورم ماهانه نیز به سطوح منفی یا نزدیک به صفر رسیده است و این مساله کار بانک های مرکزی را برای دستیابی به تورم دو درصدی دشوارتر می‌سازد.  

هم چنین بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا و جلوگیری از در اختیار گرفتن شرکت‌ها توسط اتباع خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده‌اند. کانادا،  فرانسه، اسپانیا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند اما این امر احتمالا باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی آن ها نیز خواهد شد.  

رئیس بانک مرکزی استرالیا نیز از احتمال کوچک شدن ۱۰ درصدی اقتصاد این کشور در نیمه نخست امسال بر اثر شیوع کرونا خبر داد. به گفته فیلیپ لووه، این احتمال وجود دارد که نرخ بیکاری نیز برای نخستین بار در یک دهه اخیر دو رقمی شده و به بالای ۱۰ درصد برسد.

رودریگو کاتریل، استراتژیست بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: باید با احتیاط نسبت به آمار و ارقام مربوط به مبتلایان و قربانیان کرونا نگاه کرد چرا که احتمال اوج گیری مجدد آمار در صورت نادیده گرفتن توصیه های پزشکی کاملا جدی است.

هر چند دولت های محلی در برخی از ایالت های آمریکا قرنطینه را ادامه می دهند اما اعتراضات نسبت به تداوم این وضع رو به افزایش است. ایالت جورجیا مقدمات برچیدن قرنطینه را آغاز کرده و برخی از شهرها در ایالت نوادا نیز خواستار انجام اقدامات مشابه شده اند.  

تاکنون بیش از دو میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲۴۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۰۷ هزار و ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۵ هزار و ۴۱۵ نفر، ایتالیا با ۲۶ هزار و ۶۴۴ نفر، اسپانیا با ۲۳ هزار و ۱۹۰ نفر، فرانسه با ۲۲ هزار و ۸۵۶ نفر و انگلیس با ۲۰ هزار و ۷۳۲ نفر بوده است.

جیمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل در بانک آی ان جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در آمریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی آمریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله گذاری ها خواهیم بود.  

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۵۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد.  

اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد تا اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیافتد.  

بانک مرکزی اسپانیا از کاهش ۶.۸ درصدی رشد اقتصادی این کشور در سناریو خوش بینانه و ۱۲.۴ درصدی در سناریو بدبینانه در سال ۲۰۲۰ خبر داده است.

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرده که حجم فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در مقایسه با زمان قبل از شیوع بحران کرونا ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است.  این مرکز به دولت فرانسه هشدار داده است که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند.

در آلمان نیز شماری از اندیشکده های اقتصادی این کشور با هشدار به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی چهار دهه اخیر از دولت خواسته اند تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و بازار کار در پیش گیرد. انتظار می رود پس از مدت ها، نرخ بیکاری آلمان از پنج درصد فرا برود.  

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود  ۰.۵۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۹ درصد بالا رفت اما با ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۵ دلار رسید.

کارل شاموتا، تحلیل گر بازار در موسسه کمبریج گلوبال پیمنتس گفت: رهبران اروپایی بار دیگر نتوانستند به یک وحدت نظر بر سر چگونگی مقابله با کرونا دست یابند و این مساله باعث سرخوردگی معامله‌گران نسبت به یورو خواهد شد چرا که احیای مجدد اقتصاد اروپا با توجه به تعلل های صورت گرفته احتمالا بیش از احیای اقتصاد آمریکا به طول خواهد انجامید.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۰۸۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۵۴۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۶ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها