رئیس شورای شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد هزار میلیارد تومان بابت موضوع کرونا خسارت دیده که ۶۵۰ میلیارد تومان کاهش منابع و ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه‌های تحمیلی است.

خسارت هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از کرونا

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری امروز  در نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: دوشنبه ۸ اردیبهشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است، به ویژه برای بخش مدیریت شهری که جمعیت زیادی را در محیط‌های کاری دارد، بنابراین توجه به سلامتی و مراقبت‌های بهداشتی آنها ضروری است که مجموعه مرکز درمانی ما در این زمینه فعالیت‌های ارزشمندی دارد.

وی با بیان اینکه سه‌شنبه ۹ اردیبهشت روز شوراها و آغاز به کار شورای اسلامی در سال ۷۸ است، عنوان کرد: نهاد شورای اسلامی تبلور راستین و حقیقی مردم‌سالاری دینی و سپردن تصمیم‌گیری و اداره امور مردم به خود آنها است. در ۲۱ سال پیش بعد از توقف و عدم اجرای یکی از اصول مهم قانون اساسی، با تصمیم شجاعانه دولت اصلاحات انتخابات شوراها برگزار شد. ۲۱ سال از این اتفاق می‌گذرد، شاید تجزیه و تحلیل وضعیت شوراها و نقاط قوت و ضعف آنها یکی از ماموریت‌های شوراها باشد.

حیدری افزود: یکی از نکات بسیار مهمی که نیاز به بررسی و تحلیل دارد، این است که در این مدت چه ظرفیتی به ظرفیت شوراها اضافه شده است؟ آیا مجموعه کلان کشور به سمت تفویض اختیارات حرکت کرده یا نگاه تمرکزگرایانه بیشتر تقویت شده است؟ آیا اختیارات شوراها افزایش پیدا کرده یا محدود شده است؟ با توجه به پیچیدگی اداره امور شهر، تکالیف و وظایف قانونی که قابل واگذاری و تعطیلی نیست و همچنان اداره امور شهر بر عهده شهرداری‌ها و مدیریت شهری قرار دارد، اما اختیارات و امکانات لازم متناسب با این ماموریت‌ها در اختیار آنها نیست و ظرفیت‌های قانونگذاری برای رسیدن به منابع پایدار فراهم نشده است.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. در سال گذشته لایحه منابع پایدار در مجلس تصویب شد، اما بنا به گفته همه کارشناسان نتوانسته انتظارات مدیریت شهری را برآورده کند، عملا این خواسته دیرینه و چندین ساله محقق نشده و همچنان چالش جدی شهرها و کلان‌شهرها موضوع تامین منابع پایدار برای اداره شهرها و به عنوان یک خطر جدی و نگرانی عمده است که اگر فکر و تدبیر لازم برای این موضوع نشود، شهرها همچنان مقروض‌تر و بدهکارتر بوده و برای تامین منابع مجبور می‌شوند به روش‌های ناصوابی روی بیاورند.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های توسعه عمرانی نیز همواره بر دوش شهرها و کلان‌شهرها قرار داده شده، بنابراین امیدواریم تلاش‌هایی که در مجموعه کلان کشور، دولت و مجلس صورت می‌گیرد و همتی که خود شوراها دارند، به سمت و سویی حرکت کنیم که شهرها از ظرفیت واقعی خود در قانون اساسی استفاده کنند و به محاق نرود.

حیدری بیان کرد: حدود ۳۲ ماه از عمر شورای پنجم که با رویکرد و جریان اصلاح‌طلبی با اقبال مردم در مشهد مواجه شد، می‌گذرد. فعالیت‌ها و تلاش‌های زیادی صورت گرفته و همچنان بر رویکردها و سیاست‌هایی که در آغاز فعالیت اعلام کردیم، اصرار داریم و به برنامه‌هایی که به مردم قول دادیم وفادار هستیم. مجموعه تلاش‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی در حوزه‌های مختلفی صورت گرفته، از نگاه منصفین اگرچه ممکن است دارای نقایصی باشد، اما اقدامات ارزشمندی است.

شورای پنجم در ۳۲ ماه گذشته، ۶۴۴ مصوبه داشته است

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای بسیار خوبی در سطح شهر اتفاق افتاده که مردم شاهد آن هستند. ۶۴۴ مصوبه در ۳۲ ماه گذشته داشتیم که در مقایسه با شورای چهارم که ۵۶۶ مصوبه داشته، نشان‌دهنده فعال بودن فضای کاری است. در حوزه‌های نظارتی لوایح بسیار خوب، اساسی و منحصر به فردی در شورای شهر تصویب شده است، هرچند تا رسیدن به فضای مطلوب فاصله داریم و باید تلاش بیشتری صورت گیرد، اما در ابعاد مختلف گزارش‌های نوبه‌ای صورت می‌گیرد و در عین حال ظرفیت‌های قانونی در این جهت برای اعضا وجود دارد.

وی افزود: وظیفه حوزه نظارت عالیه این است که بخش نظارتی را انجام دهد، فعالیت‌ها و تلاش‌های خوبی در آن صورت گرفته و همکاران ما با برگزاری ۱۶۵ جلسه در کمیته‌های نظارتی، ۱۷۰۰ پرونده معطل مانده و مشکل‌دار را که شهرداران نمی‌توانستند در خصوص آنها تصمیم‌گیری کنند، حل و فصل کرده، ضمن اینکه تمام این موارد در چارچوب مصوبات شورا بوده است. در کمیسیون نظارتی در نظر دارند که مصوبه‌ای خلاف مصوبات بالادستی و قوانین صورت نگیرد.

حیدری گفت: در سال گذشته ۱۱۵۰ مناقصه برگزار شده که ۱۰ درصد آن را نمایندگان شورا ابطال کردند یا تذکر دادند، این نشان‌دهنده حضور و اشراف در این فضا است. در بخش حسابرسی و تفریغ بودجه نیز شهرداری‌های بزرگی در کشور داریم که تفریغ‌های چند ساله دارند، اما خوشبختانه در مشهد این تفریغ‌ها، عملیات بودجه و برنامه عملیاتی به روز است.

سال ۹۸، سال اوج و بروز فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای شهر بوده است


رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه سال ۹۸، سال اوج و بروز فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای شهر بود، تصریح کرد: ما در شهر مشهد شاهد این بودیم که پروژه‌های عمرانی، حمل و نقلی، خدمات شهری و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، افتتاح‌هایی داشتیم که این نشان‌دهنده عزم و جزم شورا و مدیریت شهری برای فعالیت‌های توسعه‌ای است. اگرچه در این روند در سال ۹۹ به دلیل کرونا با مشکلاتی مواجه شدیم، اما با همت، تدبیر و تلاش شورا و مدیریت شهری امیدورایم این بحران را نیز سپری کنیم و شرایطی را که برای سال ۹۹ در بودجه پیش‌بینی کردیم، تححقق پیدا کند.

وی بیان کرد: در نظام شورایی اختلاف نظر امری طبیعی است و این ویژگی و موضوع نقص تلقی نمی‌شود، بلکه نشانی از پویایی است. شورای پنجم علاوه بر اینکه برخاسته از نحله فکری و جریانی پایدار، ریشه‌دار و مردمی در مشهد است، اما با برخورداری از متخصصان می‌تواند در درون شورا در خصوص مسائل مختلف، اختلاف نظر و جهت‌های مختلفی داشته باشد.

اختلافی در شورا وجود ندارد

حیدری ادامه داد: آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد، بحث‌های اجتناب‌ناپذیر در نظام‌های پارلمانی است، اما من به همه آنها که در بیرون نشستند و ناظر این موضوع هستند باید اشاره کنم که در مبانی، اصول و برنامه‌های اساسی که به مردم قول دادیم، اختلافی در شورا وجود ندارد، انسجام و همدلی برای وعده‌ها و برنامه‌ها به مردم باقی بوده، اما اختلاف نظر طبیعی است که با تعامل و پیگیری دنبال خواهد شد، بنابراین برخی جریانات و عناصر بیرونی دل خود را خوش نکنند که به اقلیتی و اکثریتی تفکیک کنند، اینگونه نیست، فضای شورا، فضای هماهنگی و انسجام برای تعهدی است که به مردم دادیم، پای آن ایستادیم و آنچه در فضای شورا وجود دارد، بحث تضارب آرا است نه اختلاف.

رئیس شورای شهر مشهد اضافه کرد: ما به عنوان افرادی که متکی به جریان و اندیشه فکری اصلاح‌طلبی و به آن متصل و وابسته هستیم، موضوع گفت‌وگو و تضارب آرا را به عنوان اصل اجتناب‌ناپذیری در این فضا می‌دانیم، این فضا و انسجام همچنان تداوم خواهد داشت، اما قطعا اختلاف نظر و تضارب آرا وجود داشته و خواهد داشت که همه بر اساس رویکرد دلسوزی و کارآمدی در این فضا است.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری، جامعه پرتلاشی است که همیشه بار مسئولیت تولید را برعهده داشتند، عنوان کرد: این جامعه در شرایط سخت اقتصادی تلاش کردند و در سال جاری به نام جهش تولید، نقش کارگران ما در واحدهای تولیدی بسیار مهم است.

حیدری در خصوص آزادی مطبوعات، گفت: آزادی مطبوعات در فضای اصلاح جامعه و مبارزه با فساد نقش دارد. به هر میزان که در جامعه‌ای مطبوعات امکان نظارت و کنترل داشته و از فضای آزاد برخوردار باشد، فشار و شرایط نابرابر به همان میزان کمتر خواهد شد. باید این شرایط را برای جامعه مطبوعات فراهم کنیم تا فضای اطلاع‌رسانی را به گونه‌ای پیش ببرد که مردم با اتکا به رسانه‌های داخلی داده‌ها را بگیرند، این اطمینان، سرمایه‌ای برای کشور است.

کاهش درآمد ۱۵ میلیارد تومانی در اتوبوسرانی به دلیل تعطیلی

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه شورای شهر با ورود اپیدمی کرونا از همان روزهای اول در این عرصه حضور داشت، تصریح کرد: تلاش‌های خوبی صورت گرفته و در حوزه حمل و نقل تصمیمی گرفتیم که سخت بود، از یک طرف با فضایی که باز شده، مردم انتظاراتی دارند، از طرف دیگر تهدید برای سلامتی مردم وجود دارد. این کار هزینه سنگینی برای شهر شد، ۱۵ میلیارد تومان در اتوبوسرانی و ۱۰ میلیارد تومان در قطار شهری کاهش درآمد داشتیم. با پذیرش این خسارت، سلامتی مردم برای ما ترجیح داشته است. این روزها فضا به سمت عادی شدن برمی‌گردد و ما تا ۱۵ اردیبهشت این شرایط را دنبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در مجموع شهرداری مشهد هزار میلیارد تومان بابت موضوع کرونا خسارت دیده که ۶۵۰ میلیارد تومان کاهش منابع و ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه‌های تحمیلی است. همچنان که دولت به سایر بخش‌های غیر دولتی توجه داشته، باید از محل صندوق توسعه ملی یا در قالب اعتبارات ارزان قیمت و تسهیلات اعتباراتی را در نظر بگیرد. اولین مجموعه‌ای که در معرض این فشارها قرار گرفتند، شهرداری‌ها بودند. موضوع تهاتر نیز توقع ما از دستگاه‌های دولتی است. ۳۴۰ میلیارد تومان بدهی دولت در سنوات گذشته پرداخت نشده که این راهکاری برای جبران این موضوع است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها