۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: 702479

با وجود آنکه سایت‌های فروش ملک و خودرو از درج قیمت‌های نامتعارف منع شده‌اند، با افزایش نگرانی‌ها نسبت به رشد قیمت در این دو بازار، انتقاد از عملکرد برخی اپلیکیشن‌ها بالا گرفت.

بازار مسکن در محاصره آگهی‌های نجومی

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر از دست رفتن کنترل بازار مسکن، یک بار دیگر قیمت‌های پیشنهادی در آگهی های فروش ملک مورد انتقاد کارشناسان و برخی مسئولان قضایی قرار گرفت.

از اردیبهشت سال گذشته، یکی از سایت های معروف خرید و فروش مسکن از درج قیمت های نامتعارف در آگهی‌های خود منع شد. تصمیم بر این بود که قیمت های عرف منطقه ای توسط کارشناسان در اختیار سایت ها قرار گیرد و تعاملی سه جانبه بین وزارت راه و شهرسازی، سایت ها و اتحادیه املاک برقرار شود.

به دنبال آن قیمت ها از آگهی های خودرو نیز حذف شد. هرچند هر دوی این اقدامات نتوانست آنطور که باید و شاید از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند؛ به طوری که میانگین قیمت مسکن در تهران طی سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۲ درصد افزایش پیدا کرد. البته بنا به هر دلیلی سرعت رشد قیمت‌ها که تا سال قبل از آن بالای ۹۰ درصد بود گرفته شد.

این روند ادامه پیدا کرد تا آذر ماه ۱۳۹۸ که مجددا شاهد افزایش معاملات و به تبع آن افزایش قیمت مسکن بودیم. در این موضوع که تغییر نرخ بنزین یا افزایش قیمت ارز باعث رشد قیمت مسکن شده یا علت آن درج آگهی های نامتعارف در سایت ها بوده است اتفاق نظر چندانی وجود ندارد.

با این حال مسئولان قضایی و نمایندگان مجلس در هفته های اخیر نسبت به نحوه فعالیت سایتهای اینترنتی فروش مسکن و خودرو اعتراض کردند. رسوخ دلالان در سایتها و آگهی‌های بدون ضابطه، مورد نقد قرار گرفت.

شهاب نادری - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفته است: متاسفانه سایت های خرید و فروش خودرو و مسکن به مأمنی برای فعالیت دلالان تبدیل شده و هیچ نظارتی بر عملکرد آنها نمی شود. سوداگران در این سایت ها با قیمت گذاری غیر واقعی و فراتر از قیمت حقیقی محصول، بازار را دچار تلاطم می کنند.

البته این اولین بار نیست که اپلیکیشن ها و سایت های فروش املاک مورد نقد قرار می گیرند. طی سالهای گذشته همواره بسیاری از کارشناسان و مسئولان انتظامی، نسبت به نحوه فعالیت این سایت ها هشدار دادند. برخی هم تا آنجا پیش رفتند که گفتند این سایتها باید بسته شوند. در سوی مقابل، گروهی از کارشناسان از جمله مدیران وب سایت ها معتقدند که باید از ابزارهای نوین در جهت ایجاد اشتغال و تسهیل فعالیتهای اقتصادی بهره برد.

در این مسئله که شرکت های دانش بنیان اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کرده‌اند تردیدی وجود ندارد ولی مسئله اصلی این است که لزوم ساماندهی این کسب و کارها بیش از پیش احساس می شود.

از جمله استدلال‌ها مبنی بر مفید بودن فعالیت سایت های فروش ملک، ایجاد شفافیت قیمتی در بازار است؛ اما معمولاً با درج آگهی‌های بی هویت، این شفافیت به ایجاد رقابت منفی و رکورد شکنی قیمتی بین فروشندگان مسکن تبدیل می شود که هدف اصلی به محاق می رود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها