هیئت نمایندگی روسیه در وین به برخی ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه آمریکا هنوز خود را از طرف‌های برجام می‌داند، واکنش نشان داد و تاکید کرد که واشنگتن در سال 2018 از این توافق خارج شد.

مسکو تاکید کرد: آمریکا از برجام خارج شده است

به گزارش قدس آنلاین، هیئت نمایندگی دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش برخی رسانه‌ها مبنی بر این که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌های برجام می‌داند تا از این طریق بتواند موجب تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل درخصوص ایران شود، واکنش نشان داد.

در این پیام آمده است: آمریکا در هشتم  ماه مه 2018 گفت که به عضویت خود در برنامه جامع اقدام مشترک پایان می دهد و آن را از بین می برد. اکنون ادعاهایی وجود دارد که آمریکا هنوز خود را یکی از طرف‌ها (در برجام) می داند. آیا این یک موقعیت شبیه به "Catch-22" برای ایران، شورای امنیت سازمان ملل و تمام جهان است؟

"Catch-22" یک رمان آمریکایی درباره جنگ است که از نام آن برای استعاره از یک شرایط دشوار یا یک معضل استفاده می شود که به دلیل وجود موقعیتی متناقض و محدودیت های وابسته به آن، نمی توان از آن فرار کرد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جدید نوشت که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده‌سازی یک طرح حقوقی است تا نشان دهد که آمریکا هنوز عضوی از برجام است. در واقع این، بخشی از یک راهبرد پیچیده برای تحت فشار قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل است که تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید و اطمینان حاصل کند که تحریم‌های سختگیرانه‌تری علیه ایران اعمال شود.

همچنین در این گزارش آمده است: این راهبرد در حالی از سوی مقامات دولت آمریکا طی چند روز اخیر ارائه شده است که آن‌ها شروع به مطرح کردن قطعنامه‌ای جدید در شورای امنیت کرده‌اند که پس از منقضی شدن تحریم فعلی در ماه اکتبر، مانع از صادرات تسلیحات به ایران می‌شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این گزارش در توییتر خود نوشت: دو سال پیش، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و رئیس او «توقف مشارکت آمریکا» در برجام را اعلام کردند و رویای این را در سر می‌پروراندند که فشار حداکثری آن‌ها ایران را به زانو در خواهد آورد.

وی در ادامه خطاب  به آمریکایی ها تاکید کرد: رویاپردازی را متوقف کنید. ملت ایران همیشه خود درباره سرنوشتش تصمیم می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها