اراک- موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرارگرفته است.

واگذاری هپکو حتمی است/کارگران چشم‌انتظار حل مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: از زمان واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی اماواگرها و بایدونبایدها مختلفی مطرح‌شده است و در این مسیر شاهد فراز و نشیب‌هایی در برخی واگذاری‌ها بوده‌ایم و برخی اتفاقات نیز  در برخی مجموعه‌ها مانند هپکو، آذرآب و هفت تپه نیز رخ‌داده است.

واقعیت این است که تصدی بخش خصوصی در برخی از این واگذاری‌ها آن طوری که باید توقعات را برآورده نکرده و درنتیجه موجب بروز اعتراض کارگران این مجموعه‌ها شده که این موضوع موردتوجه معاندین نظام نیز قرارگرفته است. فلذا اقدامات حمایتی و پیشگیرانه از هر زمان دیگری ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

هپکو خصوصی یا دولتی اداره می‌شود؟

بعد از اعتراضات گسترده کارگران هپکو، در مهرماه، سال گذشته سهامدار این مجتمع صنعتی خلع ید شد و سهام هپکو موقتاً در اختیار دولت قرار گرفت.

درهمان زمان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تأکید کرد که این سهام در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است و مجدداً به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

خبر فسخ قرارداد سهامدار هپکو در مهرماه سال گذشته با درخواست استاندار مرکزی و دستور رئیس‌جمهور موجب شد تا بسیاری از کارگران این فسخ قرارداد را به‌منزله پایان مشکلات و بهبود اوضاع تشبیه کرده و این باور در آن‌ها ایجاد شود که این کارخانه به مالکیت دولت بازگشته است.

فسخ قرارداد هپکو در فضای مجازی و جامعه کارگری به این‌گونه تعبیر شد که هپکو ازاین‌پس در زیر سایه مدیریت دولتی فعالیت خواهد کرد و لذا امکان تعویق پرداخت‌ها هم چون سال‌های گذشته وجود نخواهد نداشت و البته این تعبیری بود که سال گذشته استاندار مرکزی آن را نادرست خواند.

واگذاری حتمی است

در همین حال استاندار مرکزی در نخستین نشست خود با کارگران در سال جدید گفت: واگذاری واحد تولیدی هپکو اراک به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع غذایی کشور (ایمیدرو) قطعی است و این مهم ظرف چند هفته آینده عملیاتی می‌شود.

سید علی آقازاده افزود: این واگذاری  در نشست ویژه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در آذرماه پارسال مصوب شد اما اجرای آن درگیر دست‌های نامرئی رده‌های پایین مدیریتی نهادهای ملی بود که با پیگیری مجموعه مدیریت استان مشکلات حل‌شده و هپکوی اراک تا چند هفته دیگر به ایمیدرو واگذار می‌شود.
وی ادامه داد: واگذاری هپکو اراک از بخش خصوصی به سازمان خصوصی‌سازی و پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع دولتی به این واحد تولیدی از دیگر مصوبات نشست اقتصاد مقاومتی بود که اکنون عملیاتی شده است.

واگذاری واگن پارس

استاندار مرکزی هم‌چنین از مقدمات واگذاری شرکت واگن پارس به گروه صنعتی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) خبر داد و گفت: این موضوع نیز به‌زودی محقق خواهد شد.

استاندار مرکزی بیان کرد: پودر آلومینا که ماده اولیه خط تولید ایرالکو  است تا تیرماه امسال تأمین و تا یک سال دیگر نیز با شرکت‌های خارجی در این خصوص قرارداد امضاشده است بنابراین مشکلی در تأمین مواد اولیه این واحد تولیدی وجود ندارد.

آقازاده اضافه کرد: ساخت مجتمع آزادسازی شرکت ایرالکو نیز که تاکنون بیش از ۲۸ میلیون دلار تجهیزات این واحد تأمین‌شده تا پایان امسال به نقطه مطلوب می‌رسد.

وی در خصوص فعالیت شرکت کمباین سازی ایران نیز گفت: با پیگیری‌ مدیریت این واحد تولیدی و مجموع مدیریت اجرایی استان شرایط کمباین سازی نسبت به ۲ سال گذشته بهبودیافته و راه‌اندازی خط تولید کمباین برنج پنجره نوینی در راستای توسعه صنعت استان بازکرده است.

استاندار مرکزی بیان کرد: سال گذشته باوجود اعمال تحریم‌ها حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی از این استان صادر شد و بیش از ۲۰ هزار اشتغال  ایجاد شد که این مهم مرهون فعالیت گسترده جامعه کارگری استان است.
 

برچسب‌ها