خراسان شمالی-پس از گسترش ویروس کرونا اسفند ماه سال گذشته، ستاد ملی مبارزه با کرونا به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، برای مدتی تقریبا برخی از اصناف را تعطیل کرد که این تعطیلی باعث خسارت های زیادی به اصناف و بازاریان شد.

کووید ۱۹ اشک بازاریان را در آورد

قدس آنلاین: گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی:این تعطیلی و خانه نشین کردن مردم در مدت حدود ۴۰ روز آه همه ی بازاریان را درآورد.

یکی از فروشندگان کیف و کفش در بجنورد می گوید: در طول سال گذشته بازار اصناف مناسب نبود و همه مغازه داران امیدشان به فروش شب عید بود و جنس‌های زیادی برای فروش شب عید سفارش دادند ولی با آمدن ویروس کرونا امسال همه جنس‌ها روی دست‌ آنها مانده است.

سیدی می افزاید: در اسفند ماه که اوج فروش ما بازاریان است حدود ۱۸۰ میلیون تومان چک داده ام تا اجناسی برای عید خریداری کردم که با تعطیلی بازار همه در انبار مانده اند.

وی می افزاید: اکنون ۱۰ روزی می شود که مغازه را باز کرده ام ولی متاسفانه هیچ خبری از مشتری نیست با این وضعیت فکر نمیکنیم تا چند ماه آینده وضعیت به حالت عادی برگردد.

سبد تغذیه مشکلی حل نمی کند

شهروند دیگری که مغازه تایپ و تکثیر دارد نیزمی گوید: دو ماه است که مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند و در این مدت مغازه تعطیل بود و اصلا درآمدی نداشتم و کرایه مغازه را باید از جیبم پرداخت کنم.

محمدی می گوید: تقریبا تعدادی از صاحبان مغازه اجاره های خود را بخشیده اند یا نصف کرده اند در حالی که صاحب مغازه بنده اجاره را نه تنها کم نکرده بلکه ۲۰۰ هزار تومان نیز ماهیانه اضافه کرده است.

فروشنده دیگری می گوید: شیوع کرونا نه تنها به ما بازاریان بلکه به همه اقشار جامعه تاثیر گذشته است و دولت باید در زمینه مالیات، بیمه و عوارض تمهیداتی را داشته باشد.

لنگری می افزاید: باید فکر جدی برای کسبه صورت بگیرد زیرا با دادن سبد تغذیه یا پرداخت نکردن قبض آب، برق و گاز مشکل ما کسبه ها حل نمی شود زیرا کسبه ای که ۱۰۰ میلیون تومان یا بیشتر ضرر کرده با این کارها جبران خسارت نمی شود.

وی ادامه می دهد: دولت اعلام کرد بخاطر وجود ویروس کرونا در کشور اقساط تسهیلات تا اردیبهشت ماه پرداخت نشود ولی متاسفانه از همان روز بانک ها برای ما و ضامن ها پیام ارسال می کنند.

اجناسی که به فروش نرسید

فروشنده آجیل نیز می گوید: اسفند ۹۷، ۱۰۰ میلیون تومان آجیل و غیره برای فروش عید خریداری کردم که به دلیل گران بودن، شعار" نه به آجیل" بود که فروش چندانی نداشتم.

وی می افزاید: در سال ۹۸ ؛ ۷۰ میلیون تومان آجیل خریدم و فکر می کردم شاهد بازار پر رونقی در اسفند ماه باشیم ولی کرونا امسال همه ی برنامه ها را به هم ریخت و ضرر زیادی دیدیم.

وی ادامه می دهد: امیدواریم در روزهای آتی و با فروکش کردن ویروس کرونا همه چیز به شرایط عادی برگردد.

یکی از شهروندانی که آرایشگاه زنانه دارد نیز می گوید: متأسفانه ویروس کرونا، صنف ما را هم تحت تأثیر قرار داده و چشم امید ما به فروکش کردن شیوع ویروس است.

ریحانی اظهار می دارد: تا زمانیکه صحبت از ویروس کرونا در چین بود مراجعه مشتریان به آرایشگاه خوب بود ولی اوایل اسفند ماه که این موضوع در کشور جدی شد دیگر خبری از مشتری نبود.

وی می افزاید: متاسفانه اسفند ماه سال گذشته برخلاف سال های قبل هیچ خبری از مشتریان پرتعداد و نوبت دادن به آنها نبود.

اصناف بازار خوبی ندارند

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی نیز در این زمینه می گوید:با تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا تعدادی از واحد های صنفی عرضه کننده کالاهای ضروری و اساسی طی این ایام فعالیت داشتند و واحدهای کالاهای غیر ضروری نیز تعطیل بودند که شیوع ویروس کرونا باعث شد تا اسفند ماه و فروردین ماه بسیاری از اصناف تعطیل شوند و این امر موجب شد تا درآمد ها به شدت کاهش پیدا کند.

مهدی امیدوار می افزاید: در حال حاضر با وجود اینکه تعدادی از اصناف فعالیت خود را شروع کرده اند ولی به دلیل وجود کرونا، بازار خوبی ندارند.

وی اظهار می کند: برآورد می شود شیوع کرونا و تعطیلی بازار در ماه‌های اخیر، چهار هزار میلیارد ریال به بازاریان استان خسارت وارد کرده است.

امیدوار می گوید: با شیوع کرونا بسیاری از اصناف که عمدتا مستاجر هستند در تامین اجاره مکان خود و حقوق نیروهای خود دچار مشکل شده اند که تعدادی از اصناف نیروهای خود را اخراج کرده اند.

برچسب‌ها