۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 702549

اقبال بی‌نظیر مردم از بازار سرمایه، شاید در طول تاریخ بورس ایران بی‌سابقه باشد. حضور متراکم مردم در پیشخوان‌ها و کارگزاری‌ها برای ورود به بازاربورس _ حتی گاهی با فراموشی فاصله‌گذاری اجتماعی_ روزهاست ادامه دارد، به طوری که مقام‌های بورسی در تلاش هستند تا روند نام‌نویسی را ساده‌تر کنند.

قدس آنلاین: اقبال بی‌نظیر مردم از بازار سرمایه، شاید در طول تاریخ بورس ایران بی‌سابقه باشد. حضور متراکم مردم در پیشخوان‌ها و کارگزاری‌ها برای ورود به بازاربورس _ حتی گاهی با فراموشی فاصله‌گذاری اجتماعی_ روزهاست ادامه دارد، به طوری که مقام‌های بورسی در تلاش هستند تا روند نام‌نویسی را ساده‌تر کنند. دوران طلایی بورس هم از ابتدای امسال تداوم داشته است. اینکه در شرایط رکود کرونایی بیشتر بورس‌های جهان، بازار سرمایه ایران در بهترین دوران رونق خود به سر می‌برد را صاحبنظران اقتصاد بین‌الملل باید تحلیل کنند. اما باتوجه به استقبال دولت و مردم ایران باید با رعایت برخی ملاحظات این روند را به فال نیک گرفت.

میزان نقدینگی کشور در آخرین آمارهای اعلام شده بیش از۲میلیون و 300هزارمیلیارد تومان است و هدایت این نقدینگی عظیم به سوی بازار سرمایه برای اقتصاد ایران می‌تواند یک روند امید بخش باشد.

تردیدی نیست که این نقدینگی علاوه برآثار تورمی شدید اگر به سوی بازارهای کاذب ارز و سکه و مسکن هجوم ببرد، می‌تواند در همه ارکان اقتصاد ایران زلزله‌ای ویرانگر ایجاد کند. اما بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری شفاف در بنگاه‌های عمدتاً تولیدی علاوه بر حل مشکل نقدینگی در بخش تولید، روند اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور را نیز تسریع می‌کند، مشروط براینکه دولت مراقبت‌های لازم را از این بازار به عمل آورد و با یک نگرش آینده‌نگر و ساختاری آن را مورد توجه قرار دهد. نگرش ابزاری و کوتاه مدت دولت برای حل مشکل نقدینگی یا کسری بودجه در شرایط کرونا و تحریم، تهدید جدی برای این بازار به شمار آید. بنابراین انتظار می‌رود دولت این روند نیکو را به فال نیک بگیرد و از آن برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور با نگرشی درازمدت بهره گیرد.

در این زمینه به عنوان یک روزنامه نگار- و نه یک صاحبنظراقتصادی- نکاتی را به عنوان اقدام‌ها و مراقبت های دولت برای پاسخ مناسب به اقبال مردم به بازار سرمایه را یادآور می‌شوم:

 ۱- متولیان کشور از فرصت اقبال مردم به بازار سرمایه برای آشنایی آن‌ها با بورس و گسترش آموزش‌های بورسی استفاده کنند. مردم باید تفاوت سرمایه‌گذار و دلال اقتصادی را بدانند و هنگام ورود به عرصه سرمایه‌گذاری با مفاهیم بازار سرمایه وبورس و نحوه حضور در این بازار به خوبی آشنا باشند. استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی برای آموزش اصول و مفاهیم بازار سرمایه و بورس یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اقدام‌های دولت در مقطع اخیر است تا فعالان بازار سرمایه با چشمانی باز و دانش لازم وارد این عرصه شوند و گرنه ممکن است برخی سودجویان و سوداگران با سوء استفاده از استقبال مردم، این بازار را نیز میدان جولان فساد انگیز خود قرار دهند.

 ۲- افزایش نظارت بر مشاوران و کارگزاران بورس و آشنایی مردم با حقوق خود درتعامل با آن‌ها می تواند این بازار را با سرعت بیشتری به سمت رونق، سلامت وشفافیت هدایت کند .

۳- یکی از مهم‌ترین مراقبت های دولت از بازار سرمایه پیشگیری از ایجاد حباب در قیمت سهام است. اینکه وزیر اقتصاد به فعالان بازار سرمایه اطمینان داده است که اکنون در بازار بورس حباب وجود ندارد، خبر خوبی است، اما مراقبت هوشمندانه از این وضعیت در درازمدت برای صیانت از این بازار ضرورت دارد.

۴- عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بنگاه‌های اقتصادی دولت در بورس یکی از بهترین و مطمئن ترین شیوه های خصوصی سازی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است، اما دولت باید ساختارهای لازم رابرای نقش آفرینی فعالان بازارسرمایه در مدیریت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی سازی شده ایجاد کند و برای پایان دادن به نقش مدیران دولتی تدبیر لازم را بیندیشد. مشارکت مردم بدون نقش آفرینی آن‌ها در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی، استفاده ابزاری از سرمایه مردم برای تداوم اقتصاد دولتی است.

بازار سرمایه و فعال شدن مردم در بورس یکی از بهترین شیوه ها برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است؛ مشروط بر آنکه هم حضور مردم آگاهانه باشد هم ساختارهای لازم برای مشاوره و کارگزاری با نظرات دقیق دولت فراهم شود و هم مردم با حضور فعال در بازار سرمایه قادر باشند در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی نقش واقعی ومؤثر ایفا کنند.

برچسب‌ها