معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گفت: شهرستان‌های سفید از لحاظ برپایی نماز جماعت ممنوعیتی نخواهند داشت.

در ۲ هفته اخیر  در ۱۱۶ شهرستان کمتر از یک بیمار کرونایی بستری شده است

قدس آنلاین: به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج حریرچی، افزود: این تصور که بازگشایی برخی از واحدهای تجاری به معنی عادی شدن شرایط است، یک آفت در روند غلبه بر کرونا است. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نباید فرصتی برای قدم زدن در پاساژها یا فضاهای تفریحی شود.

وی با بیان اینکه بازگشایی برخی از واحدهای اقتصادی به معنی عادی سازی نیست، تاکید کرد: با اختیاراتی که ستاد مقابله با کرونا داده است، اگر ببینیم که بازگشایی‌ها آسیب زا است و باعث انتشار ویروس می‌شود، در تصمیمات تجدید نظر خواهد شد.

حریرچی با اشاره به اختلاف نظرها درباره استفاده از ماسک، گفت: از آنجایی که در کشور ما از حمل و نقل عمومی استفاده زیادی می‌شود، تصمیم بر این شده که مسافران مترو و اتوبوس‌ها ملزم به استفاده از ماسک شوند.

وی افزود: در اغلب کشورها بیشتر مردم از ماسک‌های خانگی استفاده می‌کنند که در کشور ما چندان رایج نیست، اما مردم می‌توانند از این نوع ماسک‌ها نیز استفاده کنند.

حریرچی با اشاره به وضعیت فراگیری کرونا در ایران و جهان، گفت: ایران در رده هشتم فراگیری قرار دارد اما اگر به نسبت جمعیت کشورها محاسبه شود، در رده چهلم قرار داریم.

وی افزود: بر اساس آمار حدود یک سوم موارد ابتلا در آمریکا است و ۲۵ درصد مرگ و میرها نیز در این کشور رخ می‌دهد. در حالی که ۳.۲۵ درصد از آمار ابتلا در دنیا، مربوط به ایران است.

حریرچی در ادامه به وضعیت کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در ۲ هفته اخیر ۱۱۶ شهرستان از ۴۳۶ شهرستان کشور کمتر از یک مورد بستری داشته اند و ۱۲۷ شهرستان نیز در این مدت ۲ و کمتر از ۲ مورد بستری داشته‌اند. ۷۳ شهرستان نیز ۳ بستری در روز داشته‌اند و جاهایی مثل تهران که آمارشان به ۷۰ مورد می‌رسد یکی دو شهر بیشتر نیست.

معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه در شهرستان‌های سفید برخی از محدودیت‌ها برداشته خواهد شد، اظهار داشت: سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود بر اساس این تقسیم بندی‌ها خواهد بود و شهرستان‌های سفید از لحاظ برپایی نماز جماعت ممنوعیتی نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: به دنبال این بازگشایی‌ها، رفتار مردم باید به رعایت نکات بهداشتی متمایل‌تر شود.

معاون کل وزارت بهداشت، در واکنش به طرح این موضوع که با تعطیلی یکی دو ماهه کشور، ویروس کرونا از بین خواهد رفت، گفت: چنین حرفی درست نیست چون ویروس می‌تواند از نقطه دیگری به کشور باز گردد. با این ویروس باید به تدریج مقابله کرد و تا زمان دستیابی به دارو و واکسن، وجود ویروس را پذیرفت.

حریرچی افزود: بدون شک تمام کشورهای جهان تا ۱۸ ماه آینده و تا کشف واکسن و داروی مؤثر، درگیر ویروس کرونا خواهند بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها