داستان ساماندهی کال زرکش قصه امروز و دیروز نیست که کسی از آن خبر نداشته باشد. حداقل در 4-3 سال اخیر چندین گزارش از شرایط آن و قول‌ها و مساعدت‌هایی که مسئولان دادند و تا اینجا به آن عمل نشده در روزنامه قدس منتشر شده است. اما اینکه چرا تاکنون به آنچه می‌بایست عمل می‌شد نشده است را باید از زبان مسئولان مرتبط بیان کرد. گرچه طول کال زرکش خیلی بیشتر از 2 کیلومتر است اما برنامه ساماندهی این کال خیلی وقت است که در محدوده سه روستای چهل حجره، صیدآباد و امیرآباد قرار است اجرایی شود که آخرین موضوعی که به ادعای مسئولان می‌شود به آن استناد کرد این است که شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی به عنوان متولیان ساماندهی کال زرکش تا به اینجا رسیده‌اند که نقشه و طرح مورد نظر را آماده کنند و بعد از آن مناقصه پیمانکار انجام شود و در ادامه کار شروع شود که مراحل انتخاب پیمانکار و مناقصه آن گویا بر عهده اداره کل راه و شهرسازی گذاشته شده است. داستانی که حداقل یک سال است از آن می‌گذرد و هنوز پیمانکار طرح ساماندهی معرفی نشده است.

از کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی که موضوع را پیگیری کردیم پاسخشان این بود که اداره کل مسکن و شهرسازی باید پیگیر باشد و بحث بودجه‌ای طرح را نهایی کند که در این میان مسئله اختصاص بودجه و اعتباری که برای آن در نظر گرفته می‌شود اهمیت زیادی دارد که احساس می‌شود گره کار همین جا باشد.

پیگیری برای اختصاص ردیف بودجه‌ای ساماندهی کال زرکش

برای روشن شدن داستان به سراغ مسئولان اداره کل راه و شهرسازی رفتیم. مهندس علی عودی به عنوان معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل مسکن و شهرسازی در خصوص آخرین اقدام‌هایی که در مورد ساماندهی کال زرکش انجام شده است به قدس گفت: در داستان ساماندهی کال زرکش متولی اصلی در واقع شهرداری مشهد و شرکت آب منطقه‌ای هستند اما بنا به توافقاتی که بین اداره کل مسکن و شهرسازی و طرفین دیگر صورت گرفته پیگیری نقشه‌ها و طرح‌ها و مطالعاتی که انجام شده است بر عهده ما قرار داده شده است.

وی در ادامه افزود: مطالعات کار همان طورکه عنوان شد انجام شده و نقشه‌ها نیز آماده است حتی اسناد مناقصه نیز مهیا شده اما آنچه مهم است این است که پیگیری‌ها برای اختصاص ردیف بودجه و اعتبارات که از زمان مدیرکل سابق و نامه‌هایی که زده شده بود همچنان ادامه دارد که آخرین مورد آن به نامه‌ای برمی‌گردد که خطاب به مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور در تاریخ هفدهم فروردین 99 زده شده و در آن درخواست شده تا بحث اعتبارات و ردیف بودجه‌ای این طرح مشخص شود که تا به اینجا هنوز پاسخ این مکاتبه به دست ما نرسیده است.

4/8 میلیارد تومان اعتبار اولیه

عودی همچنین اعتبارات مورد نیاز برای شروع ساماندهی کال زرکش را همان مبلغ سال‌های قبل که 8 میلیارد و 400 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود عنوان و اظهار کرد: مبالغ برآورد همان مبالغ سال‌های قبل است که اجرای طرح به طول 2 کیلومتر در محدوده روستاهای چهل حجره، امیرآباد و صیدآباد را در بر می‌گیرد. آنچه می‌شود در این مورد گفت این است که پیگیری‌ها برای ردیف اعتباری طرح در سال مالی را ادامه می‌دهیم تا با تصویب آن مراحل اجرایی کار آغاز شود.

برچسب‌ها