پخش زنده مراسم ویژه شب های قدر حرم مطهر امام رضا (ع) از طریق فضای مجازی و بازدید و زیارت مجازی از حرم مطهر ایشان از برنامه هایی است که در قالب طرح سفر مجازی ماه رمضان در حال اجراست.

از سفر مجازی به مشهدالرضا تا برگزاری مراسم مذهبی مجازی

به گزارش قدس آنلاین، کرونا ویروس و تدابیری که دولت ها برای قطع زنجیره شیوع این ویروس موزی در پیش گرفته اند، زندگی خانواده ها را پیچیده کرده و سبک زندگی جدیدی پیش رویشان قرار داده است. در روزهایی که قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی بهترین نسخه ای است که برای مقابله با اپیدمی ویروس کرونا پیچیده شده، بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و تعاملات خانواده ها دچار چالش شده اند.

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور و با رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی طبق دستورالعمل اعلامی، تقریبا تا حدودی زندگی به روال عادی خود بازگشته است.

آغاز ماه مهمانی خدا و شرایط معنوی حاکم بر جامعه نیز بر علاقه مندی مردم برای حضور در اماکن مذهبی، مساجد، بقاع متبرکه و مراسم های مذهبی می افزاید این درحالی است که به دلیل تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان امکان حضور در اماکن مقدس، بقاع متبرکه و مساجد و شرکت در مراسم های مذهبی وجود ندارد. به دلیل محدودیت ها و فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره ویروس کرونا، مراسمات مذهبی ماه مبارک رمضان در فضای مجازی در حال برگزاری است.

هیات مذهبی در اقدامی ابتکاری، برنامه ها، سخنرانی های مذهبی و قرائت ادعیه و قرآن را به صورت مجازی و در محافل مجازی برگزار می کنند تا هموطنان بتوانند در عین حفظ سلامتی از معنویات ماه مهمانی خدا بیشتر و بهتر بهره مند شوند. از طرفی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تفاهمی که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشته است، بستری فراهم شده تا هموطنان در ماه مبارک رمضان به صورت مجازی از اماکن مقدس بازدید داشته باشند.

در قالب این طرح که با بازدید مجازی از آثار ثبت جهانی شده ایران، اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی، موزه های ایران و جهان آغاز شده است، امکان گردشگری و سفر مجازی رایگان برای هموطنان در ماه مبارک رمضان فراهم شده است. این طرح که از سوم ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک ادامه دارد، همه روزه عصرها از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ اجرا می شود.

این روزها که شرایط کرونایی، برنامه ها و مراسمات مذهبی ویژه ماه مبارک رمضان را تحت تاثیر قرار داده و مردم امکان حضور در مساجد، ابنیه تاریخی و مراکز دینی، حرم مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را ندارند، برنامه ها و مراسم ماه مبارک رمضان نیز شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است، فضای مجازی توانسته است تا حدودی در اجرای برنامه های مذهبی و سخنرانی ها و بهره مندی مردم روزه دار از آنها موفق باشد.

برنامه های ماه مبارک رمضان هر سال در شرایطی برگزار می شد که مردم با حضور در مساجد، ‌ابنیه تاریخی و مراکز دینی، ‌حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به برگزاری دعا و مراسم های ویژه ماه مبارک رمضان می پرداختند. اما امسال به دلیل شرایط کرونایی و رعایت استانداردهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، برنامه ها و مراسم ماه مبارک رمضان نیز با تغییراتی و به شکل و شمایل جدیدی در حال برگزاری است. در اقدامی خلاقانه، حسینیه های مجازی ایجاد شده  و روضه های خانوادگی برگزار می شود. هیات های مجازی شکل گرفته و مناجات خوانی مجازی برگزار می شود.

 پخش زنده مراسم ویژه شب های قدر حرم مطهر امام رضا (ع) از طریق فضای مجازی و بازدید و زیارت مجازی از حرم مطهر ایشان یکی دیگر از برنامه هایی است که در قالب طرح سفر مجازی ماه رمضان در حال اجرا است.

منبع: شبستان

انتهای پیام /

منبع:

انتهای پیام /

برچسب‌ها