مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته در مسیر احیاء این قنات توضیحاتی داد.

کوچه باغ‌های مسیر قنات قصبه گناباد احیاء می‌شوند؛ رونمایی از تمبر یادبود قنات

به گزارش قدس آنلاین، رسول صنوبری اظهار داشت: خانواده استاد غلامرضا نبی پور پدر قنات‌های گناباد منزل مسکونی این حامی قنات را جهت راه‌اندازی  موزه و خانه مقنی به وزارت میراث فرهنگی اهدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: از اعتبار یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی در اختیار گذاشته شده در حال حاضر کوچه باغ‌های قنات و ورودی شماره دو  در حال تکمیل و استحکام‌بخشی است.

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه عنوان کرد: با توجه به بروز ویروس کرونا و بسته بودن درب قنات سایت اینترنتی این مجموعه فعال بوده و گردشگران می‌توانند به صورت مجازی از قنات دیدین کنند.

صنوبری تصریح کرد: ما در مجموعه قنات از گردشگران درآمد زیادی نداریم اما مجموعه‌های وابسته مانند غرفه‌دارانی که فعالیت می‌کنند در این ایام حدود ۳۰۰ میلیون تومان فروش دیگر نداشته‌اند.

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه گناباد تصریح کرد: توجه ما به قنات تنها نبوده و آثاری که به آن مرتبط بوده را نیز در حال احیا هستیم که به عنوان مثال می‌تواند به آسیاب‌های آبی، آب انبارها و کوچه باغ‌های مسیر قنات اشاره کرد.

وی افزود: راه‌اندازی مجمع خیرین قنات‌ساز از دیگر برنامه‌های ما است و در نخستین قدم یک خیر مبلغ ۲۰ میلیون تومان به این حوزه تخصیص داده است.

تمبر یاد بود قنات قصبه گناباد چاپ و منتشر شد

مدیرپایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد اظهار کرد: در راستای گسترش فرهنگ تمبر، شرکت ملی پست با همکاری شورای تمبر، تمبر یادبود قنات قصبه گناباد را چاپ و منتشر کرد.  

صنوبری افزود: این تمبر در یک برگچه یادگاری با تصاویر یک حلقه چاه و محاسبات علمی و فنی مربوط به مهندسی قنات و کانال‌های زیر زمینی انتقال آب در مسیرهای طولانی طراحی شده است.  

وی ادامه داد: ابعاد پرفراژ این تمبر ۸۸× ۳۲ بوده که باتیراژ ۵۷ هزار قطعه و با اررزش هرقطعه ۲۸ هزار ریال توسط آتلیه شورای تمبر با تکنیک گرافیک کامپیوتری طراحی و توزیع شده است.  

صنوبری یادآورشد: کاریز قصبه شهر گناباد یکی از شاهکارهای آبی جهان است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران و در تیرماه سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ثبت شده در یونسکو قرار گرفت.  

مدیر پایگاه جهانی قنات قصبه عنوان داشت: این قنات از دو رشته اصلی و شش شاخه فرعی تشکیل شده‌ است. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آب دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه ‌است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها