در حالی که ناآرامی‌ها و اغتشاشات لبنان طی روزهای اخیر در بیروت و به ویژه طرابلس در شمال این کشور بالا گرفته و به برخورد شدید میان معترضان و نیروهای امنیتی و ارتش منجر شده است و طرح اصلاحی دولت حسان دیاب نخست وزیر هم نتوانسته از شدت این ناآرامی‌ها کم کند، حالا رد پای مداخله و تحریک‌های خارجی در این وضعیت بیشتر خود را نمایان می‌کند.

اغتشاشات در لبنان؛ سرنخ‌هایی که به سفارتخانه‌های آمریکا و عربستان می‌رسد

قدس آنلاین: از شب گذشته اعتراضات خیابانی در شمال لبنان به اغتشاش و تخریب اموال عمومی و بانکها از سوی معترضان و درگیری و تعقیب و گریزهای خیابانی ارتش و نیروهای امنیتی با عوامل تخریب تبدیل شده است.

در جنوب هم معترضان همچنین به شعبه بانک مرکزی در شهر صیدا حمله کردند و درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داد که در این درگیری‌ها چند تن زخمی شدند.

تجمعات و ناآرامی‌ها که حالا به زد و خورد با نیروهای امنیتی و تخریب اموال و بانکها کشیده شده در اعتراض به سیاستهای بانک مرکزی و در نتیجه آن کاهش شدید ارزش پول ملی و بحران اقتصادی در لبنان شکل گرفته است اما ریشه اصلی و بنیادین ان در همان اختلافهای و رقابتهای سیاسی و کارشکنی‌هایی است که تشکیل دولت در لبنان را دو سال به تاخیر انداخت و حالا با اضافه شدن دست های خارجی از جمله فشارهای آمریکا و عربستان بر دولت حسان دیاب برای امتیازگیری و کم رنگ کردن نقش حزب‌الله و مقاومت در ساختار سیاسی این کشور رو به بحران می‌رود.

رد پای آمریکا در ناآرامی‌های لبنان

دولت آمریکا پیشتر مقام‌های لبنان را تهدید کرده بود که یا باید مقاومت و گروه‌های مرتبط با آن را کنار بگذارند و یا این که ناآرامی‌ها و اعتراضات در لبنان را تحمل کنند.

امروز نیز رسانه‌های لبنانی از نامه سفیر آمریکا در بیروت به نخست وزیر و مطالبات واشنگتن از حسان دیاب برای انجام اصلاحاتی که آمریکایی ها توصیه کرده‌اند خبر داده‌اند. نامه‌ای که رسانه‌های لبنانی انرا مداخله در امور داخلی کشورشان عنوان کرده‌اند.

روزنامه لبنانی «اللواء» امروز چهارشنبه نوشت، «منابعی در کابینه از نامه مهم "دورتی شیا" سفیر آمریکا به حسان دیاب نخست‌وزیر خبر دادند که او در این نامه از اتفاقات خشونت‌بار اخیر شهر طرابلس و روی آوردن دولت به دخالت دادن ارتش برای مقابله با معترضان به شرایط نابسامان اقتصادی، ابراز ناخرسندی کرده است».

به نوشته اللواء، «سفیر آمریکا به نخست‌وزیر لبنان گفته بهتر است که دولت هر چه زودتر گام‌هایش برای نجات [کشور] و اجرای سریع بسته اصلاحات در نهادها و ادارات را که دارایی خزانه را هدر می‌دهند، بردارد و برای کاهش فشار بحران معیشتی از دوش مردم گام‌های ضروری بردارد».

سفیر آمریکا در این نامه همچنین به نخست‌وزیر لبنان اعتراض کرده که چرا ارتش در بحبوحه اعتراضات به میدان آمده است. او بدون اشاره به حمله افراد به مراکز دولتی و عمومی مثل بانک‌ها و آتش‌زدن آنها گفته «مأموریت ارتش تقابل با مردم برای سرپوش گذاشتن بر کوتاهی دولت در انجام مأموریت‌هایش نیست.

همکاری سفیران آمریکا و عربستان 

به نوشته وبگاه خبری «لبنان۲۴» شیا، همچنین دیروز به دیدار دیاب رفته و جدیدترین تحولات را با او بررسی کرده است.

رسانه‌های لبنانی در حالی از این نامه سفیر آمریکا خبر داده‌اند که او در بحبوحه اعتراضات در لبنان، دیروز به دیدار «ولید بخاری» سفیر سعودی در بیروت رفته است که گمانه‌ها در مورد هماهنگی آمریکا و عربستان و نقش این دو در دامن زدن به ناآرامیها در لبنان را تشدید کرده است.

همزمان با تنش در لبنان؛ سفرای عربستان و آمریکا در بیروت با یکدیگر دیدار کردند

دولت آمریکا و عربستان سعودی فشار سنگینی را بر دولت عون وارد می‌آورند تا سهم حزب الله در کابینه و به تبع آن از قدرت و نفوذ این گروه در تحولات لبنان بکاهد.

در همین حال منابع لبنانی خبر داده‌اند که سعد حریری نخست وزیر مستعفی و پیشین لبنان هم که آبان‌ماه گذشته با کناره‌گیری از قدرت زمینه اوج گیری و تداوم اعتراضات داخلی را به منظور فشار بر جناح رقیب خود فراهم کرده بود به از پاریس به بیروت بازگشته است.

حریری رهبر جریان 14 مارس است. ائتلافی از نیروهای و احزاب لیبرال، سوسیال دموکرات و چپ همچون جریان مستقبل، فالانژها، جنبش آزادی مسیحیان مارونی و قوال البنانیه و چند حزب دیگر که چهره‌هایی همچون سمیر جعجع و ولید جنبلات در میان متحدان رهبران لبنانی در این ائتلاف متحد حریری هستند.

این جریان اکنون یکی از تندروترین جریانها در حمله به دولت حسن دیاب نخست وزیر است که بانک مرکزی و رئیس آنرا عامل اصلی بحران اقتصادی و سقوط ارزش پول لبنان و وضعیت جاری معرفی کرده و به او تاخته است.

اول اسفند ماه بود که با معرفی حسن دیاب به نخست وزیری و ارائه نقشه راه مالی او برای حل مشکلات اقتصادی لبنان، روزنامه الاخبار از ضرب الاجل 100 روزه ریاض به سعد حریری برای متزلزل کردن دولت دیاب خبر داد.

در این اوضاع طرحی هم که دولت دیاب امروز برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور ارائه داده بیش از پیش جریان 14 مارس را در موضع هجمه به دولت قرار داده است.

طرح دولت لبنان برای مبارزه با فساد اقتصادی

امروز خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد وزیر اطلاع رسانی این کشور اعلام کرد کابینه حسان دیاب نخست وزیر برای روشن شدن حقایق بحران اقتصادی و مشخص شدن عوامل بروز آن تصمیم گرفت حساب‌ های بانکی و صاحبان آنها از ابتدای سال ۲۰۱۹ با ویژگی‌هایی نظیر مبالغ جابجا شده و انتقال یافته به خارج از کشور،‌ افراد ذینفع و دارای مشاغل مهم دولتی و خصوصی مرتبط با این حساب ها بررسی و اعلام شود.

اعلام تصمیمات دولت لبنان برای مبارزه با فساد اقتصادی

همچنین در این بررسی‌ها قرار است کسانی که با استفاده از فرار مالیاتی پول‌ها و درآمدهای نامشروعی را به دست آورده اند مشخص و مبالغ مورد نظر به حساب درآمدهای عمومی دولت بازگردانده شود.

سخنان تند «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان علیه رییس کل بانک مرکزی این کشور مبنی بر لزوم پاسخگویی در مورد بحران ارزی رخ داده، موجب حمله سران سیاسی اردوگاه موسوم به ۱۴ مارس علیه وی شده است.

نخست‌وزیر لبنان جمعه گذشته در کنفرانسی خبری، ‌ریاض سلامه رییس کل بانک مرکزی لبنان را متهم کرد که در خصوص نوسانات ارزی که منجر به کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور و بالا رفتن قیمت دلار و کمیاب شدن آن شد، مقصر بوده و رفتارش مشکوک است که باید ضمن پاسخگویی در این زمینه از مسوولیت خود کنار رود.

نقش مهره نفوذی آمریکا در اقتصاد لبنان

ریاض سلامه چهره سیاسی مشهور لبنانی و یکی از گزینه‌های مطرح برای ریاست جمهوری این کشور در سالهای پیش است که سالها در مقام ریاست بانک مرکزی لبنان کارنامه موفقی داشته اما نزدیکی و وابستگی او به آمریکایی ها نیز در لبنان برای همه آشکار است.

او همان کسی است که در سال 95 در چارچوب اجرای قانون آمریکایی مبنی بر مقابله با شبکه تأمین مالی حزب‌الله، 100 حساب بانکی مرتبط با حزب الله را مسدود کرد.

دیدنی‌های امروز

اقدامات مداخله جویانه آمریکا در تحمیل ریاض سلامة و تمدید پست وی در سمت ریاست بانک مرکزی که چند ماه پیش صورت گرفت نشان داد که برنامه کاری مداخله آمریکا در امور داخلی لبنان وارد فاز اقتصادی شده است.

حالا با اخطار دولت به رئیس کل بانک مرکزی و تهدید به بررسی حسابها و دارایی های او ، اوج گیری اغتشاش ها و ناآرامی ها همزمان با تبلیغات گسترده این چهره نزدیک به آمریکایی ها و فشارهایی که سفیر واشنگتن بر دولت دیاب از یک سو و سفارت عربستان در پشت پرده تحرکات سیاسی احزاب لیبنانی وارد می‌آورد چشم انداز مبهمی در برابر دولت جدید لبنان برای تثبیت خود و اوضاع اقتصادی وجود دارد.

برچسب‌ها