خبرها حاکی‌ست دولت آمریکا گام‌های اجرایی برای پروژه چند مرحله‌ای خود به منظور جلوگیری از اجرای بند ۵ ضمیمه "ب" قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان را از همین حالا آغاز کرده تا فرصت کافی را برای اعمال فشار و یا پیش‌بردن طرح جایگزین خود که بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیزم ماشه است، داشته باشد.

پاسخ تهران به تمدید تحریم تسلیحاتی چه خواهد بود؟

قدس آنلاین: امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیاتی از پیش‌نویس قطعنامه‌ای را منتشر کرد که مدعی شده دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تنظیم کرده و در اختیار برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داده است.

به گفته این خبرگزاری این پیش‌نویس خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران برای مدت نامعلوم است و مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و دیپلمات‌های سازمان ملل متحد بدون افشای نام به آسوشیتدپرس گفته‌اند واشنگتن قصد دارد از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد قطعنامه فعلی صادرشده برای تأیید برجام (قطعنامه ۲۲۳۱) جلوگیری کند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدف دولت این کشور این است که این قطعنامه را در همین ماه و به محض ریاست "استونی" بر شورای امنیت که از متحدان نزدیک واشنگتن و از اعضای ناتو است،به رای بگذارند.

مقام‌های دولت آمریکا ادعا کرده‌اند از آنجا که ایران دیگر به مفاد این توافق پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند.

این اولین مرحله از طرح مایک پمپئو برای اعمال فشار بر شورای امنیت به منظور بازبینی و اعمال تغییر در قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا است و جلوگیری از لغو تحریم تیلیحات متعارف بر علیه جمهوری اسلامی ایران تا کمتر از ۶ ماه دیگر است.

وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده در صورتی که تلاشهایش برای تمدید نامحدود تحریم های تسلیحاتی ایران به نتیجه نرسد طرحی از استدلال‌های حقوقی را به شورای امنیت خواهد برد که بر مبنای آن ادعا شده آمریکا کماکان یکی از مشارکت کنندگان برجام است و از این طریق مکانیزم ماشه برجام را برای بر هم زدن این توافق بکار گیرد.

موضوعی که نگرانیهای جدی را در سطح بین‌المللی در مورد تبعات این موضوع و مناقشه پرهزینه‌ای که واشنگتن به راه خواهد انداخت بوجود آورده است.

پاسخ دندان شکنی در انتظار طرح پمپئو است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه طرح آمریکا ایرادات زیادی از لحاظ حقوق بین‌المللی دارد و هر حقوقدانی می‌فهمد این طرح مغایر موازین بین‌المللی است. دوم اینکه وقتی آمریکا از برجام خارج شده هرگونه استناد به برجام هم باطل است. آنها حق ندارد به استناد برجام، در مورد فعالیت‌های ایران اظهار نظر کنند نه درباره موعدها و گام‌های قطعنامه ۲۲۳۱ از جمله برداشته شدن تحریم های نظامی ایران.

نقوی حسینی افزود: سوم اینکه بین کشورهای ۱+۴ بجز آلمان بقیه عضو دائم  شورای امنیت هستند و حق وتو دارند. روسیه به صراحت در مورد ادعای آمریکااعلام موضع کرده و مخالفتش را نشان داده و اجازه نخواهد داد این طرح واشنگتن عملی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما که ۴۰ سال است با شدیدترین تحریم‌ها روبه‌رو بوده‌ایم و در همین شرایط به بالاترین توان دفاعی و پیشرفت‌های دفاعی رسیده‌ایم. نگرانی ما از تحریم های ظالمانه نیست اما انتظار داریم دستگاه دیپلماسی هم فعال باشد و از موفقیت این طرح جلوگیری کند.

وی افزود: تمام اقدامات ایران در کاهش تعهداتش که آمریکایی‌ها مدعی هستند نقض برجام و عدم پایبندی به توافق بوده بر مبنا و منطبق بر مواد ۲۶ و ۳۶ برجام است و اگر شورای امنیت به خواسته آمریکا برای تمدید

تحریم‌های ایران تن دهد قطعاً جمهوری اسلامی ایران پاسخ دندان شکنی خواهد داد.

آمریکا به دنبال چکاندن ماشه برجام از بیرون توافق

اکنون به نظر می‌رسد یکی از مؤثرترین ابزارها در برابر این استراتژی و فشار امریکا بر شورای امنیت روشن شدن نوع واکنش و پاسخ ایران خواهد بود. موضوعی که احتمالاً برای اعضای ۱+۴ روشن است.

به گفته دکتر ولی اسماعیلی استناد آمریکایی‌ها به گام‌های ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای خود پس از خروج آمریکا از برجام است که آن را پایبند نبودن کشورمان به توافق هسته‌ای عنوان می‌کنند، بی‌آنکه خروج خودشان را از اصل این توافق مطرح کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا اساساً دیگر یک عضو برجام نیست که مدعی و مطالبه گر شود و درباره پایبندی ایران به توافق نظر دهد، گفت: در این باره که ایران به توافق پایبند بوده یا نه فقط اعضای برجام می‌توانند دعوی ارائه داده و نظر بدهند، آنهم در چارچوب مکانیزم حل اختلاف باید مورد داوری قرار گیرد.

منتخب مجلس یازدهم اضافه کرد: اقدامات ایران در چارچوب برجام ودر ارتباط با توافقها و تعهدات متقابل با کشورهای اروپایی صورت گرفته و تاکنون هیچ یک از اعضای گروه ۱+۴ در برجام مدعی پایبند نبودن ایران به توافق و نقض آن از سوی ایران نشده‌اند.

اسماعیلی قطعنامه ۲۲۳۱ متضمن برجام و نظام داوری درونی این توافق است گفت: قطعنامه‌ای که آمریکا ارائه داده در واقع فشردن ماشه برجام از بیرون توافق است.

وی با تأکید بر اینکه ما از همان ابتدا به گنجاندن این مکانیزم در برجام معترض بودیم و می‌دانستیم این موضوع دستاویز کارشکنی قرار خواهد گرفت و به معنای دادن اختیار برهم زدن توافق در دست دشمن است، اظهار داشت: هدف آمریکا جلوگیری از محقق شدن یکی از دستاوردهای مهم و معدود برجام برای ایران یعنی لغو تحریم‌های تسلیحاتی است که معتقدند موجب افزایش هژمونی و برتری قدرت منطقه‌ای ایران خواهد شد.

منتخب مجلس یازدهم با پیش‌بینی اینکه قطعنامه یا طرح پیشنهادی امریکا با مخالفت روسیه و چین در شورای امنیت مواجه شده، به یک چالش و مناقشه سیاسی سنگین و جنجالی در روزهای و هفته‌های آینده بدل شود، در مورد واکنش اعضای اروپایی برجام خاطرنشان کرد: تروئیکای اروپایی عملاً نشان داده‌اند که توان مقاومت جدی در برابر فشارهای آمریکا را ندارند و اساساً در جبهه واشنگتن تعریف می‌شوند از این رو غیر منتظره نیست که طرح آمریکا از حمایت این کشورها برخوردار باشد.

دو اقدام محتمل ایران در مقابل طرح آمریکا

ولی اسماعیلی اما در مورد واکنش ایران و این سؤال که آیا در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان، تهران در برجام باقی خواهد ماند، گفت: ماندن در برجام گرچه تا الان هم نتیجه ویژه‌ای نداشته و به فرموده مقام معظم رهبری تنها یک تجربه بود، اما اگر این اتفاق رخ دهد و بند مربوط به لغو تحریم تسلیحاتی متعارف ایران اجرایی نشود ماندن در برجام دیگر معنایی ندارد و دولت روحانی باید خروج از آن را اعلام کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر اینکه ماندن در توافق در این شرایط جز اینکه برای ما محدودیت ایجاد کند و به لحاظ حقوقی دست و پای ما را ببندد خروجی ندارد، تصریح کرد: تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یعنی اجرای مجدد قطعنامه ۱۷۳۷ که نقض صریح برجام است و نظام پیش از این در مورد این اتفاق هشدار داده که پاسخ سخت خواهد داد.

وی گفت: در این صورت و با خروج ایران از برجام بالطبع اجرای پروتکل الحاقی هم متوقف خواهد شد و شرایط به گذشته باز خواهد گشت که به معنای از دست رفتن سالها تلاش بین‌المللی برای صلح و امنیت و ثبات خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها