۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 702785

با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه خواهر کیم جونگ اون جای برادرش را به عنوان رهبری کره شمالی می‌گیرد،‌ عموی خانواده نیز به عنوان گزینه احتمالی جانشینی در نظر گرفته شده است.

عموی کیم جونگ اون، از شانس‌های جانشینی او

به گزارش قدس آنلاین، به نوشته روزنامه نیویورک‌پست، کیم پیونگ ایل، عموی ۶۵ ساله کیم جونگ اون و آخرین بازمانده شناخته شده کیم ایل سونگ، موسس کره شمالی است.

کیم پیونگ ایل در دهه ۱۹۷۰ از سوی برادر ناتنی خود یعنی کیم جونگ ایل کنار گذاشته شد و پس از بازگشت به کشور در بازداشت خانگی است؛ پدر کیم جونگ اون از ۱۹۹۴ قدرت را در کره شمالی به دست گرفت و تا ۲۰۱۱ در راس بود.

عموی رهبری کره شمالی دیپلماتی است که ۴۰ سال از عمر خود را در مجارستان، بلغارستان، فنلاند، لهستان و جمهوری چک گذرانده و سال گذشته میلادی به کشور بازگشت.

برخی از ناظران کره شمالی فکر می‌کنند که شاید او جای کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون را در به دست گرفتن قدرت بگیرد و علت آن هم جامعه مردسالار در کره شمالی است که اجازه به قدرت رسیدن یک زن را به عنوان زمامدار نمی‌دهد.

تائه یونگ هو، معاون سابق سفیر کره شمالی در انگلیس که در ۲۰۱۶ به کره جنوبی گریخت به بلومبرگ گفته، رهبران در پیونگ یانگ شاید مخالف سپردن قدرت به خواهر جوانتر کیم جونگ اون باشند.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که کره شمالی با رهبری خواهر کیم جونگ اون بعید است یک کشور پایدار بماند. برای جلوگیری از این مساله، برخی اعضای ارشد دولت کره شمالی تلاش می‌کنند تا کیم پیونگ ایل را که اکنون در حصر خانگی است به مرکز قدرت برگردانند.

اما دیگران باور ندارند که او شانسی داشته باشد.

کیم بیونگ کی، از اعضای کمیته اطلاعات پارلمان کره جنوبی در رسانه‌های اجتماعی گفته بود که نشانه‌ای از روی کار آمدن کیم پیونگ ایل و جانشینی او وجود ندارد و این خنده‌دار است.

وقتی کیم جونگ اون در ۲۰۱۱ قدرت را به دست گرفت، به اعدام جانگ سونگ تائک، شوهر عمه خود دست زد و حتی گمان می‌رود که دستور قتل کیم جونگ نام، برادر ناتنی خود را در مالزی داده است.

بلومبرگ گزارش می‌دهد، حقیقت این است که عدم آسیب رساندن به کیم پیونگ ایل شاید نشان دهد که کیم جونگ اون هرگز او را به چشم یک دشمن معتبر ندیده است.

با این حال راشل مینیونگ لی، تحلیلگر سابق مسائل کره شمالی در دولت آمریکا می‌گوید:‌ حالا عموی حبس شده کیم جونگ اون از دیدگاه آنهایی که خواهر رهبر کره شمالی را از نظر سن و جنسیت مناسب رهبری نمی‌دانند، یک مدعی است. بسیار بعید است که او ارتباطات یا پایگاه حمایتی که برای تبدیل شدن به رهبر بعدی کره شمالی به آن نیاز دارد، داشته باشد. کیم یو جونگ جوان موقعیت ویژه‌ای در رژیم دارد و فکر می‌کنم که در این مورد، ارتباطاتش با خانواده کیم بر جنسیتش بچربد.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها