۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 702867

گیلان - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از ابلاغ مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی استان خبر داد و گفت: پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه شده و امیدواریم این آثار امسال به ثبت ملی برسند.

۵۸ اثر تاریخی گیلان در انتظار ثبت ملی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان ، شهرود امیرانتخابی ، با بیان اینکه از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت ۱۰ اثر طبیعی گیلان به استاندار ابلاغ شده است اظهار داشت: پرونده ثبت ۵۸ اثر تاریخی گیلان نیز تهیه و برای وزارتخانه ارسال شده است و امیدواریم این آثار نیز امسال در جمع آثار ملی کشور قرار بگیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از وجود هزار و ۱۷۳ اثر ثبت شده از این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و در همین زمینه عنوان کرد: گیلان از حیث پیشینه و قدمت آثار تاریخی و تنوع آن‌ها جایگاه بسیار خوبی دارد به طوری‌که این استان هم‌اینک در رتبه چهارم کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی قرار دارد.

امیرانتخابی جزئیات مجموعه آثاری که پرونده آن‌ها تهیه و برای وزارتخانه جهت ثبت ملی ارسال شده بود را تشریح کرد و ابراز داشت: از این تعداد پرونده ۲۰ اثر مربوط به بقاع متبرکه، ۵ اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و ۳۳ پرونده نیز مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی استان گیلان است.

وی آثار ثبت ملی شده استان گیلان در سال ۹۸ را شامل ۲۷ اثر غیرمنقول، ۱۶ اثرطبیعی، ۱۲ اثرناملموس(معنوی) و ۵ اثرمنقول(اشیاء) اعلام کرد و افزود: صیانت، نگهداری و مرمت آثار در راستای استفاده مردم و آیندگان از جمله رسالت‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محسوب می‌شود.

امیرانتخابی یکی از مؤلفه‌های مهم جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی به استان گیلان را ثبت آثار تاریخی آن در فهرست آثار جهانی اعلام کرد و بیان داشت: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند و انتظار دارد سایر دستگاه‌های ذیربط نیز در این امر مساعدت کنند.

برچسب‌ها