بورس اوراق بهادار تهران این هفته همچنان شاهد ثبت رکورد های جدیدی بود. هفته ای که در آن شاخص کل توانست با ثبت رشد بیش از ۱۸درصدی که در تاریخ معاملات این بازار بی نظیر بود، به سطح ۹۰۰هزار واحد نزدیک شود.

پایان هفته تاریخی بورس تهران/ شاخص سهام ۱۸ درصد صعود کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس اوراق بهادار تهران هفته جاری همچنان شاهد ثبت رکورد های جدیدی بود. هفته ای که در آن شاخص کل توانست با ثبت رشد بیش از ۱۸درصدی که در تاریخ معاملات این بازار بی نظیر بود،  به سطح ۹۰۰هزار واحد نزدیک شود. در عین حال در سومین عرضه اولیه سال ۹۹ بازار سهام، رکورد مشارکت‌کنندگان ارتقا پیدا کرد. خالص خرید هفتگی معامله‌گران خرد نیز با ثبت رقم حدود ۵۸۰۰ میلیارد تومان به رکوردی جدید دست یافت. تمامی این رکوردهای جدید در دوره‌ای ثبت می‌شود که تمام نگاهها در سطح اقتصادی و ملی به سمت بازار سرمایه چرخیده است. اوج این توجه هفته گذشته در ابلاغیه مقام معظم رهبری در مورد آزاد سازی سهام عدالت رخ داد که در آن معظم له در فرمانی شورای عالی بورس را موظف به تدوین راهکاری اجرایی در خصوص آزادسازی سهام عدالت و اجرای آن توسط تمامی دستگاههای اجرایی کردند. از این رو در حال حاضر بحث سهام عدالت و همچنین عرضه سهام دولتی از طریق ETFها به دو مساله مهم برای بازار سرمایه تبدیل شده است.

هفته جاری معامله گران شاهد بهبود فضای کلی اقتصاد جهانی نیز بودند. انتشار خبرهایی در مورد تایید روشهای درمانی کرونا موجب خوش بینی در مورد پایان قریب الوقوع بحران کرونا شده است که می تواند اقتصاد جهانی را مجددا به مسیر سابق بازگرداند. در صحنه بازار جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت تا ظهر روز جمعه (ساعت ۱۵) به کانال ۲۶ دلار بازگشت. بهای سه فلز مس و روی و سرب نیز به ترتیب ۵هزار و ۱۰۰دلار، یک هزار و ۹۱۵دلار و یک هزار و ۶۱۴دلار گزارش شده است.

در فرابورس چه گذشت؟

پرونده معاملات هفتگی فرابورس ایران نیز با رشد بیش از ۱۳ درصدی نماگر اصلی این بازار بسته شد و آیفکس با صعود به ابرکانال ۱۰هزار واحدی رکوردی جدید از خود به جای گذاشت. با احتساب این رشد، بازدهی شاخص کل فرابورس از ابتدای سال جاری تاکنون از ۵۶ درصد فراتر رفت. حجم و ارزش معاملات نیز در هفته معاملاتی منتهی به ۱۰ اردیبهشت‌ماه روند افزایشی در پیش گرفت و به ترتیب با رشد ۱۰ و ۳۰ درصدی در مقیاس هفتگی همراه شد. در حال حاضر به نظر می‌رسد در سایه رکود سایر بازارهای موازی، احساس جاماندگی بعد از رشدهای بی‌سابقه قیمت سهام سبب شده تا نقدینگی قابل توجهی جذب معاملات این بازار شود. شرایطی که سبب شده تا نماگرهای بورس و فرابورس رکوردهای جدید در کارنامه این دو بازار ثبت کنند. در این میان خالص تغییر مالکیت فرابورس ایران نیز در مجموع هفته مورد بررسی بالغ بر یک هزار و ۷۸۵ میلیارد تومان در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بود. در هفته منتهی به ۱۰ اردیبهشت ماه بیش از ۹۰ درصد سهام بورسی با رشد قیمت همراه شدند که در صدر آن‌ها گروه صنعتی تبرک، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و سرمایه‌گذاری صبا تامین قرار گرفتند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها