بوشهر- تصاویر غم‌انگیز منتشرشده از کشتن کوسه‌های نادر سرچکشی در فضای مجازی در طی روزهای گذشته بازتاب گسترده‌ای در استان بوشهر داشته است.

صیادان خلیج‌فارس صید قاچاقچیان می‌شوند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: نسل کوسه‌ها در خلیج‌فارس روبه انقراض است از همین رو طی چند روز گذشته با انتشار تصاویری مبنی بر صید تعدادی از کوسه‌های سرچکشی حال بسیاری از دوستداران محیط‌زیست از مسئولان می‌خواهند تا هر چه زودتر ضمن شناسایی عاملان این اقدام نبست به جلوگیری از صید این آبزی کمیاب اقدام کنند.

تا قبل از دهه ۷۰ کوسه‌ماهیان با تور مخصوص صید کوسه صید می‌شدند اما با توجه به اینکه نسل آن‌ها روبه انقراض رفت سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) صید این‌گونه آبزی را ممنوع اعلام و جریمه سنگینی برای این کار در نظر گرفت.

کشتن کوسه‌ماهیان تبعات زیاد و خریدوفروش آن ممنوع است هرچند ازنظر شرعی مصرف این آبزی را غیرمجاز می‌دانند اما به دلیل ارزش غذایی و کاربرد آن در امور پزشکی کوسه‌ها بسیار باارزش هستند.

ازآنجاکه باله کوسه‌ها به قیمت ۴۰۰ هزار تومان خریدوفروش می‌شود و از ارزش صادراتی بسیاری خوبی برخوردار است لذا از همین رو بسیاری از صیادان و قاچاقچیان ترغیب به شکار آن می‌شوند.

تصاویر قدیمی است

باوجوداینکه تصاویر صید کوسه‌ماهیان طی چند روز گذشته موجب برانگیختن احساسات بسیاری از مردم شده است اما مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در این رابطه می‌گوید: تصاویری که از صید کوسه‌های سرچکشی در فضای مجازی منتشرشده قدیمی و مربوط به سال ۲۰۱۸ میلادی است.

حبیب مسیحی تازیانی می‌افزاید: بااین‌حال اداره کل حفاظت محیط‌زیست با هماهنگی پلیس فتا در حال پیگیری موضوع است.
وی بابیان اینکه  بررسی‌ها برای تعیین مکان دقیق تصاویر و شناسایی عوامل صید و کشتن کوسه‌ها ادامه دارد یادآور می‌شود: زیستگاه این نوع کوسه در مناطق ساحلی مرکز و شرق هرمزگان است.
مسیحی تازیانی خاطرنشان می‌کند: ممنوعیت صید این آبزی از طریق تعاونی‌های صیادی و نمایندگان محیط‌زیست در شهرستان‌ها به تمام صیادان اعلام‌شده  و ظرف یک سال گذشته هیچ گزارشی از صید این نوع کوسه در استان نرسیده است.

موضوع بررسی شد

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر نیز در این رابطه بابیان اینکه در بازدید از سواحل استان بوشهر و بررسی تصاویر پخش‌شده در فضای مجازی مشخص شد که تصاویر مربوط به یکی از سواحل استان‌های جنوبی کشور است اظهار کرد: مراتب برای پیگیری لازم به اطلاع اداره کل حفاظت محیط‌زیست و یگان حفاظت محیط‌زیست استان مربوطه ارسال‌شده است.

سید احسان موسوی افزود: به دنبال انتشار تصاویری  با موضوع کشتن کوسه‌های نادر سرچکشی در سواحل استان بوشهر در فضای مجازی در قدم اول پیج اینستاگرامی که در استان بوشهر اقدام به انتشار تصاویر کرده بود شناسایی  و سپس با تحقیقات گسترده‌تر مشخص شد تصاویر انتشاریافته مربوط به سواحل یکی از استان‌های جنوبی کشور است که این موضوع به همکاران یگان حفاظت محیط‌زیست استان آن استان  ارجاع شد.

موسوی افزود: هرگونه شکار و صید گونه‌های حیات‌وحش و آبزیان بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست ممنوع است.

کاهش صید

در آمار و ارقام ارائه‌شده چند سال اخیر میزان صید کوسه‌ها در خلیج‌فارس از دو هزار و ۵۰۰ تن به کمتر از ۵۰۰تن نوسان و کاهش ۷۰درصدی در ذخیره این آبزی را نشان می‌دهد.

امروز با توجه به ارزش‌افزوده کوسه‌ها در صنعت صید رقابت در بین بهره‌برداران بالاگرفته ازجمله باله‌های آن‌ها که به‌صورت خشک و تر در تهیه سوپ مقوی و مغذی استفاده می‌شود.

استفاده آن در علم پزشکی برای تهیه نخ‌های جراحی، استفاده از گوشت کم‌چرب آن به‌واسطه وجود میزان قابل‌توجه پروتئین به‌صورت فیله شده تازه، منجمد و کنسرو، تهیه از پوست کوسه برای ساخت کیف، کفش و سنباده و هم‌چنین بهره‌گیری از کبد و جگر کوسه در صنایع دارویی و صنعتی شکار این آبزی را ترغیب بخشیده است.

ازآنجاکه حفظ وصیانت از بقای این آبزی می‌تواند موجب تعادل زنجیره زیستی اکوسیستم دریایی شود و برداشت بی‌رویه آن‌که به یک کشتار دسته‌جمعی شبیه است باید نگاه جدی‌تری برای صیانت از این صیاد در خلیج‌فارس داشت.

بدین سبب در این چند سال اخیر بخش دریایی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) همه کشورهای عضو را از هرگونه صید اختصاصی این آبزی منع کرده و صید این آبزی را   جرم اعلام کرده است.

برچسب‌ها