نماینده تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم منتظر کاهش قیمت کارخانه ای خودرو نباشند.

احتمال افزایش قیمت کارخانه ای خودروها زیاد است /واگذاری سهام دولت در خودروسازان از طریق بورس

سعید باستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: قیمت کارخانه ای خودرو از سال ۹۷ثابت بوده و افزایشی نداشته است.

وی  تصریح کرد: عطش بازار ،  دلال بازی و سفته بازی  باعث ایجاد شکاف قیمتی بزرگی بین قیمت کارخانه ای و بازار خودرو  شده است. مثلا برای یک خودرو نظیر پژو پارس این شکاف قیمتی به  حدود ۶۰میلیون تومان رسیده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: از طرفی خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است، به طوری که در آخرین ثبت نام یکی از خودرو سازان برای فروش فوری  ۱۰۳۰۰خودرو که در هفته اخیر انجام شد در دقایق ابتدایی شروع ثبت نام ۲۵۰هزار نفر برای ثبت نام به سایت این کارخانه ورود پیدا کردند که به احتمال زیاد می توان گفت عمده این افراد دارای خودرو هستند و صرفا برای ایجاد سود اقدام به ثبت نام و خرید خودرو می کنند.

باستانی ادامه داد: سه عامل اصلی تاثیر پذیری از اقتصاد کلان، دلال بازی و قیمت واقعی خودرو در کارخانه در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار هستند که در این بین نقش اقتصاد کلان از سایر عوامل بیشتر است زیرا زمانی که ارزش پول در یک کشور کاهش پیدا می کند و مردم به دنبال حفظ ارزش آن هستند به طور طبیعی تقاضا برای خرید کالاهای مختلف از جمله خودرو، مسکن و طلا افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: یکی از عواملی که انتظار می رود قیمت خودرو را طی ماه های آینده متعادل کند بازار بورس است، به طوری که اگر سرازیر شدن سرمایه ها به سمت بازار  بورس و سهامداری همچنان ادامه پیدا کند عطش خرید خودرو در سطح جامعه کاهش پیدا خواهد کرد.

باستانی در مورد اعلام قیمت جدید خودرو ها نیز  اظهار کرد: خودروسازان معتقد هستند که بهای تمام شده  تولید خودرو از قیمت کارخانه ای موجود بسیار بیشتر است اگرچه تاکنون هنوز آنالیز قیمتی جدیدی در این زمینه ارائه نکرده اند و اختلافاتی در این زمینه وجود دارد اما مردم منتظر کاهش قیمت کارخانه ای خودرو نباشند و به احتمال زیاد در قیمت گذاری جدید، افزایش قیمت کارخانه ای خودرو ها رخ خواهد داد تا شکاف قیمتی موجود با بازار  کاهش پیدا کند و عطش بازار از بین برود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد واگذاری سهام دولت در کارخانه های خودرو سازی نیز گفت: سال گذشته هیئت وزیران مصوبه ای در این زمینه داشت که ایراداتی به آن مطرح شد. به طوری که دولت اعلام کرده بود در یک بسته، سهام دولت در خودروسازان، پرسپولیس و استقلال  را واگذار خواهد کرد که یک سری مسائل و موضوعات پیرامون این واگذاری مطرح شد که انتظار می رود با روند فعلی بورس واگذاری آنها تسهیل شود. اگرچه یک سری اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد که مانع از واگذاری کامل سهام دولت در این موارد می شود .

برچسب‌ها