۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 703181

آیا تاکنون جلو آینه ایستاده‌اید تا پلکهای افتاده چشم خود را به طرف بالا بکشید و ببینید که چقدر جوان‌تر به نظر می‌رسید و حتی متوجه شوید بهتر می‌بینید؟

با مشکل افتادگی پلک و پوست اضافی پشت چشم چه باید کرد؟

قدس آنلاین:  بالا رفتن سن باعث می‌شود که پلکهای ظریف و نازک اطراف چشم کشش پیدا کنند و ماهیچه‌هایی هم که آن پلکها را نگه می‌دارند فرم اصلی خود را ازدست می‌دهند وشل می‌شوند. این تغییرات می‌تواند پلک چشم را به دو طریق تحت تأثیر قرار دهد ــ پوست اضافی، شل و بادکرده در قسمت بالای چشم که اصطلاحاً به آن دِرماتوکالاسِس (dermatochalasis) و افتادگی پلک بالا که به آن توسِس (ptosis) گفته می‌شود.

تفاوت بین افتادگی پلک و پوست اضافی پشت چشم

تفاوت بین درماتوکلاسس و توسس چیست؟  تفاوت بین شل شدن پلک بالا و افتادگی پلک بالا نتیجه اثراتی است که بر ساختمان چشم وارد شده است.  شل شدن و یا باد کردن پلک بالا نتیجه کشیده شدن پوست پلک و همچنان کم شدن استحکام ماهیچه‌هاست. معمولاً هر دو چشم به یک اندازه تحت تأثیر سالخوردگی قرار می‌گیرند. کشیده شدن پوست پلک بالا باعث افتادگی پلک می‌شود. علائم و نشانه‌های افتادگی پلک عبارتند از: احساس سنگینی پلک، محدود شدن دید (بالا و به طرفین نگاه کردن). با این که پلکهای بالا دچار افتادگی می‌شوند، اندازه آنها طبیعی باقی می‌ماند. ورم و برآمدگی پلکها نتیجه ایجاد چربی است که با بالا رفتن سن، کیسه‌های چربی در پلکها ایجاد می‌شود. 

توسِس به علّت اشکال در ماهیچه‌ای است که پلک چشم را بالا می‌کشد. توسِس می‌تواند ارثی باشد و در افراد یک فامیل ظاهر شود و ممکن است بعضی از مردم با توسس به دنیا بیایند. در بزرگسالان بیشتر در نتیجه سن بالا ماهیچه چشم کشیده شده و برآمدگی و ورم ایجاد می‌کند. توسِس ممکن است در نتیجه بعضی بیماری‌ها مانند بیماری قند،[ میاستینا گراوِس (myasthenia gravis) یا ضعف شدید عضلانی ]، سکته و یا تومور مغزی ایجاد شود. این بیماری‌ها مؤثّر بر کارکرد ماهیچه و اعصاب هستند. هورنِر سندرم (horner syndrome) یک بیماری است که علّت آن ایجاد اشکال در مسیر اعصاب سمپاتیک است و باعث تنگی یکطرفه مردمک چشم، افتادگی پلک و بعضی اوقات کم شدن عرق می‌گردد. هورنِر سندرم در نتیجه سکته، صدمه به شاهرگ، پیدایش غدّه در بدن یا وارد شدن صدمه به ستون فقرات می‌تواند باعث افتادگی پلکها و کوچک شدن اندازه مردمک چشم شود. در واقع بررسی زیربنای مشکل توسِس کلیدی است برای معالجه صحیح ماهیچه متورّم شده چشم.

جرّاحی پلک می‌تواند هر دو مشکل را حل کند. جراحی می‌تواند میزان دید را بهتر و ظاهر چشم را طبیعی‌تر کند. در بعضی موارد دِرماتوکالاسِس یا چشم بَگی می‌تواند توسِس یعنی افتادگی پلک بالا را بپوشاند. بنابراین دو عمل جرّاحی لازم است که انجام شود ولی نکته قابل توجه آن است که قبل از جرّاحی باید معلوم شود که چه عواملی باعث افتادگی پلکها شده‌اند.

ابتدا آزمایش از چشم بسته به عمل می‌آید. این آزمایش شامل نگاه کردن، حرکات چشم، بازتاب مردمک چشم یا وضع غیرعادی و اندازه گیری بین خط پلک و حاشیه پلک چشم است که مسیر نگاه به طرف بالا یا پایین می‌رود. این آزمایش به پزشک برای تصمیم گیری در مورد وجود هر دو مشکل [افتادگی پلک و جمع شدن چربی] کمک می‌کند. چنانچه چشمان شخص دچار خشکی است، معمولاً جراحی توصیه نمی‌شود چون مشکلات چشم ممکن است بعد از عمل جراحی بدتر شود.

اگر افتادگی پلکها ناگهانی پیش آید، هرچه سریعتر نیاز به رسیدگی دارد، چون ممکن است این ضایعه دلیلی برای سکته یا مشکلی باشد که با سرعت در حال پیشرفت است. در این صورت باید روشن شود که چه مشکلی در جریان است.  هر یک از این مشکلات درمان خاص خود را دارد.

      انواع جراحی برای درمان پلک چشم  

  • بِلِفارو پِلَستی [BLEF-uh-plas-tee) blepharoplasty]  -- این نوع جراحی برای معالجه افتادگی پلک و چربی جمع شده اطراف پلک بکار می‌رود. این جراحی برای برداشتن پوست اضافی و بعضی اوقات چربی ایجاد شده در پلکهای بالا و پایین طرح ریزی شده است. جرّاح  روی نسج پلک بالا یا پایین را شکاف می‌دهد. چربی ایجاد شده قابل برداشتن و جدا شدن از نسج پلک است و بعد از برداشتن چربی  شکاف بسته می‌شود.

  • بلف -ا- رو- تو سس [(blef-uh-roe-TOE-sis) Blepharoptosis] این جرّاحی برای رفع افتادگی پلک بالا یا پایین به کار می‌رود. این جراحی به منظور کوتاه کردن ماهیچه پلک بنام لِوی تُر(levator)برای بالا بردن پلک چشم انجام می‌شود. براساس چگونگی افتادگی پلک، شکاف ممکن است جلو پلک بالا یا زیر آن داده  شود. جرّاح ماهیچه را تغییروضعیّت داده و با بخیٌه ماهیچه را در جای طبیعی خود قرار می‌دهد. بعضی اوقات جرّاح ممکن است با بخیه زدن پلک را با ماهیچه ابرو وصل کند. چنانچه افتادگی پلک در نتیجه مشکلات دیگری نظیر ضعف عضلانی، سکته یا بیماری قند باشد. معالجه بیماری اصلی که باعث افتادگی پلک شده شاید مشکل افتادگی پلک را برطرف کند. جرّاحی بلفارو پِلَستی (Blepharoplasty) اشکال افتادگی پلک بالا را برطرف نمی‌کند و حتی بعضی اوقات افتادگی پلک را با ترمیم پوست اضافی بیشتر نمایان می‌کند. برطرف کردن افتادگی پلک بالا با جرّاحی بلف-ا-رو-توسِس (Blepharoptosis) معمولاً نه فقط پیچیده‌تراست بلکه نیاز به زمان بیشتری هم دارد زیرا جرّاح باید برای رسیدن به ماهیچه‌ای که تغییر وضعیت داده عمیق تر پیشروی کند. اگر پزشک تشخیص دهد که شخص هردو مشکل را دارد، هر دو می‌توانند در یک زمان یا در دو زمان متفاوت جرّاحی شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها