مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن گفت: سه خانه تاریخی در شهرستان داورزن با مشارکت بخش خصوصی مرمت شده است.

مرمت ۳خانه تاریخی در داورزن با مشارکت بخش خصوصی

به گزارش قدس آنلاین، محمد عبدالله زاده ثانی افزود: این بناها شامل "خانه تاریخی خلیلی" و "خانه محمدی" در روستای مزینان و "خانه تاریخی معین الشریعه" در روستای صدخرو شهرستان داورزن است.

او درباره خانه تاریخی خلیلی مزینانی اظهار کرد: این بنای تاریخی منسوب به کلنل محمدتقی خان پسیان است که در روستای مزینان قرار دارد و ۷۰۰مترمربع مساحت دارد که توسط مالک فعلی بنا ابراهیم خلیلی مزینانی مرمت شده است.

او ادامه داد: همچنین خانه محمدی مزینانی یکی از خانه‌های تاریخی بافت روستای مزینان متعلق به دوران قاجار، دارای ساختمان زمستانی و تابستانی با حیاط مرکزی و ۱۵۰۰مترمربع مساحت هم توسط مالک مرمت شده است.

عبدالله زاده یادآور شد: بافت روستای مزینان به شماره ۱۰۱۷۵ به عنوان نخستین بافت روستایی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران در ۱۳۸۲ ثبت شده و از روستاهای هدف گردشگری است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی داورزن درباره خانه تاریخی معین الشریعه نیز گفت: این بنای تاریخی با هزار مترمربع مساحت، ۱۵۰سال قدمت دارد و به شماره ۱۴۳۳۲ در سال۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عبدالله زاده گفت: شهرستان داورزن دارای ۲۵۰ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس، تپه، محوطه و بافت تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد ۷۰ اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: صداوسیما

برچسب‌ها