سنندج- با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کار و کسب در شهرهای بزرگ حالا موجی از روستائیانی که در شهرهای بزرگ به امورات مختلف مشغول بودند به روستاها بازگشته و برای امرارمعاش تیشه به ریشه طبیعت می‌زنند.

کرونا نمک بر زخم جنگل‌های زاگرس پاشید

قدس آنلاین-گروه استان ها: از آنجا که کرونا کرکره‌های تمامی کسبه را در طی دو ماه گذشته پائین کشید همین موضوع موجب شد تا موج مهاجرت به سمت روستاهای کردستان روندی معکوس گرفته و بسیاری افراد به زادگاه خود بازگردند و این موضوع خود سرآغاز بسیاری از مشکلات شده است.

بسیاری از افرادی که در این مدت به دلیل بیکاری در روستاها خانه‌نشین بودند تبر به دست گرفته و برای امرارمعاش درختان زاگرس را به زغال تبدیل کردند.

جنگل‌های زاگرس در غرب ایران نقش بسیار تثبیت‌کننده‌ای در تأمین امنیت زیستی در فلات مرکزی ایران دارد و این جنگل‌ها علاوه بر کارکردهای زیستی به‌عنوان یک سد در برابر هجوم ریز گردها از همسایه غربی عمل می‌کند و تأمین‌کننده بیش از ۴۰ درصد آب کشور است اما برای ساکنان حاشیه‌ای آن محلی برای ارتزاق از طریق چوب محسوب می‌شود.

ترفند قطع درختان

بلوط‌ها حکم زیربنای محکمی برای زیستگاه زاگرس رادارند اما گاهی به بهانه قاچاق چوب و تهیه زغال و گاهی هم برای قطع آن برای شخم زدن زمینه‌ای حاشیه جنگل و تغییر کاربری به‌عنوان زمین کشاورزی نابود می‌شوند.

بسیاری از افراد سودجو برای از بین بردن درختان از ترفندهای خاص استفاده می‌کنند و لذا پوست تنه درخت را از پایین آن می‌کنند تا کم‌کم خشک شود و سپس به بهانه خشک شدن آن را قطع کنند!

افزایش حجم تخریب‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در این رابطه به ما می‌گوید: با شیوع کرونا و هم‌زمانی آن با تعطیلات نوروز، وضعیت به وجود آمده برای کسب‌وکار و شرایط اقتصادی باعث شد تا تخریب‌ جنگل‌ها سرعت گیرد.

سعدی نقش‌بندی بابیان اینکه تعطیلی مرز و کسب‌وکارهای مرتبط با آن در جوامع شهری و روستایی، باعث برگشت جمعیت زیادی از شهر به‌سوی روستاهای محل زادگاه خود شد می‌افزاید: همین موضوع باعث شد تا افزایش جهشی قیمت چوب و تولید زغال از درختان بلوط درنتیجه افزایش تقاضا و قیمت خرید چوب را شاهد باشیم.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت چوب بسیاری از افراد محلی را تشویق به برداشت و قطع درختان می‌کند بیان می کند: متأسفانه در ای مدت شاهد قطع درختان بسیاری به‌صورت مخفیانه بودیم.

وی اذعان میکند: بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهرستان مریوان تراکم محدوده‌های دارای تخریب و تصرف در اراضی جنگلی که دارای پرونده در مراجع قضایی بوده و به‌تازگی شناسایی‌شده، در روستاهای سر دوش، نی، گماره لنگ، برقلعه، گاگل، وله ژیر، دره تفی و حسن‌آوله است.

رد پای برخی مسئولان در تخریب جنگل‌ها

درحالی‌که این روزها صحبت از هجوم افراد بومی به جنگل‌های کردستان است بنا بر گفته شاهرخ محمودی رئیس اداره منابع طبیعی مریوان در بررسی‌های به‌عمل‌آمده و تحقیقات انجام‌شده توسط نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی متأسفانه مشخص‌شده عامل اصلی تخریب و تصرف اراضی ملی یکی از روستاها سه نفر از اعضای شورای اسلامی آن روستا بودند که پس از هماهنگی با مراجع قضایی حکم جلب آن‌ها صادر و دستگیر  شدند.

برچسب‌ها