۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
کد خبر: 703366

امام رضا علیه السلام، همواره در سخنان خود توده مردم و امت اسلامی را بر توجه و اهتمام به قرآن کریم ترغیب و توصیه کرده اند.

توصیه هایی قرآنی از امام رضا علیه السلام

قدس آنلاین: از جمله نشانه های رفعت و علو منزلت قرآن کریم در بین مسلمانان این است که هیچ یک از آنها نباید از آن غافل شوند و یا آنکه نسبت به آن کم توجه باشند؛ پس در مورد ائمه هدا که خود حافظان دین و کتاب خدا هستند چگونه خواهد بود.

بنابراین امام رضا علیه السلام به عنوان یکی از ائمه مسلمین، همواره توده امت اسلامی را بر توجه و اهتمام به قرآن کریم ترغیب می کردند و تاکید داشته اند که امور مذکور در ذیل را به عنوان یک وظیفه اسلامی که اهمال در مورد آن شایسته نیست انجام دهند.

شناخت اهمیت قرآن کریم

امام رضا علیه السلام در توصیف قرآن کریم می فرماید: هو حبل الله المتین وعروته الوثقی وطریقته المثلی المؤدی إلی الجنّة والمنجی من النار لا یخلق من الأزمنه ولا یفث علی الألسنة ، لأنّه لم یجعل لزمان دون زمان بل جعل دلیل البرهان ، وحجّة علی کلّ إنسان ، لا یأتیه الباطل من بین یدیه ولا من خلفه تنزیل من حکیمٍ حمید. قرآن کریم ریسمان محکم خدا ودستگیره استوار او و راه برتر اوست که به بهشت هدایت می کند و از آتش جهنم می رهاند، با گذر زمان کهنه نمی شود و زبان های مختلف آن را تباه نسازد، چراکه آن به یک زمان خاص اختصاص ندارد؛ بلکه به عنوان راهنمایی به سوی برهان و حجتی بر تمام انسان ها در نظر گرفته شده است و از هیچ جهت باطل به آن راه نیابد و از سوی خدایی حکیم و ستوده آمده است.

درخواست هدایت از قرآن کریم

امام رضا علیه السلام همیشه اصحاب و پیروان خود را توصیه می کردند که از کلام خدا هدایت بجویند. ایشان می فرماید: کلام الله لا تتجاوزوه ولا تطلبوا الهدی فی غیره فتضلّوا. از حدود کلام خداوند تجاوز نکنید و از غیر آن هدایت نطلبید که گمراه خواهید شد.

شش نشانه جوانمردی

شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا از ایشان نقل می کند که پیامبر اکرم صل الله علیه و آله فرمود: ستّة من المروّة ثلاثة منها فی الحضر وثلاثه منها فی السفر : فأمّا التی فی الحضر فتلاوة کتاب الله تعالی وعمارة مساجد الله واتّخاذ الإخوان فی الله وأمّا التی فی السفر فبذل الزاد وحسن الخلق والمزاح فی غیر المعاصی. شش چیز نشانه مردانگی و مروت است، سه چیز در حضر و سه چیز در سفر؛ اما آن سه که در حضر است: تلاوت قرآن کریم، آبادسازی مساجد و دوست یابی در راه خدا. اما آن سه که در سفر باشد: بخشیدن از توشه خود، حسن خلق و شوخی در غیر از معاصی.

تلاوت قرآن با صوت زیبا

از امام رضا علیه السلام روایت شده است که پدرانش از رسول خدا نقل کرده اند: حسّنوا القرآن بأصواتکم، فإنّ الصوت الحسن یزید القرآن حسناً. قرآن را زیبا بخوانید؛ صوت زیبا به زیبایی قرآن می افزاید.

تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان

راوی از امام رضا علیه السلام نقل می کند که فرمود: واکثروا فی هذا الشهر المبارک من قراءة القرآن والصلاة علی رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم. در ماه مبارک رمضان قرآن زیاد بخوانید و بر پیامبر و آل او درود بسیار بفرستید.

ختم قران در مکه مکرمه

امام رضا علیه السلام توصیه کرده اند اگر می توانید تا قرآن را ختم نکرده اید از مکه خارج نشوید. راوی از ایشان نقل می کند که فرمود: فإن قدرت أن لا تخرج من مکّة حتّی تختم القرآن فافعل فإنّه یستحب. اگر توانستی که در مکه بمانی و قرآن را ختم کنی، اینکار را انجام بده که مستحب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها