هرساله تعدادی فیلم اکران نمی‌شوند و با این که با کمبود تولیدکننده و پخش‌کننده مواجه نیستیم اما به حلقه واسطی نیاز داریم که اینها را به متصل و مرتبط کند، به نظرم VODها می‌توانند بهترین حلقه واسط باشند و از نمایش فیلم‌ها درآمد کسب می‌کنند و هم این فیلم‌ها در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند.

 VODها در مقطع کنونی بهترین حلقه واسط بین فیلم‎‌ و تماشاگرند/ چند پیشنهاد برای رونق سینمای کودک در روزهای قرنطینه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، فرزاد اژدری نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به وضعیت سینمای کودک در شرایط فعلی و سرنوشت برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: به نظرم هنوز باب مذاکره و گفت‌وگو برای برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال باز است و می‌بینیم که بسیاری از جشنواره‌های بزرگ دنیا نیز برپایی رویدادهای خود را به نیمه دوم سال موکول کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان با قطعیت گفت که امسال این رویداد برگزار خواهد شد یا خیر، زیرا هنوز فرصت باقی است.

وی در ادامه درباره اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی افزود: خوشبختانه نمایش آنلاین فیلم‌هایی مانند «خروج» و «طلا» با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و خوب هم می‌فروشند و مردم از آنها بسیار استقبال کرده‌اند. اتفاقاً به نظرم این استقبال طبیعی است، شما فرض کنید یک خانواده چهار نفره برای رفتن به سینما باید نفری ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان پول بلیت البته بدون احتساب هزینه رفت و آمد بدهند، اما با اکران آنلاین و یک بار پرداخت همان خانواده چهارنفری پای تلویزیون می‌نشیند و فیلم را می‌بییند.

اژدری تصریح کرد: به نظرم این اتفاق خوبی است و درست است که برای ما در مرحله آزمون و خطا قرار دارد اما کلیت این تجربه چیزی است که پیش‌تر در کشورهای دیگر آزمایش شده و فیلم‌هایی که به اکران سینماها نمی‌رسند در سایت‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون و ... نمایش داده می‌شوند و از این راه درآمدشان را هم کسب می‌کنند و مردم نیز در خانه فیلم‌ها را می‌بینند اما برای ما پدیده جدیدی است، مانند سینما ماشین که پس از ۶۰ سال دوباره راه‌اندازی شده است.

هنوز برخی نسبت به تجربه اکران آنلاین موضع دارند

کارگردان « سلام بر فرشتگان» در ادامه افزود: اینها تجربه‌هایی است که باید منتظر ماند تا ببینیم نتیجه‌اش چه می‌شود، اما چون اکران آنلاین تجربه جدیدی برای ما محسوب می‌شود ممکن است عده‌ای در برابر آن موضع بگیرند و با آن مقابله کنند اما همین قرنطینه نشان داد پلتفرم‌های مختلفی مانند نماوا و فیلیمو سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی را که نمایش دادند به راحتی فروش داشتند و مردم هم از آنها استقبال کردند.

وی تاکید کرد: اما در مورد سینمای کودک بحث دیگری مطرح است. در سینمای کودک شاید فیلمی در طول سال در اندازه‌ای ساخته نشده که بخشی از آن را در سینما و بخشی را در VOD اکران کنیم. قطعاً خیلی از فیلم‌هایی که در سینما ساخته می‌شود آثاری هستند که تلویزیونی هستند، یعنی اگر از تلویزیون و VOD هم پخش شوند ارزش‌های هنری خود را از دست نمی‌دهند.

برخی فیلم‌های سینمایی مناسب پخش در مدیوم تلویزیون هستند

اژدی ادامه داد: به طور مثال اگر شما بخواهید «جنگ ستارگان» را در VOD تماشا کنید قطعاً از آن لذتی نخواهید برد. زیرا پرده نمایش حتماً باید عریض باشد و لایه‌های مختلفی در کار وجود دارد که بارها و بارها می‌توانید نما و قاب‌بندی‌ها را در یک صفحه نمایش بزرگ ببینید. VOD، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی معمولاً دیالوگ محور هستند و مسائل فنی مانند فیلمبرداری، تدوین و طراحی صحنه چندان در آنها دیده نمی‌شود و اتفاقاً فیلم‌های این چنینی برای پخش در مدیوم تلویزیون و ... بهتر است.

این کارگردان تاکید کرد: اما در عرصه فیلم کودک داستان دیگری وجود دارد. ما اساساً و در ابتدای ماجرا در اصل سینمای کودک حرف داریم که آیا اصلاً فیلم کودک ساخته می‌شود یا خیر و این که چرا وقتی ساخته می‌شود با کیفیت بد تولید می‌شود؟ خیلی از فیلم‌هایی هم که ساخته می‌شوند هنوز و پس از چند سال می‌توانند در VOD نمایش داده شوند و این محمل را گرم کنند و هر ۵ سال ۱۰ سال که بچه‌ها به دنیا می‌آیند و به سن کودکی می‌رسند، علاقمندند فیلم‌هایی باب میلشان ببینند. از طرفی دیگر فیلم‌های کودک سینمای ما نیز تاریخ مصرف هم ندارد و قابلیت پخش بعد از ۵ سال الی ۱۰ سال را دارد و می‌توان آنها را در VOD نمایش داد تا مخاطبان از آن لذت ببرند. اما برای مخاطب کودک و نوجوان بیش از این چیزی که فکر می‌کنیم باید فیلم ساخته شود و متاسفانه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای نیست که کسی بتواند فیلم بسازد یا مگر این که برای فیلم‌های آنلاین فرمولی به وجود بیاید که فیلم به صورت آنلاین هم ساخته شود و باید ببینیم آیا اصلاً این کار شدنی است یا خیر!

به آرشیو فیلمسازان درخشان رجوع کنیم

اژدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: فعلاً شرایط به گونه‌ای است که کسی نمی‌تواند کاری کند و به نظرم باید به آرشیو فیلمسازان درخشانی که در این کشور داریم رجوع و آنها را دوباره عرضه کنیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آرشیو بی‌نظیری از دوران پیش از انقلاب و پس از آن دارد. حتی مرکز گسترش مستند تجربی که خود جزو تولیدکنندگان انیمیشن‌های بلند و سینمایی است آثار بسیار خوبی وجود دارد و صاحبان پلتفرم‌ها می‌توانند این آثار ارزشمند را نمایش دهند.

وی اظهار کرد: بسیاری از انیماتورهای بزرگ ما فیلم‌های نمایش داده نشده‌ای دارند و گنجینه‌ای که در سینمای جوان هنوز خاک می‌خورد نیازمند دیده شدن است، از طرفی فیلم‌هایی که نوجوانان و جوانان ساخته‌اند مانند فیلم‌های داستانی، کوتاه، تلفیقی و فیلم‌های انیمیشن کوتاه گنجینه بی‌نظیری است که VODها می‌توانند به آنها توجه بیشتری نشان دهند و از آنها درآمدزایی کنند. بحث نمایش فیلم کوتاه را هم می‌توان اینجا مطرح کرد که زمانی سازندگانش گلایه داشتند که آثار ما دیده نمی‌شود و به نظرم این مقطع زمانی مناسبی است که می‌توان شرایط اکران این فیلم‌ها را به صورت آنلاین ایجاد کرد.

چگونه در این روزها چراغ سینمای کودک را روشن کنیم؟

اژدری یادآور شد: خوشبختانه ما در کشورمان تولیدکننده کم نداریم، حتی حوزه هنری بخش مبسوطی در سینمای کودک داشته و دارد و انیمیشن‌های بسیاری تولید کرده و ماحصلش را هم دیده‌ایم. دوستانی که پلتفرم دارند می‌توانند سراغی از اینها بگیرند و آثارشان را نمایش دهند. با پیگیری این موارد می‌توان چراغ سینما را روشن کرد  و تسکین موقتی برای تماشاگران کودک که این روزها در خانه هستند و با شبکه اجتماعی دانش آموزان(شاد) سر و کله می‌زنند ایجاد کرد، اما نباید فراموش کنیم که اینها تسکینی موقتی است و باید برایش برنامه ریزی‌های جدی‌تری کرد.

این فیلمساز افزود: من فکر می‌کنم الان بهترین زمان برای کسانی است که سرمایه دارند و می‌توانند برای تولید سریال‌های اینترنتی و سریال‌های VOD مخصوصاً در ژانر کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنند و در نتیجه می‌توانند عطش  بچه‌ها را جبران کنند.

مشکل فیلم‌هایی که به اکران نمی‌رسند کجاست؟

وی درباره فیلم‌های اکران نشده گفت: هرساله تعدادی فیلم وجود دارد که اکران نمی‌شود و معمولاً اینها آثاری هستند که یا نوبت اکران به آنها نمی‌رسد یا پخش‌کننده‌ای اکران آن را برعهده نمی‌گیرد. ما در کشورمان تولیدکننده کم نداریم و از طرفی با کمبود پخش کننده هم مواجه نیستیم اما به حلقه واسطی نیاز داریم که اینها را به متصل و مرتبط کند.

وی ادامه داد: به نظرم الان VODها می‌توانند بهترین حلقه واسط باشند و از نمایش فیلم‌ها درآمد کسب می‌کنند و هم این فیلم‌ها در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند. یک حساب سرانگشتی کنید که در طول ده سال اخیر چند فیلمساز کوتاه داشته‌ایم که فیلم‌هایشان نمایش داده نشده و اتفاقاً در زمینه فیلم کودک هم هستند و می‌بینید که این خودش آمار قابل توجهی خواهد شد. طبیعی است که یک فیلمساز کوتاه که با عرق جبین و سرمایه شخصی فیلمش را ساخته بسیار مایل است که فیلمش نمایش داده شود و پولی هم دریافت کند.

اژدری تصریح کرد: متاسفانه این چرخه ناقصی که از گذشته هم در سینمای کودک بود به این صورت که فیلمساز کودک داشتیم، فیلم کودک هم ساخته می‌شد، اتفاقاً سینما هم برای نمایش آن وجود داشت اما کسی آن را پخش نمی‌کرد هنوز هم وجود دارد و اصلاً قابل فهم نیست. حمایت VODها در این مقطع زمانی بسیار لازم است و گرچه در کلیت مقداری زمان می‌برد اما امیدوارم زودتر به نتیجه برسد.

بازگشایی سینماها با خطر همراه خواهد بود

وی درباره بازگشایی داوطلبانه سینماها عنوان کرد: ببینید یک ویروس عجیب به جهان حمله کرده و تمام مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری و مراقبت هم به نوعی گمانه زنی است و به نظرم در این شرایط اینکه تماشاگران را در معرض خطر قرار دهیم ریسک بالایی دارد. در شرایط عادی بسیاری از سالن‌های سینما به دلیل فیلم‌ها و یا قیمت بلیت در حال ضرر کردن بودند، حال اگر قرار باشد یک سالن سینما با نصف یا یک سوم ظرفیتش فعالیت خود را شروع کند قطعاً ضرر خواهند کرد. زیرا هزینه‌های اجرایی همچنان وجود دارد اما سینما بازگشتی که باید داشته باشد را ندارد. مگر این که سینما متولی مانند شهرداری، سینما شهر و ... داشته باشد، به آنها یارانه تعلق بگیرد و یا سینماگر به خاطر عشقی که به سینما دارد قید پولش را بزند و پای ضرر بایستد و سینما را باز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما به عقیده من اگر سینماها بسته باشند و نمایش فیلم‌ها را به صورت آنلاین دنبال کنیم بهتر است و امیدوارم اگر هم قرار است سینماها بازگشایی شوند یارانه‌ای به آنها اختصاص دهند و به وضعیتشان رسیدگی شود. اما از طرفی دیگر اگر این سالن‌های اندک سینما تا پایان سال بسته باشند فکر نمی کنم سال دیگر کاربری سینما به آنها تعلق بگیرد، زیرا خیلی از آنها ساختمان فرسوده‌ای دارند و در حال ریزش هستند.

گفتنی است، فرزاد اژدری فیلمنامه نویس و کارگردان سینماست و از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به «عملیات مهد کودک»، «وروجک‌ها»، «سلام بر فرشتگان» و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها