خداوند متعال که خالق، رب و پروردگار همه جهانیان است، تنها نسخه کامل و جاودانی که برای حکمت خلقت یعنی جود بر بندگان و افاضه رحمت و مهربانی بر آن‌هاست، در قرآن جمع نموده است.

قدس آنلاین: خداوند متعال که خالق، رب و پروردگار همه جهانیان است، تنها نسخه کامل و جاودانی که برای حکمت خلقت یعنی جود بر بندگان و افاضه رحمت و مهربانی بر آن‌هاست، در قرآن جمع نموده است؛ پس در هر فرصتی که پیش می‌آید به طرق مختلف، باید بندگان و اندیشه آنان و قلوب و دل‌های ایشان را به این برنامه گره بزند تا در عمق جان‌ آنان نفوذ کند و بتوانند با سرعت بیشتری، مسیر سعادت و کمال را طی کنند. در میان ایام عمر انسان، ماه مبارک رمضان که ماه معرفت نفس و خودسازی است، بهترین فرصت نشاندن بذر انس با این برنامه جامع و کامل است تا بشر بتواند از طریق آن، ریشه‌های درخت زندگی ابدی خود را محکم و استوار نماید و با عمل به این برنامه، حیات طیبه ابدی برای خود فراهم آورد. پیامبر مکرم اسلام(ص) در آخرین روزهای ماه مبارک شعبان در خطبه‌ای عظیم‌الشأن، هنگامی که مردم را به میهمانی خداوند در ماه مبارک رمضان فرامی‌خواند، بارها توصیه به تلاوت قرآن در این ماه می‌فرمود و بیان می‌کرد هر که در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثواب ختم قرآن در ماه‌های دیگر را دارد: «مَن تَلا فیهِ آیَه مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ».

پیام‌های قرآن جهان‌شمول است

از ویژگی‌های ممتاز قرآن کریم، جهان‌شمولی آن برای جامعه بشری است. پیام‌های قرآن برای تمام مصلحان و حقیقت‌جویان جهان و حافظان کرامت و آزادی بشر، قابل اعتنا و مهم است. تکیه قرآن کریم بر نقاط مشترک ادیان آسمانی و پایبندی به اصول ارزشمندی، مانند عدالت و آزادی و ظلم‌ناپذیری و اهتمام برای ریشه‌کن‌کردن هرگونه پلیدی و ناپاکی و ناهنجاری از جامعه بشری، شاخص‌هایی است که ظرفیت جهان شمولی این کتاب آسمانی را به نمایش گذاشته است.

اگر بشر امروز بتواند برنامه زندگی خود را از آموزه‌های بلند و وحیانی قرآن کریم دریافت کند و طعم زیستن با دستورات حیات‌بخش قرآن را بچشد، دیگر تمایلی به برنامه‌های دست‌ساز بشری که در برهه‌های مختلف و در آزمون‌های متعدد، شکست را تجربه کرده، پیدا نمی‌کند. باید در وهله اول اصول انسانی و ارزشمند قرآن درباره همزیستی مسالمت‌آمیز ابنای بشر زیر پرچم توحید و رعایت حقوق مسلمی، همچون عدالت و آزادی و ظلم ستیزی را به گوش بشریت رسانید و اخلاق و نیک‌خلقی مورد نظر قرآن کریم را که در ادیان و شرایع مختلف نظیری ندارد، به همگان فهماند که اگر بشر تشنه معنویت و اخلاق امروزی که اضطراب سراسر وجودش را فراگرفته و هیچ داروی آرام‌بخشی برای آن نمی‌یابد، با اخلاق قرآنی و کرامت انسانی مورد نظر این برنامه جامع آسمانی آشنا شود، کشتی پریشان و مضطرب روح او به ساحل نجات خواهد آمد و در آن سامان، آرامش خواهد یافت. پس وظیفه مهم دانشمندان ما شناساندن معارف و آموزه‌های نورانی قرآن کریم به جهانِ تشنه معنویت و اخلاق است و این ماه مبارک، می‌تواند با فرصتی که در استفاده از شبکه‌های مجازی پیش آمده، نقطه عطفی در این عرصه باشد.

قرآن و اهل بیت(ع) عِدل و قرین یکدیگرند

استفاده از این برنامه الهی و حیات‌بخش، درجات و مراتب مختلفی دارد. هر فردی به اندازه ظرف و سعه وجودی که دارد می‌تواند از برنامه سعادت‌بخش قرآن فیض ببرد. تلاوت قرآن، تلاوت همراه با تدبر، تلاوت همراه با مطالعه روایات تفسیری اهل بیت(ع) آموزش قرآن، حفظ قرآن و ... درجات مختلف انس با قرآن هستند. گر چه همه این مراتب، مؤثر در مسیر سیر و سلوک الله‌ و رسیدن به حیات طیبه ابدی است، اما آنانی که هوشیارند و با این راه خوب آشنایی دارند، سریع‌ترین مسیر و راه میانبر برای بهره‌بردن از این کتاب آسمانی را تلاوت همراه با تدبر در روایات تفسیری خاندان نبوت(ع) معرفی می‌کنند.

راز برجستگی این شیوه هم این است که خداوند متعال، در عالم تکوین و تشریع، قرآن کریم را عِدل و قرین اهل بیت(ع) قرار داده است، یعنی هیچ‌گاه و هیچ زمانی و در هیچ مکانی، این دو از هم جدا نمی‌شوند و امید اینکه تمسک به یکی بدون دیگری اثربخش است واهی است. اینکه پیامبر مکرم اسلام(ص) بارها و بارها در طول زندگی مبارک خویش می فرمودند: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أبداً: کِتَابَ اللهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» و این دو معجزه الهی را جدا نشدنی از هم بیان می‌کردند، اشاره به همین مطلب دارد که چه آنان که بخواهند «حسبنا کتاب الله» بگویند و از اطاعت اهل‌بیت(ع) سرپیچی کنند و چه آنان که بخواهند قرآن را کناری نهند و اهل غلو گردند، هیچ‌کدام به سعادت نایل نخواهند شد.

حداقل روزی یک صفحه تفسیر بخوانیم

بهترین راه انس با قرآن کریم در این ماه، قرین‌سازی قرآن و اهل بیت(ع) است؛ یعنی اینکه هر فرد وقتی قرآن را تلاوت می‌کند و جان تشنه‌اش را از این آب گوارا سیراب می‌سازد، با تفاسیری که روایات مفسران واقعی قرآن یعنی اهل بیت(ع) را نقل کرده‌اند، انس بگیرد و حداقل روزی یک صفحه از تفاسیر روایی را مطالعه ‌نماید. مؤمنان روزه‌دار می‌توانند با تلاوت فردی یا تشکیل جلسات تلاوت خانوادگی قرآن و نیز مطالعه روایات تفسیری اهل بیت(ع)، انس با قرآن کریم خود را بیشتر نمایند و از نسایم رحمت الهی بهره‌مند شوند. همچنین با تشکیل محافل مجازی تلاوت قرآن و نیز مجالس مجازی تفسیر قرآن و دعوت از کارشناسان و متخصصان این عرصه، گام مهمی در این راه بردارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها