سواد حقوقی مایک پمپئو قدری کم است، آمریکا حق ندارد وقتی قطعنامه شورای امنیت را با نقض آن بی اعتبار جلوه داده، درباره جزئیات و مفادش اظهار نظر کند.

سواد حقوقی پمپئو کم است/ آمریکایی‌ها نمی‌توانند درباره قطعنامه‌ای که آن را نقض کرده‌اند، اظهار نظر کنند

قدس آنلاین: سید عباس موسوی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در گفت و گو قدس آنلاین در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها در فاز دوم پروژه خودشان برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیش نویس قطعنامه جدیدی را به اعضای شورای امنیت ارائه داده‌اند یعنی اقدامات عملی را برای این منظور آغاز کرده‌اند، متقابلا دستگاه دیپلماسی ما چه پیگیری‌ها و اقدامات میدانی را در حوزه دیپماسی برای جلوگیری از موفقیت آنها ناجام داده است؟؛ اظهار داشت: ما از گذشته که این موضوع مطرح شد و آمادگی این مورد را داشتیم و رایزنی‌هایمان را با اعضای باقی مانده در برجام شروع کرده بودیم و به آنها هشدار دادیم که به هر حال این یکی از مواردی است که در برجام هست و حق جمهوری اسلامی ایران است که تحریم‌های غیر قانونی تسلیحاتی که از اول هم بی مبنا بوده رفع شود.

وی افزود: بنابراین اگر آنها اقداماتی که برای طرح قطعنامه و درخواست تمدید تحریم تسلیحاتی ما را جلو ببرند،  در مقابل جمهوری اسلامی ایران هم اقدامات دیپلماتیک خودش را به جریان خواهد انداخت و گزینه هایش پیش می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد ما واقعا معتقدیم آمریکایی‌ها نه حق چنین کاری را دارند و نه صلاحیت آن را دارند. آنها از برجام خارج شدند. آنها ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستند و خواسته و آنها هیچ وجهی ندارند.

اگر بخواهند با زور و قلدری و یکجانبه گرایی این کار را به پیش ببرند بایستی در مقابل آنها ایستاد. ما از نزدیک با اعضای دائم شورای امنیت و اعضای باقی مانده ودر برجام  در این زمینه در تماس بودیم و هستیم و انشاالله نتیجه مثبت و مؤثر این اقدامات را خواهیم دید.

موسوی در پاسخ به این سؤال که پمپئو وزیر خارچه آمریکا مدعی شده که موضوع برجام از قطعنامه ۲۲۳۱ جداست و آمریکا بنابر بند ۱۰ این قطعنامه عضو مشارکت کننده در قطعنامه است و می تواند  در خواست تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران را بدهد، نیز تصریح کرد: آقای پمپئو قدری سواد حقوقی‌اش کم است. باید بداند وقتی علیه قطعنامه‌ای که خودشان به آن رأی داده‌اند اقدام و آن را نقض می‌کنند و از دید خودشان آن را بی‌اعتبار می‌دانند دیگر حق ندارند راجع به جزئیاتش و بقیه  مفاد آن اظهار نظر بکنند و از دید ما این اقدام آنها کاملاً غیر قانونی است.

برچسب‌ها