یاسوج- شهربازی‌ها که در بسیاری از استان‌ها به‌عنوان شهر شادی نیز از آن یاد می‌شود به‌طور عموم در داخل پارک‌ها و بوستان‌ها ساخته می‌شوند تا محل مناسبی برای تفریح تمامی گروه سنی از کودک تا بزرگ‌سال باشد اما این شهر شادی در استانی هم چون کهگیلویه و بویر احمد تاکنون برای کوچک و بزرگ شادی‌آفرین نبوده است.

شهرهای شادی در کهگیلویه و بویراحمد شادی‌آفرین نیستند

قدس آنلاین-گروه استان ها:شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک شهربازی بوده که آن‌هم  به ویرانی از آهن‌آلات تبدیل‌شده است.

 شهربازی یاسوج  در سال ۹۲ و با اعلام شهردار وقت محمدعلی جاوید به دلیل غیراستاندارد بودن وسایل برچیده شد و این پایانی تلخ برای شهربازی یاسوج بود که فقط چند سال از ساخت آن می‌گذشت.

اگرچه در طی سال‌های گذشته تلاش‌های نه‌چندان جدی برای نصب برخی از وسایل برای تفریح و گذران وقت بچه‌ها در شهرهای مختلف این استان انجام‌شده اما واقعیت این است که بنا بر گفته متولیان اداره استاندارد هیچ‌یک از این وسایل بازی دارای گواهی استاندارد نیستند.

اگرچه بیماری کرونا سایه سنگینی بر روی فعالیت خانواده‌ها و کودکان انداخته و مانع حضور آن‌ها در پارک‌ها و استفاده از وسایل بازی شده است اما نباید از خطر خفته‌ای که در پارک‌ها کودکان را تهدید می‌کند غفلت کرد و به نظر می‌رسد فرصت خوبی تا بازگشایی پارک‌ها برای رفع خطر و استانداردسازی وسایل باقی است.

وضعیت بخش خصوصی از دولتی بهتر است

مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه شهربازی‌های استان با مدیریت بخش خصوصی وضعیت مناسب تری نسبت به شهربازی در اختیار شهرداری ها دارند اظهار کرد: عملکرد شهربازی‌ها با مدیریت بخش خصوصی در استان مطلوب بوده است اما واقعیت این است که شهربازی‌هایی که تحت نظر شهرداری‌ها هستند هیچ‌یک دارای گواهی استاندارد نیستند.

بهمن رحمتی بابیان اینکه شهرداری‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به طی مراحل قانونی و استانداری سازی با محوریت دریافت گواهی معتبر اقدام کنند اظهار کرد: تمامی شهربازی‌های استان طبق برنامه زمان‌بندی‌شده در طول سال  توسط شرکت‌هایی که توسط سازمان ملی استاندارد تائید صلاحیت شده‌اند مورد بازرسی و بازدید فنی و ایمنی قرار می‌گیرند.

 مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شهرداری‌های استان، طبق ضوابط قانونی باید برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان از فعالیت تجهیزات پارک‌های بازی و فضاهای تفریحی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام نکرده‌اند، جلوگیری کنند.

استفاده از وسایل فقط با گواهی بازرسی

رحمتی هم چنین یادآور شد: وجود یک نقص کوچک در دستگاه‌ها، وسایل تفریحی و بازی غیراستاندارد می‌تواند خسارات و حوادث جبران‌ناپذیری را برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته باشد.

وی ابراز داشت: این مهم ضرورت تشدید نظارت‌ها و تعاملات بین دستگاهی در تمامی دستگاه‌های مرتبط را افزایش می‌دهد.

مدیرکل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم استانی‌های عزیز باید هنگام استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات بازی مستقر در شهربازی‌ها از وجود گواهی بازرسی استاندارد که ضرورت نصب آن در فضای قابل‌مشاهده در مجاورت تجهیز مورداستفاده تعریف‌شده است، اطمینان حاصل کنند.

رحمتی خاطرنشان کرد: شهروندان لازم است تا در صورت نبود گواهی بازرسی استاندارد نسبت به استفاده از این تجهیزات خودداری کرده و این‌گونه موارد را  از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با شماره تلفن ۱۵۱۷ به اداره کل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد اطلاع‌رسانی کنند.

وی تأکید کرد: طبق ضوابط قانونی، شهرداری‌های استان باید برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان از فعالیت تجهیزات پارک‌های بازی و فضاهای تفریحی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام نکرده‌اند، جلوگیری کنند.

برچسب‌ها