رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: دسته‌بندی شهرها به مناطق قرمز، زرد و سفید از نظر میزان شیوع بیماری کرونا و قرار گرفتن شهرستانهای گناباد و بجستان در وضعیت قرمز نگرانی‌های مردم این خطه را در جنوب خراسان رضوی افزایش داده است.

نگرانی شهروندان گنابادی و بجستانی از اعلام وضعیت قرمز کرونا در شهرهایشان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر جواد باذلی افزود: از دلایل مهم قرار گرفتن گناباد در وضعیت قرمز که موجب نگراتی مردم شده،  تعداد ثبت بیماران مبتلا به کروناست.

وی با اشاره به  جذب بیماران دیگر مناطق جنوبی استان خراسان رضوی در بیمارستان گناباد ادامه داد: امکانات پیشرفته و خدمات درمانی مناسب بیمارستان علامه بهلول گنابادی موحب شده ۲۰ درصد موارد ثبت ابتلا به کرونا در این بیمارستان مربوط به افراد مراجعه کننده از سایر شهرهای اطراف باشد و همین مساله موجب افزایش تعداد ثبت موارد ابتلا به کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گناباد با اشاره به آن که این مساله نباید موحب نگرانی مردم شود گفت:  توجه به این نکته ضروری است که "وضعیت سفید" به معنای حذف ویروس کرونا و "وضعیت قرمز" به معنای شیوع ویروس و مدیریت نامناسب بیماری نیست.

باذلی افزود: تعبیر این چنینی این دو وضعیت تنها می‌تواند خوراک خبری برای تحریک افکار عمومی، ایجاد نگرانی و یا حتی القای اطمینان خاطر بی‌مورد و نابجا در میان مردم باشد.

وی به معیارهای اعلام وضعیت کرونا در مناطق مختلف اشاره و بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت منطقه‌ای که ظرف دو هفته اخیر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به طور متوسط روزانه افزون بر سه نفر بستری به عنوان مبتلای مشکوک یا قطعی ویروس کرونا در بیمارستان داشته باشد قرمز اعلام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: معیار  وضعیت سفید در هر شهر یا منطقه نیز بستری حداکثر یک نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آن خطه در روز است.

باذلی افزود: بر این اساس اگر در شهرستانهای گناباد و بجستان با مجموع جمعیت ۱۳۰ هزار نفر، هر روز یک نفر در گناباد و هر دو روز یک نفر در بجستان فرد بستری مشکوک به کرونا را در بیمارستانهای خود داشته باشند از وضعیت سفید خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: از عموم مردم به طور موکد درخواست می کنیم همه دستورالعمل‌های پیشگیرانه به ویژه موازین فاصله‌گذاری فیزیکی، ماندن در منزل و پرهیز از حضور در بی‌مورد در خیابانها و اجتماعات را بسیار جدی گرفته و حتما در هر شرایطی به آنها عمل کنند.

دانشگاه علوم پزشکی گناباد با دو بیمارستان، ۱۷ مرکز سلامت، ۴۶ خانه بهداشت و ۱۵ پایگاه اورژانس، ساکنان شهرستان‌های گناباد و بجستان را در جنوب خراسان رضوی زیر پوشش دارد.
گنابادو بجستان به ترتیب در فاصله ۲۸۷ و ۲۷۸ کیلومتری جنوب مشهد واقع هستند.

وزارت بهداشت اخیرا وضعیت شیوع کرونا را در شهرهای گناباد،  بجستان و صالح‌آباد واقع در جنوب و جنوب شرق خراسان رضوی قرمز و وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهرهای جغتای و جوین در غرب، درگز در شمال و کوهسرخ در جنوب غرب خراسان رضوی را نیز سفید ارزیابی کرد.  

وزارت بهداشت دیگر شهرهای استان خراسان رضوی را نیز از نظر میزان شیوع کرونا و درگیری با این بیماری در دسته زرد قرار داده است.  

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴۱۸ تن رسید.

کیانوش جهانپور روز گذشته درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۷ اردیبهشت)  بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۴۱۸ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۸۱هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است. ۲۷۳۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۲۷۵ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها