ارسال کمک‌های ایران علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تمایل آن برای همراهی و برقراری ارتباطات دوستانه با دیگر کشورها در راستای مبارزه با کروناست، از سوی دیگر نشان داد که در شرایط تحریمی و بحران کرونا می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی بهره ببرد.

نمایش همبستگی ایران برای مهار جهانی کرونا

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز در پیامی توییتری از ارسال اقلام درمانی و پزشکی ایران در راستای مبارزه با کرونا به سه کشور افغانستان، لبنان و آلمان خبر داد. سیدعباس موسوی در این باره گفته است: با توجه به پیشرفت ایران در کاهش منحنی کووید۱۹، وزیر امور خارجه وعده داده بود که ایران دستگاه‌ها و تجهیزات مرتبط برای مبارزه با ویروس کرونا را به کشورهای جهان صادر خواهد کرد. ایران همچنان دستگیر و یاریگر ملت‌های نیازمند این تجهیزات خواهد بود.

کمک‌رسانی‌ منطقه‌ای و بین‌المللی با بهره‌گیری از فناوری‌ بومی

ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به این سه کشور در حالی صورت گرفت که روز دوشنبه نیز مقادیر دیگری از اقلام بهداشتی همچون دستگاه تنفس مصنوعی و کیت تشخیص به لبنان ارسال شد که «حمد حسن» وزیر بهداشت لبنان درباره آن اظهار کرد: دستگاه‌های تنفس با همان کیفیت معادل اروپایی خود هستند و اهمیت آن در داشتن آن‌ها در این زمان‌ حساس است. روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک‌های بشردوستانه، محموله‌ای حاوی ۵هزار کیت به افغانستان و همچنین لبنان اهدا کرد و علاوه بر آن محموله ۴۰ هزار کیتی که برای آزمایش ۴ میلیون نفر کافی است، به آلمان صادر شد.

کمک ایران به دیگر کشورها در دوران همه‌گیری بحران کرونا در حالی است که این روزها کشورمان همزمان با مقابله با بیماری کرونا، درگیر مبارزه با تحریم‌های دولت آمریکا و اثرات ناشی از آن‌هاست. ارسال کمک‌های ایران علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تمایل آن برای همراهی و برقراری ارتباطات دوستانه با دیگر کشورها در راستای مبارزه با کروناست، از سوی دیگر نشان داد که در شرایط تحریمی و بحران کرونا می‌تواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی بهره ببرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش در اظهارنظری متناقض با رفتار این روزهای آمریکایی‌ها، ادعا کرد که تحریم‌ها مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران نمی‌شود و کمک‌های پزشکی از تحریم معاف است.

صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا به آلمان و ترکیه

اما ظریف به تازگی در توییتی در واکنش به اظهارات بی‌پایه و اساس رئیس‌جمهور آمریکا عنوان کرده بود که ایران در چند ماه آینده ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) صادر خواهد کرد، بنابراین تهیه و ارسال کمک‌های اخیر ایران به برخی از کشورها نیز به ‌نوعی نشان داد که سیاست آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌های دارویی و پزشکی نه ‌تنها نتیجه‌بخش نبوده بلکه کشورمان توانست در مدت کوتاهی علاوه بر تأمین نیاز داخلی به این اقلام، برخی کمک‌های بهداشتی و دارویی را به سایر ملت‌ها داشته باشد و خود را در زمره کشورهای دارای فناوری کیت تشخیصی «کووید۱۹» قرار دهد.

در همین راستا، حمید بعیدی‌نژاد؛ سفیر کشورمان در لندن نیز با اشاره به این موضوع گفته است: ایران اکنون به لطف دانشمندان بااستعداد خود توانسته است خود را در زمره کشورهایی قرار دهد که از فناوری کیت تشخیصی «کووید۱۹» برخوردار هستند. ایران اکنون صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا را به تعدادی از کشورها از جمله آلمان و ترکیه آغاز کرده است.

اما ارسال اقلام دارویی و پزشکی تنها کمک ایران به سایر کشورها نبود و در همین زمینه مقام‌های رسمی کشورمان در تماس‌های دیپلماتیک شان بارها اعلام کرده‌اند که برای هر گونه انتقال تجارب و ارائه مشاوره به دیگر دولت‌ها در راه مبارزه با کرونا آمادگی دارند که این موضوع در بازدید نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از اقدام‌های ایران در مهار ویروس کرونا تأکید شد.

همچنین در مسیر ارتباطات و همکاری با دیگر کشورها برای مبارزه با کرونا، وزارت خارجه نیز نقش اساسی داشت و دفتر روابط بین‌الملل وزارت بهداشت همکاری نزدیکی با وزارت خارجه و سفارتخانه‌های مستقر در تهران داشت و تاکنون سه جلسه با سفارتخانه‌های سایر کشورها در ایران برگزار و آن‌ها را درباره برنامه ایران در حوزه کرونا مطلع کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها