۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
کد خبر: 703854

شعر اهل بیت(ع) باید عزت‌محور و بصیرت‌محور باشد

ولی‌الله کلامی زنجانی/ شاعر آیینی و مداح اهل ‌بیت(ع)

م مطالبات رهبر معظم انقلاب از شاعران آیینی که بارها از قول ایشان در جلسات متعدد شنیده‌ایم و به منظور آگاهی‌بخشی شاعران به جامعه مذهبی و هیئت‌ها برگزار می‌شود به طور کلی شامل بصیرت‌افزایی، روشنگری و پرهیز از مبالغه‌گویی است.

قدس آنلاین: مطالبات رهبر معظم انقلاب از شاعران آیینی که بارها از قول ایشان در جلسات متعدد شنیده‌ایم و به منظور آگاهی‌بخشی شاعران به جامعه مذهبی و هیئت‌ها برگزار می‌شود به طور کلی شامل بصیرت‌افزایی، روشنگری و پرهیز از مبالغه‌گویی است. شاعران آیینی جوان باید در مراثی و مدایح به مقاتل دقت بسیار کرده و در این زمینه آموزش ببینند؛ برای کارهای خود مشاور داشته باشند و برای انتشار آثار خود عجله‌ای نداشته باشند. یک شاعر دینی باید دشمن‌شناسی کند. خرافات، انحرافات، شیطنت‌ها و فتنه‌هایی که دشمنان نسبت به اهل ‌بیت(ع) دارند را بداند و در یاد داشته باشد فتنه‌ها همان فتنه‌های عمروعاص و بنی‌امیه‌ هستند.

حضرت آقا همیشه تأکید دارند که شاعران آیینی با ادعیه آشنا باشند؛ به خصوص به دعاهایی مانند صحیفه سجادیه یا دعاهایی که مربوط به ذوات معصومین(ع) است دقت کنند و مفاهیم، تعبیرها و مضمون‌ها را به زبان شعر دربیاورند و به‌ صورت مستمر فهم شعردوستان را بالا ببرند.

شاعران آیینی همان شاعران سنگر عاشورا هستند؛ به همین دلیل باید با مفاهیم گفتار و وصیت سیدالشهدا(ع) آشنا باشند و در آن دقت کنند. آن‌ها می‌توانند بیانات عالیه را به زبان شعر عنوان کنند؛ به ‌طور نمونه خوشدل تهرانی می‌گوید:

بزرگ فلسفه قتل شاه دین است/ که مرگ سرخ به از زندگی ننگین است

نه ظلم کن به کسی و نه زیر ظلم برو/ که این مرام حسین است و منطق دین است

این اشعار برگرفته از شعار «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» سیدالشهدا(ع) است؛ شعر اهل بیت(ع) باید عزت‌محور و بصیرت‌محور باشد.

برچسب‌ها