رئیس اتحادیه پارچه فروشان مشهد گفت: چون مدتی کارخانجات داخلی تعطیل بوده و ثبت سفارش ها انجام نشده است و از طرفی هم تولید کم بوده ممکن است جنسی در بازار گران یا حتی کمیاب شود ولی این دلیلی بر گرانی همیشگی چادر مشکی داخلی نیست.

افزایش قیمت چادر مشکی در مشهد منطقی نیست / شاید دست افراد خاصی در کار است

قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: مجید شادمهر درباره وضعیت حال حاضر بازار پارچه بعد از شیوع بیماری کرونا گفت: بازار پارچه جزو صنوفی است که پیک فروشش در دو دوره ایام نوروز و ایام شعبانیه است که متاسفانه امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این دو زمان را از دست دادیم و همین عامل باعث شد همکاران و هم صنفان ما خیلی متضرر بشوند.

وی ادامه داد: ایام نوروز به دلیل زیارتی بودن مشهد یکی از طلایی ترین ایام فروش است که با توجه به بسته بودن اماکن متبرکه همه همکاران ما که در قسمت زیارتی شهر فعالیت داشتند با رکود سنگین بازار مواجه شوند.

شادمهرافزود:  به دلیل نبود بازار و فروش اکثر پارچه فروشان با مشکل پاس کردن چک ها و اجاره مغازه هایشان مواجه شدند که متاسفانه این جریان همچنان ادامه دارد و همه این عوامل باعث شده که یک رکود صد دردصدی بر همه صنوف بخصوص صنف پارچه فروشان حاکم شود.

رئیس اتحادیه صنف پارچه فروشان مشهد در خصوص حمایت ها و کمک دولت به صنف پارچه فروشان گفت: بدبختانه تا کنون دولت سر سوزنی توجه و کمک به صنف ما نداشته است و طبیعتا با این وضعیت توقع ما از دولت این است که حداقل بابت اخذ مالیات آنهم با توجه به این همه ضرر، کمی با هم صنفان ما کنار بیاید. البته در این خصوص مکاتباتی با اداره دارایی داشته ایم که باتوجه به اینکه درامد و تراز اعضای صنف در سال ۹۸ منفی بوده است از آنها مالیاتی دریافت نشود. بجز این من از همین جا از همه کسانی که توان مالی بهتری دارند می خواهم که طلب های خود را قدری دیرتر از خرده فروشان مطالبه کنند.

وی در توضیح وضعیت قیمتی بالای چادر مشکی در بازار حال حاضر افزود: خوشبختانه در حال حاضر کارخانه های پارچه مشکی با کیفیت بالایی داریم و همه سعی ما هم همیشه این بوده که از اجناس ایرانی که به لحاظ کیفی تفاوتی با نمونه های خارجی اش ندارد حمایت کنیم.

شادمهر ادامه داد: قیمت چادر های خارجی گران است. در حال حاضر با توجه به کیفیت جنس داخلی قیمت چادر های ایرانی در مقابل چار مشکی های وارداتی خیلی متعادل تر است و انتظار ما هم از کارخانه های تولید داخلی این است که وقتی جنس خارجی گران می شود آنها قیمت اجناسشان را افزایش ندهند. من بارها و بارها گفته ام که این افزایش قیمت ها منطقی نیست.

وی دلیل گرانی چادر مشکلی را تعطیلی این مدت کارخانجات تولیدی داخلی ذکر کرد وگفت:چون مدتی کارخانجات داخلی تعطیل بوده و ثبت سفارش ها انجام نشده و از طرفی هم تولید کم بوده است ممکن است جنسی در بازار گران یا حتی کمیاب شود ولی این دلیلی بر گرانی همیشگی چادر مشکی داخلی نیست.

دلیل گرانی پارچه های خارجی هم افزایش ۳۰ درصدی دلار، افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل است ولی این گرانی ها نگران کننده نیست چرا که انشاالله بعد از گذر از این دوره  که اجناس وارد کشور شود به دلیل اینکه عرضه بیشتر از تقاضا می شود قیمت ها شکسته خواهد شد .

مجید شادمهر قیمت بالای چادر مشکی ایرانی را تکذیب کرد و گفت: اطلاعی از اینکه در شهر های دیگر چنین افزایش قیمتی هست یا نه، ندارم. ولی در مشهد افزایش قیمتی نداشته و نداریم و قیمت ها با قیمت مناسب سال گذشته عرضه می شود. چون اکنون فصل مشتری نیست و تقاضای ان چنانی هم وجود ندارد به همین دلیل باید فروشنده هم جنس خود را ارزان عرضه کند. در حال حاضر قیمت هر قواره چادر مشکی خوب ایرانی که در سطح شهر هم  به وفور هم پیدا می شود هر قواره ۱۸۰ هزار تومان می باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از واردات پارچه مشکی های خارجی ممانعت نمی شود گفت: نمیدانم که سیاست دولت چیست؛ شاید دولت مبادله کالا به کالا دارد یعنی این جنس را وارد می کند و جنس دیگری را صادر می کند، شاید دست افراد خاصی در کار است ولی با این همه باتوجه به اینکه کشور ما  تولید کننده چادر مشکی است و کیفیت آن هم هر روز بهتر می شود دلیلی ندارد که واردات داشته باشیم ولی اگر هم قرار است وارداتی باشد باید محدود صورت بگیرد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها