عدم‌ ارائه تسهیلات به مهدکودک‌ها باعث شده تا این مراکز در آستانه ورشکستگی قرار گیرند و این در حالی است که آنان از سوی هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند.

مهدکودک‌ها درآستانه ورشکستگی/والدین ومدیران برای شهریه توافق کنند

با توجه به شیوع کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، مدارس و دانشگاه‌ها ، مهد کودک‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند، لذا از آنجایی که تاکنون هیچ حمایت و تسهیلاتی از آنان نشده است، لذا بسیاری از مدیران این مهد کودک‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی، عدم پرداخت حقوق پرسنل و اجاره مکان خود مجبور به تعطیلی شده‌اند.

عدم حمایت و ارائه تسهیلات به مهدکودک‌ها

مریم واعظ زاده، مدیر یکی از مهدکودک‌های مشهد  در خصوص تسهیلات و شرایط کنونی مهدکودک‌ها، اظهار کرد: هیچ تسهیلات و حمایتی به مهدکودک‌ها تعلق نگرفته‌است. من برای پرداخت حقوق‌اسفندماه، عیدی پرسنل و اجاره مکان خود مجبور شدم از یکی از دوستانم در این شرایط بد اقتصادی مبلغی را قرض کنم، البته صاحب ملک نصف اجاره را از من دریافت و مابقی را به آینده موکول کرد.

وی در پاسخ به سوال که شرایط عودت شهریه پرداختی به والدین چگونه است، تصریح کرد: من شهریه‌ای دریافت نکرده‌ام، تنها تعدادی چک داشتم که آن‌ها را نیز وصول نکردم. با این وجود اداره بهزیستی به ما گفته است به دلیل فعال بودن مهدکودک تا ۵ اسفند شهریه را دریافت کنید و شهریه ماه‌های آینده را بازگردانید. البته به‌دلیل اینکه قرارداد مهد ۹ ماهه بوده و حال در شش ماه لغو شده می‌توانیم تخفیفات در نظر گرفته شده هنگام ثبت نام را لغو کنیم، این مورد هنوز ابلاغ نشده، زیرا کانون توسعه که اتحادیه ما به‌شمار می‌رود دستور داده تا صبر کنیم.

واعظ زاده با اشاره به اینکه طبق آخرین مصوبه سازمان بهزیستی، مهد کودک‌ها از ۱۵ اردیبهشت‌ماه، می‌توانند با دو سوم کادر اداری برای ثبت نام فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: با وجود تعطیلی مهدکودک‌ها، والدین شاغل فرزندان خود را به فامیل نزدیک و دور، همسایه و دوست می‌سپارند. حتی یکی از خانواده‌ها برای نگهداری فرزندش در منزل از پرستار مهدکودک کمک گرفته‌است. همچنین طبق شنیده‌ها مراکز غیرمجاز در سطح مشهد و دیگر شهرها برای نگهداری کودکان فعال شده که به‌صورت غیرقانونی و مخفیانه فعالیت می‌کنند.

خانواده‌ها مصرانه منتظر بازگشایی مهدکودک‌ها هستند اما ما اجازه پذیرش نداریم

این مدیر مهدکودک با بیان اینکه خانواده‌ها مصرانه منتظر بازگشایی مهدکودک‌ها هستند اما ما اجازه پذیرش نداریم، گفت: ما در ایام کرونا برای حفظ ارتباط کودک با مربی، وارد ارتباط مجازی شده‌ایم و ضمن درخواست انجام تکالیف، آموزش مهارت‌هایی هم‌چون لوحه نویسی و دست ورزی را در کانال قرار می‌دادیم و از والدین می‌خواستیم عکس فرزندان خود، هنگام فعالیت در این امور را برای ما ارسال کنند.

در ادامه زهرا رجب‌پور، مدیر یکی دیگر از مهدکودک‌های مشهد، در رابطه با بازگرداندن شهریه‌ها به والدین، اظهار کرد: صحبت انجام شده درخصوص عودت شهریه، خانواده‌ها را به جان ما انداخته‌است. باید به ما فرصت دهند، زیرا اگر هنگام ثبت‌نام از خانواده‌ها چک دریافت شده ما تمام آن‌را بابت امکانات، تجهیزات، جشن، مراسمات مختلف و اجاره سالن هزینه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: اکنون در شرایط عودت شهریه قرار نداریم و باید فرصتی به ما داده شود، البته با وجود بخش‌نامه‌ای مبنی بر اینکه خانواده‌ها باید شهریه اسفندماه را پرداخت کنند، بیش از ۹۰ درصد آنان از پرداخت آن سرپیچی کردند. من جز آن دسته از مدیرانی بودم که باتوجه به شرایط بدی که برایم ایجاد شد مهدکودک را تعطیل کردم. زیرا از عهده پرداخت اجاره سنگین آن برنیامدم و به مالک مهد اعلام تخلیه کردم.

عدم حمایت بهزیستی از زیرمجموعه و پرسنل‌خود

وی با بیان اینکه مبلغ تعرفه‌های ما بالاتر از مبلغ دریافتی از خانواده‌ها است، گفت: من کار مهدکودک خود را با عشق شروع کردم و برای تجهیزات آن زحمات فراوانی کشیده‌ام، اما حال به‌خانواده‌ها متضرر شده‌ام و باید هزینه‌را به آن‌ها برگردانم. بهزیستی نیز در این مدت هیچ حمایتی از زیرمجموعه‌ها و پرسنل خود نداشته‌است. با همکاران در ارتباط هستم و آن‌ها نیز اعلام می‌دارند طی روزهای آتی به فکر جمع‌کردن وسایل و بستن مهد خود هستند.

قطعاً مراکز مهد کودک غیر مجاز فعال هستند زیرا مادران مستاصل شده‌اند

وی در خصوص شرایط مهدکودک‌های غیرمجاز، ابراز کرد: با مادران شاغل مهد خود تماس‌گرفته‌ام. اکثراً برای نگهداری از فرزندشان پرستار گرفته یا آن‌ها را نزد خانواده سپرده‌اند. از همین‌رو؛ خانواده‌ها پیگیر بازگشایی مهدکودک‌ها هستند. در جریان مراکز مهدکودک غیرمجاز در سطح شهر نیستم اما قطعاً وجود دارند. زیرا مادران مستاصل شده‌اند و به‌دنبال مکانی برای نگهداری از فرزندان‌خود هستند.

رجب‌پور در رابطه شرایط ثبت‌نام سال جدید، عنوان کرد: در این خصوص و میزان دریافت شهریه اطلاعی به ما نداده‌اند و تنها صحبت‌های مبتنی بر بازگشایی مهد با تعداد محدود پرسنل، برای ثبت‌نام انجام شده است. البته پذیرفتن کودک غدغن و به پلمپ مهد کودک منجر خواهد شد. به عبارتی شرایط به گونه‌ای است که من ضمن بازگشایی مهد همراه با پرسنل خود و پرداخت اجاره، نباید هیچ ورودی داشته باشم. البته خانواده‌ها نیز در شرایط فعلی تمایلی به آوردن کودکانشان به مهد ندارند، مگر مادری که ناچار باشد.

وی در انتها افزود: ما در این دوماه برای حفظ ارتباط خود با کودکان علاوه بر استفاده از کاربرگ‌های آموزشی، کلیپ‌های آموزشی متناسب با گروه‌سنی آنان، توسط مربی به خانواده‌ای آنان در فضای مجازی ارسال کردیم.

در ادامه یکی دیگر از مدیران مهدکودک،  اظهار کرد: تاکنون هیچ تسهیلاتی به مهدها تعلق نگرفته‌است. از طرف دولت اعلام شد مدیران و پرسنل مهد کودک‌ها برای بیمه بیکاری اقدام کنند. این اتفاق افتاد ولی هنوز بودجه‌ای به این مسئله تخصیص داده نشده و هیچ اقدامی نیز صورت نگرفته‌است.‌

مدیران مهدکودک‌ها در شرایط سخت پرداخت اجاره قرار دارند و اعلام‌ورشکستگی و کناره‌گیری کرده‌اند

وی در خصوص شرایط حقوق پرسنل و مدیران مهد، تصریح کرد: با وجود عدم فعالیت مهد، مدیران با توجه به میزان اندوخته خود حقوق پرسنل را پرداخت‌کرده‌اند. اما از فرودین ماه به بعد حقوقی داده نشده است. البته دلجویی و بسته‌های حمایتی، از طرف مدیر مهد، به مربیان اختصاص داده می‌شود که تنها جنبه حمایت روحی و روانی دارد و کمکی به گذران زندگی پرسنل ندارد. زیرا قشر زیاد مربیان مهد سرپرست خانوار یا بازوهای کمک‌کننده درآمدی خانواده‌هستند. مدیران نیز از لحاظ پرداخت اجاره شرایط سختی دارند و اعلام ورشکستگی و کناره‌گیری از کار کرده‌اند.

این مدیر مهد در رابطه با عودت شهریه‌ها، گفت: ابتدا سازمان بهزیستی طی بخش‌نامه‌ای اعلام کرد می‌توانید شهریه پایه را دریافت کنید. در اسفندماه باوجود فعالیت چهار روزه مهدها، ما می‌توانستیم شهریه کامل دریافت کنیم. اما با وجود این بحران گفتند تنها شهریه پایه اسفندماه گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط و اخبار ضد و نقیض باعث تضعیف تصویر مدیران مهد در اذعان عمومی شد، ادامه داد: مدیران در مقابل خانواده‌ها قرار گرفتند، زیرا والدین فکر می‌کنند مدیران علاوه بر سو استفاده، به فکر خانواده‌ها نیستند. در این ایام تعطیلی مهد، برخی از مادران شاغل فرزندانشان‌را به محل کار خود می‌برند. حتی مادران به پرداخت شهریه بیشتر برای پذیرش کودکانشان شده‌اند، اما طبق قانون اجازه چنین کاری را نداشته‌ایم.

ارتباط مجازی مهد با کودک بستگی به بازخورد خانواده و ارتباط‌گیری مربی دارد

این مدیر مهد در انتها ابراز کرد: ارتباط مجازی مهد با کودک بستگی به بازخورد خانواده‌ها و ارتباط‌گیری مربی دارد. با این وجود برخی از مهدها آموزش را ادامه داده‌اند و برخی‌قطع کرده‌اند. همچنین به دلیل عدم دریافتی از خانوادها، ناخودآگاه انگیزه مالی برای مربی کاهش پیدا کرده و باعث ضعف ارتباط شده‌اند.

در ادامه، بهاره رفعتی یکی از والدین در خصوص عودت شهریه‌، گفت: شهریه فرزند من قسط بندی بوده است و از زمان تعطیلی مهد مدیر آن درخواست دریافت شهریه نداشته است.

وی افزود: برای ثبت نام مجدد در مهد تصمیمی نگرفته‌ام و با وجود تعطیلی مهد کودک، خودم از فرزندم نگهداری می‌کنم. البته در رابطه با آموزش مجازی مطالبی در کانال مهد قرار داده می‌شود.

مهد کودک درخواستی برای پرداخت شهریه اسفندماه نداشته‌است

فاطمه نظرپور یکی دیگر از والدین، اظهار کرد: ما شهریه عقب افتاده داشتیم، با این وجود درخواستی برای پرداخت شهریه اسفند از سمت مهد کودک صورت نگرفته است. آموزش مجازی انجام شده و در شرایط فعلی تصمیمی در خصوص ثبت نام مجدد فرزندم نگرفته‌ام.

یکی دیگر از والدین در خصوص شهریه، ابراز کردند: مهدکودک شهریه پرداخت شده را عودت نداد و ما خواستار باز پرداخت شهریه خود هستیم.

میزان دریافتی مهدهای کودک پایین آمده و مدیران فشار اقتصادی فراوانی تحمل می‌کنند

در ادامه معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی اظهار کرد: با تعطیلی مهد کودک‌ها از اول اسفندماه، فشار سنگین اقتصادی بر این مراکز متحمل شد، زیرا تقریباً برای یک سال خود از لحاظ نیروی انسانی، آماده سازی وسایل کودک و دیگر موارد برنامه داشتند. درحالی که حداقل شش ماه بیشتر فعال نبودند. از همین رو میزان دریافتی آن‌ها بسیار پایین آمد و مدیران فشار اقتصادی فراوانی را تحمل می‌کنند.

کمک دولت جبران کننده خسارت مهدکودک‌ها نیست

غلامحسین حقدادی افزود: مدیران علاوه بر اجاره‌های سنگین مجبور به نگهداری پرسنل خود هستند. از طرفی تجربه طولانی در این مورد دارند و از بین رفتن این تجربه و سرمایه‌ها حیف است. ما نیز شدیداً نگران وضعیت آنها هستیم. البته مهدکودک‌ها جزو بنگاه‌های زیان دیده‌ای که دولت به آنان کمک خواهد کرد هستند ولی با توجه به خسارت سنگین این مراکز برخی کمک‌های دولت جبران کننده نیست.

وی تصریح کرد: در رابطه با تسهیلات، نام مهدها شامل بنگاه‌های زیان دیده است و اگر قرار به وام ارزان قیمت، بیمه بیکاری و یا دیگر کمک‌ها باشد، این مراکز در لیست قرار دارند. البته این موارد کافی نیست. مردم نیز متحمل فشارهایی مبنی بر عودت شهریه می‌شوند. در حالی‌که مراکز مهد هزینه آن‌ها را پیشاپیش صرف سرمایه‌گذاری در قسمت‌های مختلف کرده اند و حال سرمایه‌ای برای پرداخت و عودت شهریه‌ها ندارند. دولت اقداماتی انجام داده و بهزیستی کشور در تلاش است با توجه به وضعیت سفید برخی شهرها، به تدریج به بازگشایی مهد کودک‌ها بپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از پرسنل مهد هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند، گفت: تعلق گرفتن بیمه بیکاری دارای مقرراتی در حوزه اداره کار و بیمه تأمین اجتماعی است. اداره بهزیستی موظف بود تا این مراکز را در لیست مشاغل زیان دیده قرار دهد. براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مهدها اجازه دارند با دو سوم نیرو فعالیت خود را آغاز کنند تا علاوه بر آموزش مجازی مربیان، کارهای مربوط به ضد عفونی را انجام دهند اما هنوز اجازه پذیرش کودکان را ندارند.

ما از دیگران مستثنی نیستیم و منابع مالی مستقلی برای حمایت مهدها در این شرایط نداریم

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که اداره کل بهزیستی خراسان رضوی چه تسهیلاتی برای زیر مجموعه و مهد کودک‌ها در نظر گرفته است، گفت: ما از بقیه مستثنی نیستیم و منابع مالی مستقلی برای حمایت از مهدها در چنین شرایطی نداریم. در گذشته، هزینه غذای گرم، تجهیز مراکز مهد و شهریه را عهده دار می‌شدیم، اما حمایت مخصوص کرونایی برای مهد کودک‌ها شامل حمایت دولت می‌شود. بهزیستی علاوه بر تلاش در خصوص معرفی مهدها به عنوان مشاغل زیان دیده، اقدامات لازم برای آموزش از راه دور را نیز در دستور کار خود قرار داد تا مربیان و کودکان بتوانند با استفاده از فضای مجازی از آموزش‌های خود عقب نمانند.

اگر والدین شهریه را پس بگیرند مهد کودک‌ها تعطیل و ورشکسته می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در خصوص عودت شهریه‌ها دو مبنا وجود دارد، گفت: باید در نظر گرفت که مهد کودک‌ها برای ۱۲ ماه از جمله حقوق مربی، هزینه‌های سنگین اجاره و رهن، فضا سازی مهد، تهیه وسایل کتاب و دیگر موارد آموزشی تدارکات فراوانی دیده‌اند. هزینه‌های اصلی مهد کودک هنگام افتتاح بر عهده مؤسس است و مهد نهایتاً می‌تواند ۱۰ الی ۲۰ درصد هزینه خود را در شرایط فعلی کم کنند. بنابراین؛ اگر بخواهند شهریه را پس بگیرند مهد کودک‌ها تعطیل و از نظر اقتصادی ورشکسته می‌شوند. با این وجود، سال آینده در همه ایران با کمبود مهد، مربی آموزش دیده و باتجربه مواجه خواهیم بود.

حقدادی اضافه کرد: تا کنون، تعداد قابل ملاحظه‌ای از مدیران مهد تمایل به تعطیلی مهد خود دارند، زیرا نمی‌توانند بار اقتصادی آن را به دوش بکشند. به همین دلیل؛ به والدین توصیه می‌کنم بابت شهریه‌ها با مدیران به توافق برسند، بدین صورت که مهدکودک‌ها قول دهند در شرایط دیگری جبران کنند. در هرحال؛ والدین باید اقدامی انجام دهند که متحمل فشار ناگهانی بر این مراکز نشوند. اما در شرایطی که بحث به قانون، شکایت و تصمیم‌گیری در شرایط غیر توافقی برسد، براساس قرار دادهایی که بین یکدیگر دارند، تصمیم گرفته خواهد شد.

وظیفه بهزیستی نظارت بر مراکزی است که خود مجوز داده است

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در رابطه با فعالیت مراکز غیر مجاز مهد کودک، ابراز کرد: گزارش‌هایی مبنی بر بازگشایی این مراکز و فعالیت خودجوش وجود دارد. وظیفه بهزیستی نظارت بر مراکزی است که خود مجوز داده است. این موارد نظارت سایر سازمان‌ها را می‌طلبد. بهترین کمک این است که با نگاه واقع بینانه بدانیم قشر کارمند نیازمند است تا فرزندان خود را به جایی بسپارند. در این صورت باید طرحی جایگزین برای نگهداری کودکان همراه با شرایط بهداشتی داشته باشیم. البته در رابطه با فعالیت این مراکز گزارش مکتوبی به دست ما نرسیده‌است، ولی خیلی از مدیران مهد و دیگر استان‌ها چنین جریانی را در گفت‌وگوهای خود مطرح می‌کنند.

وی در انتها افزود: بهزیستی کشور طرحی در خصوص نحوه آموزش، رعایت پیش نیازهای بهداشتی و دیگر مسائل آماده و برای ستاد ملی کرونا ارسال کرده است. اگر این طرح با شرایط موجود در ستاد پذیرش شود امکان پلکانی باز کردن مهد کودک‌ها وجود دارد. در صورت بازگشایی پلکانی نیز اولویت با والدین شاغل است.

منبع: مهر

برچسب‌ها